به گزارش زیرنویس به نقل از اسپوتنیک، وزیر امور خارجه ترکیه بر اجرای کنوانسیون مونترو از سوی کشورش تاکید کرد. کنوانسیونی که به ترکیه اجازه می دهد از عبور کشتی‌های جنگی کشورهای خارج از منطقه از تنگه‌های بسفر و داردانل به سوی دریای سیاه در جریان جنگ اوکراین جلوگیری کند و این محدودیت بطور عمده […]

به گزارش زیرنویس به نقل از اسپوتنیک، وزیر امور خارجه ترکیه بر اجرای کنوانسیون مونترو از سوی کشورش تاکید کرد. کنوانسیونی که به ترکیه اجازه می دهد از عبور کشتی‌های جنگی کشورهای خارج از منطقه از تنگه‌های بسفر و داردانل به سوی دریای سیاه در جریان جنگ اوکراین جلوگیری کند و این محدودیت بطور عمده شامل کشتی‌های جنگی روسیه خواهد شد.

«هاکان فیدان»، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که آنکارا همچنان به اجرای کنوانسیون مونترو برای ایجاد محدودیت در رابطه با تردد کشتی های جنگی در دریای سیاه ادامه خواهد داد.

تحت کنوانسیون «مونترو» ترکیه کنترل تنگه‌های بسفر و داردانل که دریای مدیترانه را به دریای سیاه متصل می‌کند، در اختیار دارد و در زمان بروز جنگ یا تهدیدهای دیگر، می‌تواند مانع از عبور کشتی‌های جنگی از این دو آبراه شود. در واقع طبق پیمان «مونترو»، شناورهای غیرنظامی حق عبور از دو تنگه موجود در حد فاصل دریای سیاه و مرمره را دارند؛ حال آنکه رزم ناوهای کشورهایی که به حوزه دریای سیاه تعلق ندارند مشمول محدودیت هایی هستند. همچنین بر اساس کنوانسیون مونترو سال ۱۹۳۶، ترکیه حق دارد برای ارایه خدمات فانوس دریایی، بهداشتی و امداد و نجات از شناورهای عبوری از تنگه‌های مذکور عوارض دریافت کند.

پیشتر «رجب طیب اردوغان»؛ رییس جمهور ترکیه در ادامه تحولات اوکراین اعلام کرده بود که از اختیاراتی که کنوانسیون مونترو به ما داده است برای جلوگیری از تشدید بحران اوکراین استفاده خواهیم کرد و با استناد به همین پیمان ترکیه تا کنون مانع از عبور کشتی‌های جنگی روسیه به مقصد اوکراین از مسیر تنگه‌های این کشور شده است.

منبع: مـهر