به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس استان همدان، رضا بهراملو که به مناسبت آغاز دهه فجر با خبرنگاران سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: از این تعداد ۱۳ پروژه در حوزه آب و خاک شامل احیا و بازسازی قنوات، سامانه نوین آبیاری و پوشش کانال‌ها، و چهار پروژه نیز در حوزه امور عشایری، […]

- ۹۱ پروژه کشاورزی همدان در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس استان همدان، رضا بهراملو که به مناسبت آغاز دهه فجر با خبرنگاران سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: از این تعداد ۱۳ پروژه در حوزه آب و خاک شامل احیا و بازسازی قنوات، سامانه نوین آبیاری و پوشش کانال‌ها، و چهار پروژه نیز در حوزه امور عشایری، چهار مورد شرکت شهرک‌های کشاورزی و ۱۶ پروژه در بخش باغبانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اضافه کرد: در حوزه تعاون روستایی یک پروژه، در بخش دام‌پروری هشت پروژه و در بخش دامپزشکی یک پروژه افتتاح می‌شود.

بهراملو با اشاره به اینکه در بخش شیلات و آبزی‌پروری پنج طرح قابل افتتاح است، گفت: در حوزه صنایع کشاورزی و تبدیلی ۱۲ پروژه، در صنعت طیور پنج طرح و در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری ۲۵ طرح افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: برای تکمیل این تعداد پروژه، هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی، ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبارات ملی و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار استانی، هزینه شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان همدان با بیان افتتاح این طرح ها یک‌هزار و ۸۵۹ نفر اشتغال مستقیم و ۲ هزار و ۷۱۷ نفر اشتغال غیر مستقیم به دنبال دارد، افزود: در حوزه بهینه سازی پروژه‌های آب کشاورزی ۶۷ پروژه به شکل همزمان در سراسر استان از محل پروژه‌های قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) کلنگ زنی می‌شود.

بهراملو با اشاره به برپایی میز خدمت در ۱۰ روستای استان طی دهه مبارک فجر نیز گفت: دیدارهای مردمی و بررسی مشکلات کشاورزان در ۱۰۰ روستای استان از دیگر برنامه های ویژه دهه فجر می باشد.

بهراملو با اشاره به قدردانی از کشاورزان نمونه ملی استان در دهه فجر اظهار داشت: ۴۱ کشاورز نمونه ملی در دهه مبارک فجر در روستاهای استان طی مراسمی با حضو خانواده هایشان تجلیل می‌شوند چرا که کشاورزان پیشرو، نخبگان عرصه تولید به حساب می‌آیند.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: استفاده از آخرین یافته‌های علمی، بهره‌گیری از کشت‌های گلخانه‌ای و بهره‌مندی از یاوران تولید و کشاورزان نمونه ملی در استان گامی بزرگ در ارتقای بهره‌وری و مصرف بهینه آب به شمار می‌رود و مجدانه در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه تهیه نقشه راه کشاورزی استان نیز از اقدامات ارزشمند جهاد کشاورزی است متذکر شد: این مهم ماحصل تلاش شبانه‌روزی همه همکاران جهادی سازمان جهاد کشاورزی است.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه تدوین نقشه راه یعنی تولید تصادفی و سنتی به تولید برنامه محور تبدیل شده است تصریح کرد: تولید باید هدفمند باشد به طوری که از وضع موجود به وضع مطلوب ارتقا یابیم.

بهراملو با اشاره به اینکه نقشه راه کشاورزی نشان می‌دهد در هر بخش و در هر نقطه چه مقدار تولید نیاز است عنوان کرد: این مهم برای نخستین بار در کشور و در استان ایجاد شده و مراحل تولید در سال زراعی جدید بر این اساس آغاز شده است.

وی با تاکید بر اهمیت اجرای الگوی کشت، تصریح کرد: الگوی کشت، طرحی آب‌محور و متمرکز بر محصولات کم آب‌بر است.

۴۶

منبع: خبـرآنلاین