نتانیاهو گرفتار در بن بست
نتانیاهو گرفتار در بن بست

ابوالقاسم قاسم زاده: در حالی‌که نتانیاهو فرمانده ارتش صهیونیستی اسرائیل بمباران غزه و دیگر مناطق فلسطینیان را همچنان ادامه می‌دهد و هر روز بر تعداد کشته و زخمی‌های مردم عادی فلسطینی می‌ا‌فزاید، طرحی را دولت قطر برای برقراری آتش‌بس موقت و توقف استراتژی نتانیاهو یعنی «نسل‌کشی و زمین سوخته» ارائه داده که بنابر گزارش‌ها از […]

- نتانیاهو گرفتار در بن بست

ابوالقاسم قاسم زاده: در حالی‌که نتانیاهو فرمانده ارتش صهیونیستی اسرائیل بمباران غزه و دیگر مناطق فلسطینیان را همچنان ادامه می‌دهد و هر روز بر تعداد کشته و زخمی‌های مردم عادی فلسطینی می‌ا‌فزاید، طرحی را دولت قطر برای برقراری آتش‌بس موقت و توقف استراتژی نتانیاهو یعنی «نسل‌کشی و زمین سوخته» ارائه داده که بنابر گزارش‌ها از سوی «اسماعیل هنیه» رهبر حماس، پذیرفته شده است.

این در حالی است که نتانیاهو برای رد یا موافقت با طرح اظهار نظر رسمی نکرده است، زیرا می‌داند که پایان بحران کنونی به هر صورت به منزله پایان عمر سیاسی‌اش در اسرائیل است.

دولت نتانیاهو که از صهیونیست‌های راست افراطی تشکیل شده با دو رأی اضافی در «کنست» (مجلس اسرائیل) نخست‌وزیر شده است و شکاف در درون اسرائیل تا آنجا آشکار شده که همه نخست‌وزیران گذشته خواهان برکناری فوری او از رأس دولت اسرائیل هستند.

واقعیت این است که ادامه روش و سیاست دولت نتانیاهو که همان «قتل‌عام فلسطینیان و ایجاد زمین سوخته» است، در داخل اسرائیل از سوی اکثریت مردم و سیاستمداران آن طرد شده است و تنها راستگرایان افراطی صهیونیست که خواهان ویران‌سازی «مسجدالاقصی» هستند از ادامه آن حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

در چنین شرایطی خبرگزاری‌های غربی اطلاع داده‌اند که وزیر خارجه بایدن(آنتونی بلینکن) برای پنجمین بار به خاورمیانه می‌آید و از عربستان سعودی، مصر، قطر، اسرائیل و کرانه غربی اشغالی (اردن) بازدید خواهد کرد. وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد که «وزیر خارجه آمریکا برای آزادی گروگان‌های باقیمانده در غزه و کمک‌های بشردوستانه بیشتر برای ساکنان غزه تمرکز خواهد کرد.»

بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا دچار مخمصه شده است از آن رو که از یکسو افکار عمومی مردم جهان به‌ ویژه در آمریکا و اروپا مخالفت خود را ادامه جنایات جنگی نتانیاهو در فلسطین، علناً اعلام کرده‌اند؛ از سوی دیگر رئیس جمهوری آمریکا هم برای انتخابات آتی ریاست جمهوری، نیازمند همراهی «اپک» سازمان افراطی صهیونیسم در نیویورک است. 

واقعیت این است که نتانیاهو در آستانه پایان عمر سیاسی‌اش قرار گرفته است، هم در داخل اسرائیل و هم در سراسر جهان اکنون به عنوان جنایتکار جنگی نامیده می‌شود. رأی دیوان عالی دادگاه لاهه علیه دولت کنونی اسرائیل نیز بن‌بست نتانیاهو و دولت افراطی صهیونیستی او را تشدید کرده است.

آتش‌بس برای چند ماه مسیری است که به واسطه آن بحران کنونی توقف کوتاه مدت پیدا می‌کند تا مسیری برای پایان‌دهی به آن جستجو شود. حماس اعلام کرده است که آزادی گروگان‌های اسرائیلی منوط به توقف بمباران‌ها و کشتار شهروندان عادی فلسطینی است. بایدن و وزیر خارجه‌اش نیز در تلاشند تا آتش‌بس موقت به اجرا درآید.

آنچه که تاکنون از استراتژی نتانیاهو و دولت او براساس «نسل‌کشی و زمین سوخته» به جای مانده در یک کلمه «جنایت جنگی» است که هم به لحاظ حقوقی دیوان عالی لاهه، در رسیدگی به شکایت دولت آفریقای جنوبی بر آن تأکید کرده است و هم در سراسر جهان، به خصوص در کشورهای اروپایی و آمریکا مردم با ابراز انزجار و نفرت از ادامه آن صهیونیسم را مترادف با نژادپرستی می‌نامند.

قبول آتش‌بس از سوی حماس حتی برای کوتاه مدت بدون تردید به تشدید بحران داخلی در اسرائیل علیه «نتانیاهو» و دولت راست‌ افراطی صهیونیستی آن می‌انجامد.

منبع: اطلاعات انلاین