یک جویندۀ اشیاء عتیقه در ولز، اخیرا یک ابزار نقره‌ای مربوط به دورۀ امپراتوری روم را کشف کرده است که معمولا به عنوان «قاشق توالت» شناخته می‌شود. این کشف که در ژوئن ۲۰۲۰ انجام شد، به تازگی توسط مقامات میراث فرهنگی ولز به صورت رسمی به همراه چند مورد دیگر به عنوان «گنجینه» معرفی شده […]

یک جویندۀ اشیاء عتیقه در ولز، اخیرا یک ابزار نقره‌ای مربوط به دورۀ امپراتوری روم را کشف کرده است که معمولا به عنوان «قاشق توالت» شناخته می‌شود. این کشف که در ژوئن ۲۰۲۰ انجام شد، به تازگی توسط مقامات میراث فرهنگی ولز به صورت رسمی به همراه چند مورد دیگر به عنوان «گنجینه» معرفی شده است.

«قاشق توالت» دو هزارساله‌ای که به عنوان «گنج» شناخته شد

در ژوئن ۲۰۲۰، آقای والنتیناس آودژواس در حالی که در منطقۀ بونویلستون (Bonvilston) با فلزیاب خودش مشغول جستجو بود، یک شیء نقره‌ای قاشق‌مانند پیدا کرد که یک دستۀ بسیار بلند و یک انتهای گِرد و کاسه‌مانند داشت. دستۀ این شیء در اصل صاف بوده اما در زمان کشف از دو قسمت خم شده بود.

«قاشق توالت» دو هزارساله‌ای که به عنوان «گنج» شناخته شد

قاشق توالت در نزدیکی روستای بونویلستون کشف شد

باستان‌شناسان کاربردهای مختلفی برای این ابزارهای رومی پیشنهاد کرده‌اند، که از جملۀ آن‌ها استخراج مواد آرایشی و عطر از بطری‌های گردن دراز و همینطور استخراج از داروها از ظروفی با دهانۀ تنگ است. به همین جهت است که نام این ابزارها را «قاشق توالت» گذاشته‌اند (مثل میز آرایش که «میز توالت» نامیده می‌شود).

استفاده از نقره احتمالا به دلیل این بوده که این فلز خاصیت ضدمیکروبی بیشتری نسبت به سایر فلزات دارد و برای استفاده‌های بهداشتی و درمانی مناسب‌تر است.

طبق قانون گنج سال ۱۹۹۶، قاشق‌های توالت به عنوان گنج شناخته می‌شوند زیرا بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارند و بیش از ۱۰٪ فلز گرانبها دارند. هر شیئی که در بریتانیا و ولز به عنوان گنج شناخته شود می‌بایست در اختیار موزه‌ها قرار بگیرد و نمی‌تواند به اشخاص تعلق داشته باشد.

«قاشق توالت» دو هزارساله‌ای که به عنوان «گنج» شناخته شد

سایر اقلامی که مقامات ولزی آن‌ها را گنج اعلام کردند

مقامات ولزی همچنین اکتشافات دیگر، از جمله مجموعه‌ای از مصنوعات عصر مفرغ را که شامل قطعاتی از دو شمشیر و پنج تبر هستند، به عنوان گنج معرفی کرده‌اند. قدمت این آثار بین ۱۰۰۰ تا ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است.

فرادید

+