تینا مزدکی: در کمال تعجب مشخص شد که طوطی های رنگارنگ از بیماری مرموز سندرم فلج لوری (LPS) رنج می‌برند که دلیل آن برای دانشمندان نامشخص است. سندرم LPS همانطور که از نامش پیداست باعث می‌شود پرندگان فلج شوند و از آسمان سقوط کنند زیرا توانایی پرواز را از دست می‌دهند. علت این بیماری ناشناخته […]

تینا مزدکی: در کمال تعجب مشخص شد که طوطی های رنگارنگ از بیماری مرموز سندرم فلج لوری (LPS) رنج می‌برند که دلیل آن برای دانشمندان نامشخص است. سندرم LPS همانطور که از نامش پیداست باعث می‌شود پرندگان فلج شوند و از آسمان سقوط کنند زیرا توانایی پرواز را از دست می‌دهند. علت این بیماری ناشناخته است و محققان نتوانسته‌اند عامل بیماری زا یا سم محیطی را پیدا کنند.

بر اساس گزارشات بنظر می‌رسد که پرندگان فقط در تابستان استرالیا به این سندرم مبتلا می‌شوند. در این دوره هزاران پرنده تحت مراقبت قرار می‌گیرند تا به سلامتی خود بازگردند و این ممکن است یک فرآیند فشرده و طولانی مدت باشد. با این حال بسیاری از آن‌ها جان سالم به در نمی‌برند، زیرا وقتی به این مرحله می‌رسند معمولا کم وزن هستند سو تغذیه دارند و در واقع می‌توان گفت از این بیماری به حد زیادی رنج می‌برند. کارشناسان اکنون از بیش از ۸۰ طوطی مراقبت می‌کنند با این حال آن‌ها می‌گویند تابستان چهارسال پیش ۱۵۰۰ پرنده را بخاطر این بیماری از دست داده‌اند.

سقوط ۲۰۰ طوطی از آسمان/ پرندگان ناگهان فلج شدند

تمام اساتید در سیدنی، کرامبین و باغ وحش استرالیا، دانشگاه سیدنی در حال آزمایش و تحقیق هستند با این حال هیچ کس واقعاً نمی‌تواند پاسخ قطعی بدهد و دلیلی برای این سندرم بیابد. این بیماری برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ شناسایی شد و به نظر می‌رسد فقط پرندگان بین شهرهای بوندابرگ در کوئینزلند و گرافتون در نیو ساوت ولز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ابتدا تصور می شد که این بیماری ممکن است به دلیل خوردن بیش از حد انبه و گیج شدن از تخمیر قند موجود در میوه و پوست آن و در واقع مصرف الکل باشد.

بر اساس تحقیقات برای تاثیر الکل بر روی این پرندگان مشخص شد که اصلا هیچ الکلی در سیستم بدن آن‌ها وجود ندارد و همچنین علائم این پرندگان با مسمومیت با الکل مطابقت ندارد. این موضوع در واقع یک مسئله و بحران مهم برای رفاه حیوانات است در واقع قبل از این که بمیرند یا توسط گربه خورده شوند به طرز وحشتناکی از درد رنج می‌برند.

دانشمندان بر این باورند که همچنین ممکن است این سندرم از آفت‌کش‌ها و سموم اسپری شده روی گیاهان و منابع غذایی این حیوانات ایجاد شده باشد؛ با این حال از آزمایشات بر روی آفت‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها روی میوه‌ها نیز چیزی پیدا نشده است. تئوری‌های دیگر نیز می‌گویند که این بیماری توسط سمی ایجاد می‌شود که در یک نوع میوه ایجاد می شود زیرا این میوه فقط در این دوره خاص از سال می‌رسد.

سقوط ۲۰۰ طوطی از آسمان/ پرندگان ناگهان فلج شدند

همه میوه‌هایی که این طوطی‌ها می‌خورند لزوماً سمی نیستند، بنابراین می‌تواند از طریق سمی که در داخل آنها تشکیل می‌شود و یا مثلا به سمی که در میوه در حال از بین رفتن و گندیده تشکیل شده است، بیماری به پرنده سرایت کرده است. بنابرای دانشمندان بر این باورند که ممکن است سمومی وجود داشته باشد که هنوز بر روی آن آزمایش انجام نشده است.

بنابراین دانشمندان از مردم خواستند که اگر این پرندگان را در حال تغذیه دیدند، به ان‌ها گزارش دهند که این حیوانات چه پیزی خورده‌اند تا قیقا منابع غذایی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند. حتی جالب‌تر اینکه LPS به نظر می‌رسد با سایر شرایط مرموز در گونه‌های غیر پرنده مانندخفاش‌های میوه نیز مرتبط باشد.

دانمشندان می‌گویند:«این موضوع در حال حاضر در خفاش‌های میوه نیز اتفاق می‌افتد و آنها برای ما گونه‌ای ارزشمند برای گرده‌افشانی گیاهان و گسترش دانه‌ها و حفظ جنگل‌های بارانی هستند، بنابراین ما می‌خواهیم از آنها نیز محافظت کنیم و ما نمی‌دانیم چه گونه‌های دیگری ممکن است مستعد ابتلا به این موضوع باشند، یا اینکه این ممکن است مشکلی باشد که حتی می‌تواند بر روی انسان‌ها نیز تأثیر بگذارد بنابراین باید این مسئله را پیگیری کرد.

منبع: newsweek

۵۸۳۲۳

منبع: خبـرآنلاین