رسوایی غربی در برابر الگوی زن ایرانی
رسوایی غربی در برابر الگوی زن ایرانی

موضوع زن و برخی مباحث مرتبط با آن همچون فعالیت‌های اجتماعی زنان، نقش خانوادگی و خانه‌داری، مسأله حجاب و… ازجمله‌موضوعاتی است که بار‌ها مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان طی سخنرانی‌های متعددی ابعاد مختلف این بحث را تبیین کرده اند. البته تفاوت نگاه اسلام و غرب به بحث زن نیز در نوع خود […]

- رسوایی غربی در برابر الگوی زن ایرانی

موضوع زن و برخی مباحث مرتبط با آن همچون فعالیت‌های اجتماعی زنان، نقش خانوادگی و خانه‌داری، مسأله حجاب و… ازجمله‌موضوعاتی است که بار‌ها مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان طی سخنرانی‌های متعددی ابعاد مختلف این بحث را تبیین کرده اند. البته تفاوت نگاه اسلام و غرب به بحث زن نیز در نوع خود جالب است.

اسلام مقام زن را در دو حیطه همسری و مادری بسیار مورد توجه قرار داده و ازاین دو جهت برای زنان جایگاه و منزلت ویژه‌ای ترسیم کرده است. بدین صورت که درنگاه اسلام خانواده منزلت و قداست خاصی دارد و از آنجا که زن مدیر خانواده به شمار می‌رود، بیشترین نقش را دراین زمینه به خود اختصاص داده است. این درحالی است که غرب مرد‌سالار و نظام سرمایه‌داری فقط به فکر بهره‌کشی جنسی و کاری اززنان است. به همین دلیل بیشترین امتیازات و ارزش را به مردان می‌دهد و فقط در شعار و ادعا و نه در واقعیت به دنبال آزادی زنان است. این نگاه لذت جویانه و بهره‌کشی غرب، ضربه‌های اساسی به زنان وارد کرده و باید گفت که غرب به اصطلاح متمدن با این نگاه فقط حیثیت و جایگاه زن را نابود کرده است. یقینا الگوی هویتی جدیدی که انقلاب اسلامی برای زنان معرفی کرده، تضاد جدی با الگوی غالب جهان یا همان الگوی زن غربی دارد و از این رو تقابل جدی در ساحت نظر و در میدان عمل بین این دو الگو دیده می‌شود. در این بین بازنمایی‌های متعددی را از رسانه‌های غربی شاهد بودیم.

با توجه به دیدگاه‌های غرب نسبت به زن مسلمان ایرانی و در همین راستا با مینا بیابانی، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور به گفتگو نشسته‌ایم. 

از نظر شما انقلاب اسلامی چه الگویی را به‌عنوان زن مسلمان به دنیا معرفی و تعریف کرده است؟

انقلاب اسلامی الگویی کامل از زن تراز اسلام را به جهان معرفی کرد که هیچ تشابهی به دیگر الگو‌های جوامع غربی و شرقی ندارد و برای زن، هویت جدیدی برگرفته از نگاه متعالی اسلامی تعریف کرد و نمونه بارز این الگو در دوران دفاع‌مقدس به اوج خود رسید و متجلی شد. این تعریف زن را یک شخصیت کنشگر که مقتضیات زمان و مکان را به‌خوبی تشخیص می‌دهد و می‌شناسد می‌داند و به لحاظ معرفت‌شناسی در جایگاه ارزشمندی است. در این تعریف او در جایگاه خود ضمن نقش‌آفرینی در جایگاه مادری و همسری و دارا بودن ظرافت‌های زنانه، ایثار و فداکاری، کار و تلاش در عرصه‌های مختلف اجتماعی توامان با حفظ حیا و عفاف از ویژگی‌های مهم اوست که همه این‌ها از او یک عنصر تاثیرگذار و منحصر‌به‌فرد می‌سازد. در تفکرات غربی، زن عنصری در خدمت سرمایه‌داری است و حجاب را به‌عنوان قاعده‌ای مانع پیشرفت زن می‌داند. حال آن‌که تفکر انقلاب اسلامی، حجاب را متضمن امنیت و آرامش زن می‌داند که در لوای این امنیت و آرامش، ظرفیت‌های درونی او شکوفا شده و می‌تواند به مدارج عالی علمی و تخصصی در زمینه‌های مختلف دست یابد و در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و… به‌عنوان یک انسان ارزشمند نقش‌آفرینی کند. 

از نظر شما بازنمایی غرب از زن ایرانی و مسلمان به چه صورت است؟

 بازنمایی غرب از زن ایرانی و زن مسلمان یک بازنمایی غیرمنصفانه و متحجرانه است. آنان تلاش می‌کنند با بازنمایی واژگون و غیرواقعی از وضعیت زنان ایرانی و زنان مسلمان در دیگر کشور‌های دنیا، نگاه متعالی و ارزشمند اسلام و انقلاب اسلامی را نسبت به زن، تحقیرآمیز معرفی کنند و این امر را بهانه‌ای برای بهره‌گیری از ابزار‌های حقوق‌بشری برای فشار بیشتر به کشور و اجبار سایر کشور‌ها برای پذیرفتن خواسته‌های‌شان به کار گیرند. این نوع سیاست، یک سیاست استعماری دنیای غرب است. در حالی که همه شاهدند زنان و کودکان، بزرگ‌ترین قربانیان تحریم‌هایی‌اند که غرب علیه کشور ما و دیگر کشور‌ها ایجاد کرده‌است. انقلاب اسلامی بهترین و بزرگ‌ترین فرصت‌ها را برای رشد و ارتقای مادی و معنوی زنان ایرانی در زمینه‌های مختلف فراهم کرده‌است. ما شاهدیم که امروزه زنان ما قله‌های افتخار را در عرصه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی، علمی و … را یکی پس از دیگری فتح می‌کنند. 

چرا الگوی زن مسلمان و انقلاب اسلامی مورد هجمه غرب قرار گرفته است؟

این الگوی جدید که هویت مستقل و متعالی و ارزشمندی را به زن ارائه کرده در تقابل جدی با تمدن غربی است. در الگوی زن در نگاه امامین انقلاب اسلامی که برگرفته از اسلام ناب محمدی است، زن عنصری کنشگر و تاثیرگذار بر روند تحولات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… جامعه خود و حتی جهان است. او عنصری منفعل و در حاشیه نیست. او محور اصلی در ایجاد نهضت اسلامی است، یعنی زن در ساحت عمل و نظر الگویی قابل اعتنا و توجه است. در طول تاریخ ایران شاهد بروز و ظهور زنانی بوده‌ایم که در شرایط تاریخی کشور تاثیرگذار بوده‌اند و این ناشی از نگاه اسلام به زن است. اما در آغاز نهضت اسلامی این تاثیرگذاری بسیار بیشتر و گسترده‌تر شد، یعنی عمومیت بیشتری پیدا کرد و نشان‌دهنده دیدگاهی است که رهبران این نهضت یعنی امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای مدظله‌العالی نسبت به زن دارند و این یکی از نقاط بارز و تمایزاتی است که نگاه تمدنی اسلام و نگاه تمدنی غرب نسبت به زن دارند. در دیدگاه غربی که در سیر تطورات وضعیت زنان قابل مشاهده است به انحای مختلف زن را در اختیار نظام سرمایه‌داری قرار می‌دهند حتی تفکرات فمینیستی هم توسط سرمایه‌داران شکل می‌گیرد تا با فریبکاری بتوانند از این جریان به سود خود بهره‌برداری کنند. 

زن ایرانی، امید دشمنان را به یأس تبدیل کرده است

واقعیت این است که زنان نقش بسیار مهمی را در تربیت نسل‌های هر کشوری دارند و زن ایرانی مسلمان با رفتار خود و اتخاذ مواضع در شرایط و زمان‌های مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره امید دشمنان را به یاس تبدیل کرده‌اند و بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب، زن با‌شرف و با‌استعداد ایرانی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ضربه‌ها را به ادعا‌ها و دروغ‌های تمدن غربی زده است و آن‌ها از این موضوع بسیار عصبانی هستند. با توجه به نقش مهم زنان در جامعه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، دشمنان دائما در‌صدد جدا کردن زنان از انقلاب هستند تا بتوانند به خواسته‌های خود دست پیدا کنند. گاهی با وارونه‌نمایی از واقعیت‌های انقلاب اسلامی در موضوع زنان و پیشرفت‌های آنان در پس از انقلاب اسلامی و گاهی با فریبکاری و شبهه‌افکنی نسبت به احکام اسلامی سعی در جدا کردن زنان ازانقلاب دارند. همچنین واهمه‌ای که دشمنان از صدور و معرفی الگوی زن مسلمان دارند یکی از دلایل مهم برای سوژه قرار دادن زنان ایرانی است تا از این طریق هم بتوانند از پیشرفت‌های آنان جلوگیری کنند و هم از معرفی این الگوی بی‌بدیل به زنان جهان ممانعت به عمل آورند، چرا که با جهانی شدن این الگو، تمدن غرب با چالش جدی و شکست مواجه خواهد شد.

منبع: روزنامه جام جم

+