فاضلاب بندرعباس تا ۲ سال آینده خلیج فارس را آزار می‌دهد
فاضلاب بندرعباس تا ۲ سال آینده خلیج فارس را آزار می‌دهد

اطلاعات نوشت: چند سالی است چند صنعت با محوریت استانداری پا جلو گذاشته و با سرمایه گذاری در طرح انتقال پساب فاضلاب شهر بندرعباس به صنایع بزرگ فولادی غرب این شهر، بدنبال مهار این مشکل اساسی در شهر هستند. شهروز شجاعی مدیرعامل شرکت زیرساخت و توسعه خلیج فارس که مجری این پروژه بشمار می رود، در […]

- فاضلاب بندرعباس تا ۲ سال آینده خلیج فارس را آزار می‌دهد

اطلاعات نوشت: چند سالی است چند صنعت با محوریت استانداری پا جلو گذاشته و با سرمایه گذاری در طرح انتقال پساب فاضلاب شهر بندرعباس به صنایع بزرگ فولادی غرب این شهر، بدنبال مهار این مشکل اساسی در شهر هستند.

شهروز شجاعی مدیرعامل شرکت زیرساخت و توسعه خلیج فارس که مجری این پروژه بشمار می رود، در جریان بازدید خبرنگاران از روند پیشرفت ابر پروژه ساماندهی فاضلاب شهر بندرعباس وانتقال پساب آن به صنایع غرب بندرعباس، گفت: طرح ساماندهی فاضلاب شهر بندرعباس تا شهریور ۱۴۰۴به پایان می‌رسد.

وی با بیان این که طرح بزرگ ساماندهی فاضلاب شهر بندرعباس و انتقال پساب بازیافت شده به صنایع در ۶فاز اجرایی در حال انجام و پیشرفت کلی طرح ۴۸درصد است، به پیشرفت فیزیکی هر یک از فاز های این پروژه اشاره کرد و گفت:  فاز یک این پروژه به طور ۱۰۰ درصد به پایان رسیده که شامل عملیات ساختمانی مخزن و ایستگاه پمپاژ انتقال پساب بازیافت است و تجهیزات این فاز هم ۵۰درصد پیشرفت دارد.

همچنین فاز۲که بازسازی و توسعه و نوسازی تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس و ایجاد یک ایستگاه اصلی پمپاژ است، بیش از ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بزودی وارد مدار توسعه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت زیرساخت و توسعه خلیج فارس با اشاره به این که از لحاظ فنی راه اندازی مدار توسعه و بخش مایع نیازمند شکل‌گیری باکتری‌هاست، ادامه داد: شکل‌گیری باکتری‌ها در یک بازه زمانی ۲ ماهه تعریف می‌شود که باید در این مدت میکروارگانیسم‌ها لجن‌های درون فاضلاب را بخورند تا پساب فاضلاب به کیفیت مطلوب‌ترو استاندارد برسد.

همچنین فاز ۳، خط انتقال تصفیه خانه تا مخزن به طول ۲۲کیلومتر در منطقه ویژه قرار دارد که عملیات اجرایی آن به پایان رسیده و خط کاملاً آماده بهره‌برداری است .

شجاعی در ادامه از آغاز عملیات اجرایی آب شیرین کن ،تصفیه تکمیلی و شیرین سازی در فاز ۴این پروژه خبر داد و افزود :  این فاز دارای ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی است که تا شهریور ۱۴۰۴آماده بهره‌برداری می شود.

فاز ۵این ابر پروژه هم  به ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی رسیده که شامل ساخت مخزن ذخیره آب  با حجم۴۰هزار متر مکعب در منطقه ویژه اقتصادی است که عملیات اجرایی آن تا پایان امسال به پایان خواهد رسید.

از سویی دیگر فاز ۶که پایان پروژه است ،پساب تصفیه شده  درشبکه توزیع بین صنایع به کارخانه‌های مصرف کننده صنعتی می رسد.

شاهد دریایی آبی خواهیم بود

وی با بیان این که با پایان یافتن این پروژه شاهد دریایی آبی خواهیم بود، ادامه داد: لوله‌ها برای این فاز تامین شده وپیمانکار این قسمت  اکنون مشغول به کار است که طبق برنامه زمانبندی شده  فاضلاب شهر بندرعباس تا شهریور ۱۴۰۴ساماندهی می شود و ورودی فاضلاب به دریا خشک می شود.

به گفته مدیرعامل شرکت زیرساخت خلیج فارس طبق یک بخشنامه بالا دستی مقرر شده است که صنایع غرب بندرعباس با وجود آب تصفیه شده، دیگر اجازه استفاده از آب دریا برای شیرین سازی را ندارند و باید از این پروژه آب خریداری کنند.

منبع: اطلاعات انلاین