به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، این گزارش نشان می‌دهد که فقط ۲.۵ درصد از هکرهای کلاه سفید را زنان تشکیل می‌دهند. درواقع شکارچیان آسیب‌پذیری نسبت به مردان ۹۷.۵ به ۲.۵ درصد است. در این گزارش با آمار و ارقام به روایت داستان پلتفرم باگ بانتی راورو پرداخته شده است. همچنین نقل‌قول‌هایی از تجربیان فعالان […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، این گزارش نشان می‌دهد که فقط ۲.۵ درصد از هکرهای کلاه سفید را زنان تشکیل می‌دهند. درواقع شکارچیان آسیب‌پذیری نسبت به مردان ۹۷.۵ به ۲.۵ درصد است. در این گزارش با آمار و ارقام به روایت داستان پلتفرم باگ بانتی راورو پرداخته شده است. همچنین نقل‌قول‌هایی از تجربیان فعالان حوزه امنیت سایبری ارائه می‌شود.

براساس گزارش فن‌زی، بر اساس این گزارش سن اکثر شکارچیان آسیب‌پذیری بین ۱۸ تا ۳۴ سال است. چنانچه ۳۴ درصد آنها بین ۱۸ تا ۲۴ سال و ۴۶ درصد بین ۲۵ تا ۳۴ سال سن دارند. جوان‌ترین شکارچیان نیز ۱۴ و ۱۷ساله هستند.

هکر

نسبت شکارچیان آسیب‌پذیری زن نسبت به مرد در سراسر جهان کم است، اما در ایران این نسبت بسیار چشمگیر و حدود ۹۷.۵ به ۲.۵ درصد است. یعنی فقط ۲.۵ درصد شکارچیان آسیب‌پذیری زن هستند.

هکر

این گزارش به پراکندگی شکارچیان آسیب‌پذیری در سطح ایران نیز اشاره کرده است. طبق داده‌ها ۲۹ درصد از شکارچیان آسیب‌پذیری ساکن تهران هستند. پس از تهران استان‌های خراسان رضوی، مازندران، تبریز، اصفهان، فارس، خوزستان، قم، گلستان و مرکزی بیشترین شکارچیان آسیب‌پذیری را دارند.

هکر

درآمد شکارچیان آسیب‌پذیری مورد بعدی مورد توجه این گزارش است. بر اساس گزارش راورو درآمد ۱۰ درصد از شکارچیان آسیب‌پذیری بیش از ۵۰ میلیون بوده است. ۳۴ درصد این شکارچیان بیش از ده میلیون درآمد داشته‌اند. ۲۳ درصد نیز توانسته‌اند بیش از ۶۰ میلیون درآمد کسب کنند.

هک

بالاترین درآمد یک شکارچی ۳۴۴ میلیون تومان و بالاترین بانتی پرداخت به‌ازای یک گزارش ۶۰ میلیون تومان بوده است. جالب توجه است که بیش از ۸۰ رصد این شکارچیان کمتر از ۱۰ سال سابقه کار دارند.

هکر

در این گزارش از کسب‌وکارهایی که از این پلتفرم خدمات گرفته‌اند هم نام برده شده است. در این میان نام کسب‌وکارها و سازمان‌هایی چون نماوا، بانک تجارت، ایرانسل، بانک پاسارگاد، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سازمان فناوری اطلاعات ایران به چشم می‌خورد.

کسب‌وکارهای مربوط به حوزه اینترنت و سرویس‌های اینترنتی بیشترین سهم را بین سایر کسب‌وکارهایی که از این پلتفرم خدمات می‌گیرند، داشته‌اند. پس از آن، کسب‌وکارهای حوزه خدمات مالی، رسانه، خرده‌فروشی و آموزش در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

همچنین این پلتفرم در قالب یک پرسش‌نامه اطلاعاتی از جامعه شکارچیان آسیب‌پذیری راورو به دست آورده است. بر اساس این اطلاعات بیشترین انگیزه از هک کردن حل چالش و کسب درآمد بوده است. از سوی دیگر اکثر آنها هک کردن را به صورت خودخوان یا آنلاین یاد گرفته‌اند.

راورو یک سامانه ارائه گزارش‌های آسیب‌پذیری است که واسطه‌ای بین متخصصان امنیت و صاحبان کسب‌وکارها (شرکت‌ها و سازمان‌ها) محسوب می‌شود و در آن هکرهای کلاه ‌سفید و متخصصان امنیت تلاش می‌کنند تا باگ‌های امنیتی و حفره‌های آسیب‌پذیری محصولات را به صاحبان کسب‌وکارها گزارش دهند. در این پلتفرم ۲۸۷ شکارچی آسیب‌پذیری فعالیت دارند که تا به امروز به ۴۵ کسب‌وکار کمک کرده‌اند تا امن‌تر شوند. این پلتفرم تا کنون ۳۲۰۰ آسیب‌پذیری را گزارش کرده و توانسته بیش از ۲ میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

۲۲۷۲۲۷

منبع: خبـرآنلاین