زیرنویس، گروه بین الملل: ایالات متحده آمریکا و انگلیس در سه هفته اخیر بارها یمن را مورد حمله قرار داده‌اند. در یکی از شدیدترین این حملات، بیش از ۶۰ هدف در نزدیک به ۳۰ سایت در سراسر یمن مورد اصابت قرار گرفت. عبدالله بن عامر، معاون اداره ارشاد وزارت دفاع دولت صنعا در شبکه اجتماعی […]

زیرنویس، گروه بین الملل: ایالات متحده آمریکا و انگلیس در سه هفته اخیر بارها یمن را مورد حمله قرار داده‌اند. در یکی از شدیدترین این حملات، بیش از ۶۰ هدف در نزدیک به ۳۰ سایت در سراسر یمن مورد اصابت قرار گرفت.

عبدالله بن عامر، معاون اداره ارشاد وزارت دفاع دولت صنعا در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: حملاتی که به صنعا انجام شد احتمالاً شدیدترین حمله‌ای باشد که تاکنون علیه یمن ترتیب داده شده است. سوال مهم این است که چرا حملات آمریکا و متحدانش علیه یمن شدت پیدا کرده است؟

اولین حمله آمریکا و انگلیس علیه یمن روز ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴ انجام شد. طی دو هفته اول ۸ حمله انجام شد که بیانگر عزم آمریکایی‌ها برای مقابله با یمن است. مهم‌ترین اهداف آمریکا از تداوم و حتی شدت بخشیدن به حمله‌ها علیه یمن عبارتند از:

۱. ادامه حمایت از رژیم صهیونیستی

نخستین دلیل در این زمینه، تداوم حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه است. چهارمین ماه جنگ علیه غزه در حال سپری شدن است و رژیم همچنان به حملات خود ادامه می‌دهد. اگرچه برخی خبرها حاکی از اختلاف نظر میان آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ادامه جنگ است، اما واشنگتن همچنان به حمایت‌های خود ادامه می‌دهد. حملات علیه یمن در همین راستا است و آمریکا تلاش دارد تمرکز رژیم صهیونیستی صرفاْ بر غزه و جبهه شمالی با حزب‌الله لبنان متمرکز باشد.

در همین راستا، محمدعلی الحوثی از اعضای شورای عالی سیاسی انصارالله تاکید کرد که «حمله جدید تلاش جدیدی برای بازداشتن یمن از حمایت از غزه است، اما متجاوزان باید درک کنند که ما در زمان واکنش قرار داریم و مردم ما نیز تسلیم نخواهند شد.»

۲. ادعاها درباره نگرانی‌های اقتصادی

یمن به لحاظ ژ ئوپلیتیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که دلیل اصلی آن نیز کنترل باب‌المندب است. تنگه باب المندب، دریای سرخ را به اقیانوس هند و در واقع شرق و غرب جهان را متصل می‌کند. در حوزه اقتصادی این آبراه شریان اصلی تجارت بین دریای مدیترانه و اقیانوس هند است.

سازمان بین‌المللی دریانوردی تخمین می‌زند که بیش از یک چهارم کشتیرانی جهان از باب‌المندب عبور می‌کند که معادل چندین میلیارد تن بار در سال است. درباره میزان صادرات نفت از این تنگه آمار واحدی وجود ندارد. در حالی که برخی منابع از صادرات روزانه چهار میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت از این مسیر خبر می‌دهند، شرکت تحلیلی نفت ورتکسا (Vortexa) اعلام کرد حدود هفت میلیون و ۸۰ هزار بشکه در روز محموله نفت خام و سوخت در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۳ از این تنگه عبور کرده است.

ورتکسا در سال ۲۰۲۳ به طور متوسط روزانه ۲۷ نفتکش حامل نفت یا سوخت را ردیابی کرد که این رقم در سال گذشته ۲۰ نفتکش بود. همچنین بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی، ۱۲ درصد از کل نفت تجارت شده از طریق دریا در نیمه اول سال ۲۰۲۳ و همچنین هشت درصد تجارت LNG از باب المندب، خط لوله SUMED و کانال سوئز انجام شده است. این ویژگی مهم سبب شد طرح روز ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه حملات یمن در دریای سرخ، بدون هیچ مخالفی تصویب شد.

آمریکا و متحدانش در حمله به یمن، نگرانی‌های اقتصادی را مطرح می‌کنند. وزیر خارجه ایتالیا در این زمینه با بیان اینکه این کشور بیش از ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی‌اش از طریق صادرات تأمین می‌شود، گفت نمی‌تواند اجازه دهد اقتصادش به واسطه ناامن شدن دریای سرخ در معرض تهدید قرار بگیرد. ادعاهای اقتصادی در شرایطی بیان می‌شود که اساساً یمنی‌ها هیچ اقدامی علیه کشتی‌هایی که عازم اراضی اشغالی نیستند، انجام نداده‌اند. بنابراین، به نظر می‌رسد نگرانی‌های اقتصادی بهانه‌ای برای ادامه حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه است.

۳. از بین بردن ذخایر نظامی یمنی‌ها

یکی دیگر از دلایلی که برای حملات علیه یمن عنوان می‌شود، در اختیار داشتن ذخایر نظامی توسط ارتش یمن است. جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی، در این خصوص گفت: «آنها انبارهایی از سلاح‌های پیشرفته دارند که در بسیاری از موارد در اختیارشان قرار گرفته است.» او مدعی شد: «ما در حال بیرون آوردن این ذخایر هستیم تا نتوانند در طول زمان حملات زیادی را انجام دهند.» این اظهارنظر صریح معاون مشاور امنیت ملی آمریکا از یک سو بیانگر حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی و از سوی دیگر بیانگر سیاست واشنگتن مبنی بر ضعیف نگه داشتن کشورهای منطقه است.

۴. قدرت‌نمایی آمریکا برای متحدسازی

چهارمین دلیل نیز تمایل آمریکا برای قدرت‌نمایی در جهت متحدسازی کشورهای مختلف است. آمریکا ا ئ تلاف دریایی با مشارکت ۱۱ کشور برای حمایت از کشتیرانی در دریای سرخ تشکیل داد. کشورهای زیادی از جمله کشورهایی که در مجاورت دریای سرخ هستند در این ائتلاف شرکت نکردند. در میان همه کشورهای ساحلی دریای سرخ یعنی اردن و عربستان سعودی در یک سو و مصر، سودان، جیبوتی، اریتره و سومالی در سوی دیگر، هیچکدام موضع‌گیری صریح در حمایت از حملات آمریکا نداشتند.

اما دولت آمریکا که در جنگ روسیه علیه اوکراین نیز اجماع‌سازی علیه مسکو انجام داده بود، بار دیگر تلاش کرد توان اجماع‌سازی و متحدسازی خود را به رخ بکشد. در همین راستا، ر وزنامه واشنگتن پست طی گزارشی به نقل از منابعی در دولت آمریکا نوشت: «ایدئولوژی و نه اقتصاد نیروی محرکه اصلی تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای آغاز دور فعلی عملیات نظامی علیه یمن است. بایدن معتقد است که آمریکا باید به عنوان یک کشور که دیگران از آن بی‌نیاز نیستند و با ارتشی قوی که قادر به متحد کردن کشورهای مختلف حول یک هدف مشترک است، عمل کند.»

۵. اعمال فشار اقتصادی و سیاسی بر دولت صنعا

یکی دیگر از دلایل اصلی افزایش حملات آمریکا علیه یمنی‌ها، اعمال فشار اقتصادی و سیاسی بر دولت نجات ملی مستقر در صنعا است. دولت آمریکا پس از حملات علیه یمن، انصارالله را به فهرست تروریستی خود افزود و بدون شک تحریم‌های جدیدی علیه انصارالله و دولت صنعا اعمال خواهد کرد. این اقدام‌های سیاسی در کنار شدت بخشیدن به حملات نظامی، فشار اقتصادی بر یمنی‌ها را افزایش خواهد داد. این در حالی است که طی ۸ سال جنگ عربستان سعودی علیه یمن، زیرساخت‌های یمن به ویژه در مناطق شمالی تقریباً از بین رفته و خسارت‌های اقتصادی سنگینی بر یمن وارد کرده است.

نتیجه‌گیری

حملات آمریکا و متحدانش علیه یمن در شرایطی انجام می‌شود که هیچ تلاشی برای متوقف کردن ماشین جنگی رژیم اشغال‌گر قدس صورت نمی‌گیرد. این حملات مصداق بارزی از این موضوع است که حقوق بشر اساساْ برای آمریکایی‌ها و متحدان غربی آن معنایی ندارد. آمریکایی‌ها با افزایش حملات علیه یمنی‌ها، حمایت خود از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه افزایش داده‌اند.

سید رضی عمادی؛ کارشناس مسائل غرب آسیا

منبع: مـهر