واکاوی از توانمندی‌های نظامی محور مقاومت در زمینگیر شدن صهیونیست‌ها
واکاوی از توانمندی‌های نظامی محور مقاومت در زمینگیر شدن صهیونیست‌ها

تحلیل‌های زیادی در خصوص ضربه‌های استراتژیک طوفان‌الاقصی به حیثیت رژیم‌غاصب اسرائیل و اضمحلال سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی این رژیم جعلی منتشر شده است و همه جهان متوجه شکست اطلاعاتی صهیونیست‌ها در مقابل نیرو‌های جهادی شدند، اما تداوم جنگ غزه بیش از هر چیز بیانگر ابعاد مستحکم نظامی گروه‌های جهادی در مقابله با ارتش تا بن […]

- واکاوی از توانمندی‌های نظامی محور مقاومت در زمینگیر شدن صهیونیست‌ها

تحلیل‌های زیادی در خصوص ضربه‌های استراتژیک طوفان‌الاقصی به حیثیت رژیم‌غاصب اسرائیل و اضمحلال سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی این رژیم جعلی منتشر شده است و همه جهان متوجه شکست اطلاعاتی صهیونیست‌ها در مقابل نیرو‌های جهادی شدند، اما تداوم جنگ غزه بیش از هر چیز بیانگر ابعاد مستحکم نظامی گروه‌های جهادی در مقابله با ارتش تا بن دندان مسلح اسرائیل است به طوری که کنشگران منطقه‌ای با اشاره به قدرت عملیاتی حماس به این نکته تاکید دارند که قدرت نفوذ و نظامی این گروه جهادی از قابلیت‌های متنوعی برخوردار است وتجربیات میدان‌های مختلف می‌تواندبه ارتقای دو‌چندان نیرو‌های مقاومت فلسطینی بینجامد.

درتکمیل مقدمه مطرح شده باید گفت که از‌جمله این قابلیت‌ها دستیابی به توازن قوا درمبارزه بارژیم صهیونیستی است؛ مسأله‌ای که باعث شده تا بیم و تردید‌های سران اسرائیلی به اوج خود برسد؛ چراکه آن‌ها به این مسأله واقف شده‌اند که بازنده اول وآخر این جنگ فرسایشی هستند وعلاوه برتحقیر درمیدان نبرد، تیشه به ریشه آینده امنیتی خودشان زده‌اند و بدون شک تا سال‌ها درگیر خروج ازبحران‌های این باتلاق خود‌ساخته‌اند. البته همه این احتمالات زمانی قابل‌طرح است که مسأله‌ای باعنوان موجودیت اسرائیل مخدوش نشده باشد؛ موضوعی که با طولانی شدن جنگ غزه می‌توان به نابودی این غده سرطانی هم دلخوش بود.

ناتوانی اسرائیل از خنثی کردن تهدیدات حزب‌ا…

بقای گروه‌های مقاومت در غزه و توانمندی سایر جبهه‌های جنگ یکی از موضوعات اساسی است که در جنگ اخیر غزه شگفتی‌ساز شد به نحوی که حتی خوشبین‌ترین تئوریسین‌ها هم نمی‌توانستند پیش‌بینی کنند که غزه بیش از ۱۲۰روز در مقابل حملات کوبنده زمین و هوای صهیونیست‌ها دوام آورده و رزمندگان با تمام توان خود معادلات سران رژیم جعلی اسرائیل را بر هم زده‌اند چرا که نه فقط به‌هیچ کدام یک از اهداف اولیه خود نرسیدند بلکه از نظر تسلیحاتی و تعداد تلفات در ارتش رکورد زده‌اند و همین امر بر اختلافات کابینه و تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی افزوده است. این رژیم اشغالگر به‌رغم یورش زمینی به غزه تاکنون نتوانسته دستاوردی در این زمینه داشته باشد و علاوه بر این هیچ برآوردی نیز از توانمندی گروه‌های مقاومت در غزه ندارد و همین امر بر خوف ارتش اسرائیل در مقابله با حملات غافلگیرکننده رزمندگان فلسطینی افزوده است. وضعیت رژیم غاصب در جبهه شمالی نیز به همین منوال است و رژیم‌صهیونیستی نتوانسته تهدیدات حزب‌ا… در این نقطه را خنثی کند از همین‌رو بیش از ۱۰۰ هزار شهرک‌نشین، شمال سرزمین‌های اشغالی را ترک کرده‌اند.

در جبهه یمن هم، انصارا… توانسته بندر ایلات در سرزمین‌های اشغالی را با عملیات خود از دایره فعالیت خارج کند و به‌این ترتیب مقصد کشتی‌های تجاری به سمت سرزمین‌های اشغالی در باب‌المندب و دریای سرخ متوقف شده است و در واقع می‌توان گفت که محور مقاومت که تاکنون وارد یک جنگ تمام‌عیار نشده است، در حال ارزیابی توانمندی‌های خود در این عرصه است تا در صورت نیاز، جبهه واحدی را علیه صهیونیست‌ها سازماندهی کند. همه این گزاره‌ها درحالی مطرح می‌شود که تجهیزات و فناوری نظامی رژیم صهیونیستی در وضعیتی به مراتب بهتر از گروه‌های مقاومت قرار دارد، اما واقعیت‌های میدانی گویای حقیقتی دیگر و مبین این مسأله است که تدبیر مناسب فرماندهان مقاومت و استفاده از فناوری‌های بومی توسط رزمندگان فلسطینی باعث شده است که صهیونیست‌ها در سه جبهه زمینگیر شوند و به نظر می‌رسد که باید از سقف اهداف تعیین شده خود عدول کنند، زیرا شواهد نشان می‌دهد که اسرائیل باید آرزوی پیروزی بر حماس و سایر گروه‌های مقاومت در غزه را به گور ببرد. شرایط پیش آمده باعث شده تا غاصبان قدس شریف که از پشتیبانی همه‌جانبه آمریکا برخوردار بودند، بیش از هر زمان دیگری در فشار مضاعف قرار گیرند.

توان آفندی حماس در بالاترین حد 

اکنون در میانه عملیات طوفان‌الاقصی و جنگ نابرابر غزه قرار داریم؛ عملیاتی که نمادی از خشم فروخورده مردمی است که در نهایت مظلومیت و بی‌پناهی، به امید برخورداری از حقوق اولیه انسانی مجبور به انتخاب بین بردگی در قرن جدید یا تلاش برای حفظ کرامت انسانی و دفاع از تملکات مشروع قانونی خود هستند. شرایط عملیات طوفان‌الاقصی با جنگ‌های گذشته بین فلسطینیان و اسرائیل و مقایسه توان و بعد نظامی بر جبهه‌های طرفین نشان می‌دهد که توان آفندی حماس در بالاترین حد آن قرار دارد. مقایسه قدرت نظامی تهاجمی حماس یعنی گردان‌های عزالدین قسام در عملیات کنونی در این منطقه با سایر جنگ‌ها بین رژیم صهیونیستی وغزه همچون جنگ۲۲روزه درسال۲۰۰۸، جنگ۸روزه درنوامبر۲۰۲۲، جنگ۵۱روزه در جولای۲۰۱۴ و سه روزه۲۰۲۲نشان می‌دهد که توان نظامی حماس دردوره‌های مختلف ارتقا یافته و عملیات طوفان‌الاقصی که با برنامه‌ریزی و اجرای دقیق و انحصاری حماس و جهاد اسلامی صورت گرفت، تبدیل به نقطه‌عطفی در دوران مبارزاتی علیه رژیم صهیونیستی شده است درحالی که این عملیات توسط یکی ازاعضای کوچک این محورانجام شدکه ازنظرنظامی از توانایی اندکی برخوردار است و‌توان عملیاتی آن رابه‌هیچ وجه نمی‌توان با توانایی وامکانات نظامی حماس وجهاد اسلامی مقایسه کرد. 

ظرفیت بالقوه محور مقاومت برای نابودی صهیونیست‌ها

البته محور مقاومت از ظرفیت‌های بی‌بدیلی نظیر ایران، حزب‌ا… و انصارا… برخوردار است که هرکدام از این قدرت‌ها به نوعی کابوس رژیم صهیونیستی هستند؛ مضاف بر این‌که این گروه کوچک نظامی با عملیات به‌موقع و غافلگیرانه خود، خواب را از اسرائیلی‌ها ربودند و صهیونیست‌ها تا دهه‌های بعدی باید نگران تحرکات این جنبش‌های بومی که شیشه عمر سربازان اسرائیلی در دستان‌شان است، باشند. بُعد نظامی و توانایی دفاع مسلحانه دربرابر تهدیدات واعمال غاصبانه وغیر‌انسانی اسرائیل، یکی از این موارد است که به پیشبرد اهداف مردم فلسطین کمک می‌کند؛ به ویژه که توان نظامی هر یک از قدرت‌های محور مقاومت به تنهایی برای نابودی اسرائیل کافی است چه برسد که در مقطع کنونی همه آن‌ها قوای نظامی و تسلیحاتی خود را بسیج کرده‌اند تا غاصبان صهیونیست را از فلسطین رانده و زمینه آزادی قدس شریف را فراهم کنند.

اتفاقات هفته‌های اخیر در حمله به مواضع آمریکا از سوی رزمندگان عراقی نشان داد که اگر تل‌آویو از خطوط قرمز امت اسلامی و محور مقاومت عبور کند، باید مسئولیت اتفاقات بعدی و افزایش تنش در منطقه را نیز عهده‌دار شود و پایگاه‌های سنتکام باید پاسخگوی اقدامات شرورانه و ضد امنیتی اسرائیل در منطقه باشند. نباید فراموش کرد که سردرگمی رژیم اشغالگر تنها محدود به میدان نبرد نیست و آن‌ها با اقدامات ضدانسانی خود در غزه، باعث شدند تا فضای رسانه‌ای و قدرت افکار عمومی جهان نیز معطوف به غزه شده و ملت‌های دنیا با حضور در تظاهرات‌های ضداسرائیلی خواستار اتخاذ تصمیمات بین‌المللی علیه نسل‌کشی اسرائیل شوند؛ مسأله‌ای که توامان می‌تواند بر قدرت نظامی ضریب داده و به نابودی اسرائیل کمک کند.

منبع: جام جم

+