به گزارش زیرنویس، چین در تاریخ ۲۹ آوریل ۲۰۲۱ ماژول ۱۶.۶ متری «تیانه»(Tianhe) را بر فراز موشک «لانگ مارچ ۵بی»(Long March 5B) به فضا پرتاب کرد که نشان‌دهنده آغاز ساخت ایستگاه فضایی سه‌ماژول تیانگونگ (به معنای کاخ آسمانی) بود. ماژول تیانه در روز ۲۴ ژانویه به هزارمین روز خود در مدار رسید. مرکز اتصال آن، […]

- کاخ آسمانی چین رکوردشکن شد

به گزارش زیرنویس، چین در تاریخ ۲۹ آوریل ۲۰۲۱ ماژول ۱۶.۶ متری «تیانه»(Tianhe) را بر فراز موشک «لانگ مارچ ۵بی»(Long March 5B) به فضا پرتاب کرد که نشان‌دهنده آغاز ساخت ایستگاه فضایی سه‌ماژول تیانگونگ (به معنای کاخ آسمانی) بود.

ماژول تیانه در روز ۲۴ ژانویه به هزارمین روز خود در مدار رسید. مرکز اتصال آن، به ماژول‌های علمی «ونتیان»(Wentian) و «منگتیان»(Mengtian) امکان داد تا در سال ۲۰۲۲ به ماژول تیانه در مدار بپیوندند و تیانگونگ T شکل را تکمیل کنند. این نقطه عطف، قابلیت‌های فنی و مهندسی صنعت فضایی چین را برجسته می‌کند که در سال‌های اخیر فعالیت‌های خود را بسیار گسترش داده است.

بر اساس گزارش ایسنا، هدف چین، حفظ کردن فعالیت تیانگونگ برای حداقل یک دهه است. با آغاز شدن ماموریت «شنژو ۱۲»(Shenzhou 12) در سال ۲۰۲۱، در شش ماموریت فضانوردان از ماژول تیانه بازدید کردند و توانستند سیستم‌های پشتیبانی حیات و اتاق خواب را برای آن فراهم کنند. سرنشینان کنونی آن، خدمه ماموریت «شنژو ۱۷» هستند که کمی بیش از نصف ماموریت شش‌ماهه خود را در تیانگونگ گذرانده‌اند.

تیانگونگ تنها ۲۰ درصد اندازه «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) است اما حضور آن، پایگاه انسانی دیگری را برای آزمایش‌های علمی در مدار زمین فراهم می‌کند. همچنین، تیانگونگ به رکورد جدید حضور ۱۷ نفر به صورت هم‌زمان در مدار کمک کرد که در مه ۲۰۲۳ ثبت شد.

چین قصد دارد تیانگونگ را فراتر از پیکربندی اصلی سه ماژول گسترش دهد و ماژول‌های بیشتری را به آن اضافه کند.

گزارش‌ها حاکی از این هستند که تیانگونگ ممکن است بر نحوه درک کردن فعالیت‌های فضایی چین تأثیر بگذارد زیرا فعالیت‌های تجاری بالقوه و فضانوردان غیرنظامی را قادر می‌سازد تا به پایگاه مداری سفر کنند؛ در حالی که پیشتر فقط خلبانان نیروی هوایی برای انتخاب به عنوان فضانورد در نظر گرفته می‌شدند.

همچنین، انتظار می‌رود آزمایش‌های بین‌المللی و فضانوردان در آینده به تیانگونگ پرواز کنند. چین قصد دارد در سال ۲۰۲۵، یک تلسکوپ فضایی را به مدار مشترک با تیانگونگ پرتاب کند تا برای تعمیر، سوخت‌گیری و حتی ارتقاء دادن تیانگونگ، به این ایستگاه فضایی متصل شود.

۵۸۵۸

منبع: خبـرآنلاین