کشف غذا‌های محبوب نوجوانان عصر حجر با کمک آدامس باستانی
کشف غذا‌های محبوب نوجوانان عصر حجر با کمک آدامس باستانی

بر اساس تحقیقات اخیر دی‌ان‌ای کشف شده بر نوعی آدامس که ۱۰هزار سال پیش استفاده می‌شده، رژیم غذایی عصر سنگ و سلامت دهان و دندان آنان را آشکار می‌کند. این تکه آدامس که از رزین درخت غان درست شده و به وضوح بر روی خود اثر دندان دارد. آندرس گوترستروم (Anders Götherström)، یکی از نویسندگان […]

- کشف غذا‌های محبوب نوجوانان عصر حجر با کمک آدامس باستانی

بر اساس تحقیقات اخیر دی‌ان‌ای کشف شده بر نوعی آدامس که ۱۰هزار سال پیش استفاده می‌شده، رژیم غذایی عصر سنگ و سلامت دهان و دندان آنان را آشکار می‌کند. این تکه آدامس که از رزین درخت غان درست شده و به وضوح بر روی خود اثر دندان دارد.

آندرس گوترستروم (Anders Götherström)، یکی از نویسندگان مقالۀ پژوهشی که در ساینتیفیک ریپورتس (Scientific Reports) منتشر شده است، گفت: احتمالاً شکارچی-گردآورنده‌ها این رزین را «برای استفاده به عنوان چسب» برای ساخت ابزار و سلاح می‌جویدند.

او گفت: «این یک فرضیه محتمل است؛ ممکن است این آدامس فقط به این دلیل می‌جویدند که جویدنش را دوست داشتند یا شاید فکر می‌کردند خاصیت دارویی دارد».

«چندین نوع آدامس وجود داشته و هم مردان و هم زنان آن‌ها را می‌جویدند. به نظر می‌رسد بیشتر نوجوانان این آدامس‌ها را می‌جویدند.» مطالعه‌ای پیشین که در سال ۲۰۱۹ در مورد آدامس‌ها انجام شده، مشخصات ژنتیکی افرادی را که آن را جویده بودند، ترسیم می‌کرد.

این بار گوترستروم و تیم دیرینه‌شناسان او در دانشگاه استکهلم توانستند از روی دی‌ان‌ای یافت شده در آدامس تشخیص دهند که رژیم غذایی نوجوانان عصر سنگ شامل گوزن، قزل‌آلا و فندق است. آثاری از سیب، اردک و روباه نیز شناسایی شد.

گوترستروم می‌گوید: «این آدامس بسیار برای پژوهش‌های ما مفید بوده است. آدامس اثری از دهان نوجوانانی می‌دهد که هزاران سال پیش آن را جویده‌اند. اگر بخواهیم کمی فلسفی صحبت کنیم، در واقع می‌توانیم بگوییم که این آدامس هم از ابزار‌های دست‌ساز، هم دی‌ان‌ای و هم از خود انسان‌ها شواهدی را یکجا جمع می‌کند و به دست ما می‌دهد».

منبع: آنا

+