لغو اردوی امارات توسط جواد نکونام و بیانیه باشگاه استقلال پیرامون این مسئله کافی بود تا آتشفشان اختلاف سرمربی و مدیرعامل استقلال دوباره فوران کند و حالا دیگر بدون هیچ پرده پوشی می‌توان گفت اختلافات کاملاً عیان شده و همان ماجراهای تابستان به زمستان کشیده شده است. اختلاف سرمربی و مدیرعامل استقلال غیر قابل کتمان […]

لغو اردوی امارات توسط جواد نکونام و بیانیه باشگاه استقلال پیرامون این مسئله کافی بود تا آتشفشان اختلاف سرمربی و مدیرعامل استقلال دوباره فوران کند و حالا دیگر بدون هیچ پرده پوشی می‌توان گفت اختلافات کاملاً عیان شده و همان ماجراهای تابستان به زمستان کشیده شده است. اختلاف سرمربی و مدیرعامل استقلال غیر قابل کتمان است و به نظر می‌رسد هیئت مدیره و مجمع باشگاه باید در این مورد وارد عمل شود. ماجراهای نکونام و خطیر به نوعی از شکل یارگیری تیم سرچشمه می‌گیرد و سرمربی استقلال تابستان امسال به شدت از روند جذب بازیکن انتقاد داشت. در واقع او معتقد بود بازیکنان مد نظرش را اصلاً به خدمت نگرفته‌اند! در اینکه استقلال نتوانست از مهلت نقل و انتقالات تابستانی به بهترین شکل ممکن استفاده کند کوچک‌ترین تردیدی وجود ندارد اما انصافاً باید این نکته را هم مد نظر قرار بدهیم که استقلالی‌ها در تابستان تحولات مدیریتی هم داشتند و قسمتی از این ماجرا و بازنده شدن آبی‌ها مقابل پرسپولیس در عرصه یارگیری به رفت و آمد حجت کریمی و علی خطیر باز می‌گردد. در واقع خطیر از بابت برخی شکست‌های نقل و انتقالاتی استقلال مقصر نیست به خاطر اینکه اتفاقات مذکور در زمانی رخ داد که او سمتی در باشگاه نداشت اما جواد نکونام معتقد است مدیرعامل استقلال پس از انتصاب به این سمت باید مساله را پررنگ‌تر دنبال می‌کرد.

پرسپولیسی شدن بازیکنان نکونام

در همان روزهای آغازین حضور جواد نکونام، قضیه علیرضا بیرانوند به صورت جدی مطرح شد و فسخ کردن او با پرسپولیس این شایعه را بر سر زبان‌ها انداخت که استقلال، مقصد بعدی سنگربان اول تیم ملی محسوب می‌شود. شایعه‌ای که البته مدیران باشگاه استقلال رسماً آن را تایید کردند و مذاکرات نیز انجام شد در آن مقطع هنوز کسی نمی‌دانست که سیدحسین حسینی با استقلال تمدید می‌کند یا از این تیم جدا خواهد شد اما وقتی هیاهوی مذاکره با بیرانوند بالا گرفت، پرسپولیس به هر قیمتی که بود ملی پوش خود را حفظ کرد تا استقلال این جنگ را ببازد. چند روز پس از این واقعه دومین بازیکن مد نظر جواد نکونام نیز توسط پرسپولیس هایجک شد تا مسعود ریگی هافبک اسبق استقلال که در لیست سرمربی جدید این تیم نیز قرار داشت، از سپاهان جدا شده و به سوی تهران پرواز کند اما به جای استقلال، با پرسپولیس قرارداد بست.

جذب نشدن مهره‌های کلیدی

اگرچه جواد نکونام بارها در مصاحبه‌هایش از بازیکنان استقلال در نیم فصل اول لیگ بیست و سوم تمجید کرد و گفت آنها با غیرت فراوان توانسته‌اند استقلال را در اوج نگه دارند ولی کاملاً بدیهی است که او دلش می‌خواست (و هنوز هم می‌خواهد) که استقلال را تقویت کند و مدعی است بازیکنان مد نظرش جذب نشده‌اند. نکونام از قول خطیر به خودش در مورد جذب علی قلی‌زاده و علیرضا جهانبخش صحبت می‌کند و یادمان نرفته که در تابستان امسال سعید عزت اللهی را هم می‌خواست ولی هیچکدام از آنها استقلالی نشدند. البته جواد برای نیم فصل دوم نیز فهرستی ارائه کرد که شامل بازیکنان سرشناسی مانند: محمد دانشگر، محمد محبی و روبرتو تورس بود اما آنها نیز تا امروز به جمع آبی پوشان اضافه نشده‌اند و بعید به نظر می‌رسد چنین اتفاقی رخ بدهد. در حال حاضر تمام تمرکز استقلال روی جذب کردن مهدی تیکدری و محمدرضا اسلامی است. بازیکنانی که البته شاید برای نکونام در دوره برگشت و جام حذفی کارایی فراوانی داشته باشند اما به لحاظ شهرت با نفراتی که اسمشان را آوردیم، فعلا قابل مقایسه نیستند.

جنگ نکونام و خطیر در بالاترین سطح ممکن/ بازیکنانی که هایجک شدند؛ بمب‌هایی که در ساختمان پرسپولیس سروصدا کردند

چطور پرسپولیس بازیکن می‌خرد؟

البته این نکته را هم نباید فراموش کنیم که علی خطیر توانست یک خطر بزرگ را از روی سر استقلال بابت کسب مجوز حرفه‌ای دفع کند و رافائل سیلوا مدافع برزیلی فصل قبل آبی پوشان را مجاب کرد تا علاوه بر اینکه شکایت خودش از استقلال به فیفا را منتفی کند، دوباره به جمع آبی‌پوشان نیز برگردد. اتفاقی که البته قطعاً همکاری جواد نکونام بابت جذب این بازیکن نیز در آن موثر بوده است ولی سوال هواداران استقلال اینجاست که وقتی استقلال و پرسپولیس یک درد مشترک دارند و پنجره نقل و انتقالاتی هر دوی آنها به خاطر مسائل مالی بسته شده، چطور پرسپولیس می‌تواند با وجود اینکه بحران سرمربیگری هم دارد، عیسی آل کثیر را برگرداند و با عبدالکریم حسن هم به توافق برسد اما چنین اتفاقی در مورد استقلال رخ نمی‌دهد؟ این نکته را نیز فراموش نکنیم که آرمین سهرابیان و مهرداد محمدی دو چهره شناخته شده‌ای هستند که استقلال تابستان امسال آنها را به خدمت گرفت اما همانطور که علی خطیر در قضیه بیرانوند و ریگی هیچ تقصیری نداشت و آن زمان هنوز مدیرعامل استقلال نشده بود، پیرامون آبی پوش شدن آرمین و مهرداد هم نقشی ایفا نکرد و آنها در دوره مدیرعاملی حجت کریمی با استقلال قرارداد بستند. البته خطیر توانست تعداد قابل ملاحظه‌ای از بازیکنان استقلال را راضی کند تا از قراردادشان کسر کنند و قضیه سقف بودجه مشکلی برای تیم درست نکند ولی وقتی از سپاهان و پرسپولیس امتیازی کسر نشد، همین ماجرا به یک دردسر داخلی در استقلال بدل گردید و بازیکنان از اینکه کمکشان به استقلال عملاً بی تاثیر واقع شد و فقط موجب آن شد تا پول از کیسه آنها برود، به شدت عصبانی شدند.

منبع: خبـر ورزشی