به گزارش زیرنویس به نقل از همشهری آنلاین، اگر مبل‌فروشی در موعد مقرر، کالای سفارش داده شده را تحویل مشتری ندهد، تخلف کرده و مشتری می‌تواند از او شکایت کند. همچنین، اگر در کالای تحویل شده تقلب رخ دهد یا سفارش مشتری با نمونه کالای تقاضا شده مطابقت نداشته باشد، مشتری می‌تواند این مورد را […]

به گزارش زیرنویس به نقل از همشهری آنلاین، اگر مبل‌فروشی در موعد مقرر، کالای سفارش داده شده را تحویل مشتری ندهد، تخلف کرده و مشتری می‌تواند از او شکایت کند. همچنین، اگر در کالای تحویل شده تقلب رخ دهد یا سفارش مشتری با نمونه کالای تقاضا شده مطابقت نداشته باشد، مشتری می‌تواند این مورد را پیگیری کند و کالای خود را پس بفرستد. اما چگونه می‌شود از واحدهای متخلف شکایت کرد.

شعبان ابراهیمی، بازرس هیات مدیره اتحادیه دروگران و مبل‌سازان تهران در گفت‌وگو با همشهری به این پرسش‌ها پاسخ داده است.

چگونه تشخیص دهیم که فروشنده مبل گران‌فروشی کرده است؟

اگر مشتری برای مثال کالایی را ۲۰ میلیون تومان خریداری کرده و احساس می‌کند آن را گران به او فروخته‌اند، این موضوع را با اتحادیه در میان می‌گذارد. کارشناسان اتحادیه این مورد را بررسی می‌کنند و اگر تشخیص مشتری درست باشد و محرز شود که فروشنده گران‌فروشی کرده است برای او پرونده تشکیل می‌شود. بعضی از تولیدکنندگان به دلیل اینکه اصول فنی را رعایت نمی‌کنند ممکن است تا ۱۰ برابر مبلغ گرانفروشی جریمه شوند.

چگونه مطمئن شویم که یک کار، اصولی و استاندارد ساخته شده است؟

برخی از کسانی که اطراف تهران کار می‌کنند صاحب جواز و سابقه نیستند و کارهای بی‌کیفیت را به مشتری می‌دهند. همچنین توصیه می‌شود مردم از سراهای ایرانی که اخیرا تبلیغات گسترده‌ای در سطح شهر انجام می‌دهند، خرید نکنند. این سراها از اتحادیه‌ها و اصناف مجوز ندارند و هیچ نظارتی بر کالاهایی که در آنجا عرضه می‌شود وجود ندارد. اما کسانی که در مناطق بورس ما مانند یافت‌آباد، شهرک خاوران و میدان حسن‌آباد فعالیت می‌کنند پروانه کسب دارند و اگر مشتری به مشکل بخورد می‌تواند از طریق اتحادیه و تعزیرات پیگیری کند. از طرف دیگر چون در این مناطق فضا رقابتی است کلاف‌ها و کارهایی که عرضه می‌شود کیفیت خوبی دارد.

چگونه از مبل‌فروشان‎ متخلف شکایت کنیم؟

در اتحادیه، کمیسیون رسیدگی به شکایات وجود دارد. قانون نظام صنفی می‌گوید اگر کسی کالایی خرید و بعد متوجه شد که آن را گران خریداری کرده یا کالا معیوب باشد خریدار می‌تواند به بازرسی اتاق اصناف یا سازمان صمت مراجعه و آنجا طرح شکایت کند. در آنجا شکایت او در سامانه ثبت و بعد درخواستش به اتحادیه ارسال می‌شود. کمیسیون شکایات اتحادیه، شکایت او را کارشناسی می‌کند و بعد نظر کارشناس به تعزیرات ارسال می‌شود و در آنجا قاضی تصمیم می‌گیرد.

منبع خبر: رکنـا