از همان‌لحظه‌ای که قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا انجام شد، ترجیع‌بند حرف‌های بسیاری از کارشناسان و اهالی فوتبال این بود که تیم ملی با قرعه‌ای نسبتاً آسان، کار راحتی برای شکستن طلسم نیم قرنی دارد. تیم ملی کشورمان ۴۸ سال پیش برای آخرین بار به فینال جام ملت‌های آسیا رسید و قهرمان شد. در تمام این […]

- لطفا دیگر جام ملت‌های آسیا را پیش‌بینی نکنید!/ ۸ جام، مدافع و مدعیان اصلی قهرمانی این‌طرف جدول، ۲ جام و یک شگفتی‌ساز آن‌طرف!

از همان‌لحظه‌ای که قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا انجام شد، ترجیع‌بند حرف‌های بسیاری از کارشناسان و اهالی فوتبال این بود که تیم ملی با قرعه‌ای نسبتاً آسان، کار راحتی برای شکستن طلسم نیم قرنی دارد. تیم ملی کشورمان ۴۸ سال پیش برای آخرین بار به فینال جام ملت‌های آسیا رسید و قهرمان شد.

در تمام این دهه‌ها ما نسل‌های درخشانی داشتیم که هرگز موفق به عبور از مرحله نیمه نهایی نشدند در هزاره سوم، اصلاً ما فقط دو بار به نیمه نهایی رسیدیم و همین فشار توقعات از این نسل درخشان باعث استرس و نگرانی‌های بسیاری شد…

اما حقیقت این است که فوتبال قابل پیش‌بینی نیست، همانطور که روی کاغذ نیست! دیگر در قاره آسیا حریف آسان نداریم و همه کار می‌کنند و برای ایستادن مقابل بزرگان انگیزه دارند. دیگر تیم‌ها به صرف اسم و رسم یک تیم یا بازیکنانش، مقابل آنها از پیش بازنده نیستند.

اما سوای شگفتی‌های این جام، حالا مشخص شده که آن پیش بینی‌های اولیه چقدر غیر واقعی بود، چقدر بی دلیل استرس و توقع ایجاد کرد و چقدر نتیجه در عمل برعکس شد.

خیلی ها از قرعه آسان تیم ملی می‌گفتند و اینکه تا فینال تنها کره جنوبی را پیش رو داریم و تمام رقبای اصلی آن طرف هستند، اما ببینید در عمل چه شد.

آن طرف جدول از بین کره و اردن یک تیم به فینال می‌آید و این طرف، ۴ تیم ایران، ژاپن، قطر و ازبکستان برای یک پای فینال می‌جنگند.

آن طرف کره تیم شایسته‌ای بود که هم عربستان را برد و هم استرالیا را اما در زمین مشکلات فنی یاران ستاره تاتنهام بیداد می‌کرد. اردن هم که تاجیکستان را شکست داد که هر دو کشور برای نخستین حضور در جمع چهار تیم برتر آسیا می‌جنگیدند.

اما این طرف برنده ایران و ژاپن به برنده قطر و ازبکستان می‌خورد. هر طور حساب کنید و هر معیار و ملاکی داشته باشید، کفه ترازو به نفع این طرف جدول سنگین‌تر است. اصلا سرمایه‌گذاری و امکانات کشورها را فراموش کنید، بضاعت انسانی هم هیچ، این طرف دارندگان ۸ جام قهرمانی ملت‌های آسیا به مصاف هم می‌روند و آن طرف تنها دو جام ایستاده.

ژاپن با چهار قهرمانی ایران، با سه قهرمانی و قطر هم به عنوان مدافع عنوان قهرمانی، این طرف جدول هستند. در شش دوره جام ملت‌ها که در هزاره سوم برگزار شده سه بار ژاپن و آخرین بار قطر قهرمان شده‌اند. یعنی مدعی اول و دوم قهرمانی – ایران و ژاپن – به همراه مدافع عنوان قهرمانی با هم مبارزه می‌کنند تا یک تیم به فینال برود.

اما آن طرف کره جنوبی اگرچه دو قهرمانی دارد، اما از آخرین قهرمانی آنها در آسیا ۶۴ سال می‌گذرد! آنها استرالیا را در یک چهارم شکست دادند که تکرار فینال ۲۰۱۵ جام ملت‌ها بود، عراق دیگر قهرمان هزاره سوم جام ملت‌ها نیز به اردن باخت و اصلاً به جمع هشت تیم نرسید.

حالا با اتفاقاتی که در جام ملت‌ها افتاده بار دیگر به همه ثابت شد که فوتبال قابل پیش بینی و روی کاغذ نیست و امیدواریم که برخی دوستان و کارشناسان هم دست از این گونه پیش بینی کردن‌ها بردارند.

منبع: خبـر ورزشی