به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ آیین بهره برداری از ۱۵ پروژه زیربنایی برق در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۳۹ میلیارد تومان با حضور مسئولان شرکت برق منطقه‌ای اصفهان و خبرنگاران برگزار شد. سعید محسنی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان در این آیین اظهار کرد:  حدود سی درصد مصرف برق در […]

به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ آیین بهره برداری از ۱۵ پروژه زیربنایی برق در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۳۹ میلیارد تومان با حضور مسئولان شرکت برق منطقه‌ای اصفهان و خبرنگاران برگزار شد.

سعید محسنی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان در این آیین اظهار کرد:  حدود سی درصد مصرف برق در تابستان سیستم‌های سرمایشی است. این سیستم‌ها غالبا استاندارد نیستند و سیستم‌های جدید کولرهای آبی با موتور خود با حدود ۴۰ درصد توان قبلی می‌توانند همان میزان سرما را ایجاد کنند. همچنین کولرهای گازی کمتر باید استفاده شوند و بخش‌هایی از کشور که کولرهای آبی می‌تواند سرمایش کافی را ایجاد کند بهتر است از این نوع سرمایش استفاده کرد.

وی افزود: در حال حاضر برای احداث ۲ هزار و ۲۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی در اصفهان و چهارمحال و بختیاری قرارداد منعقد شده است و ما سرمایه‌گذاری بزرگی در این حوزه کردیم. همچنین بزرگترین نیروگاه کشور به ظرفیت ۶۰۰ مگاوات نیز در منطقه کوهپایه و توسط شرکت فولاد مبارکه احداث می‌شود.

برق متن 1مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: اصفهان در احداث نیروگاه‌های خورشیدی در کشور پیشتاز است و حدود ۳ هزار واحد انرژی خورشیدی در حال حاضر در اصفهان فعال است. هم اکنون ۴۸ مگاوات نیروگاه خورشیدی در منطقه تحت پوشش برق منطقه ای اصفهان در حال بهره برداری می‌باشد که با احتساب نیروگاه‌های پشت بامی حدود ۷۵ مگاوات در حال تولید می‌باشند.

اصفهان منطقه خوبی برای تاسیس نیروگاه خورشیدی است

محسنی اضافه کرد: قبلا گفته می‌شد هرجا خورشید بیشتر باشد مکان مناسب‌تری برای پنل‌های خورشیدی است، اما این طور نیست و هوای گرم میزان بازدهی پنل خورشیدی را کاهش می‌دهد و لازم است در کنار تابش مناسب خورشید هوا نیز تا حدی مناسب باشد و شهرستان‌های اصفهان تا حدی از این خصوصیت برخوردار هستند و مناطقی مثل دهاقان مناطق خورشیدی مناطق خوبی برای احداث نیروگاه خورشیدی هستند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل انتخاب کوهپایه برای اجداث نیروگها ۶۰۰ مگاواتی تصریح کرد: برای احداث هر کیلووات نیروگاه خورشیدی حدود ۱۲ متر مربع فضا لازم است و هر مگاوات حدود ۱.۵ هکتار زمین می‌خواهد و لازم است برای حداقل نگه داشتن هزینه‌های تعمیرات و نگهداری این فضا در کنار هم باشد و پیدا کردن زمینی با ابعاد لازم برای نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی دشوار بود و به همین دلیل کوهپایه انتخاب شد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان گفت: برق به دست آمده از نیروگاه‌های خورشیدی در حال حاضر به مدت پنج سال به صورت تضمینی از سوی دولت خریداری می‌شود و بعد از آن نیز سرمایه گذاران می‌توانند برق تولیدی خود را در بورس سبز به فروش بگذارند و در حال حاضر قیمت خرید برق خورشیدی نیز تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد که عدد قابل توجهی است.

وی با اشاره به کاهش آمار سرقت کابل‌های برق تاکید کرد: آمار سرقت کابل‌های برق با توجه به راه اندازی نرم افزار پایش نیروگاه‌ها، برقراری گشت‌های منظم و طراحی سیستم‌های ضد سرقت نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است که بخشی از آن نیز به گشایش اقتصادی و بهتر شدن وضعیت اقتصادی مردم برمی‌گردد و امیدواریم با بهتر شدن وضعیت اقتصادی فردی فکر سرقت کابل‌های برق را نکند.

برق متن 2هزینه ۴۰ همتی ایجاد نیروگاه هزار مگاواتی جدید

محسنی گفت: نیروگاه گازی ۴۰۰ تا ۴۵۰ یورو به ازای هر کیلووات سرمایه گذاری اولیه نیاز دارد که این عدد برای نیروگاه سیکل ترکیبی ۶۰۰ تا ۶۵۰ یورو و نیروگاه بخار ۸۰۰ تا ۹۰۰ یورو به ازای هر کیلووات است. با این اوصاف راه اندازی یک نیروگاه هزار مگاواتی حدود ۴۰ همت هزینه می‌برد و منطقی نیست برای پیک مصرف حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساعت یک نیروگاه جدید احداث شود.

وی در خصوص نیروگاه شهید منتظری گفت: با توجه به هزینه‌های بالا احداث نیروگاه جدید در این منطقه فعلا امکان تغییر نوع نیروگاه وجود ندارد و باید امیدوار باشیم با برنامه‌های جدید دولت نیروگاه جدیدی با فاصله بیشتر از شهر اصفهان احداث شود. در یکی دو سال گذشته به ناچار به دلیل سرمای شدید هوا از مازوت در نیروگاه شهید منتظری استفاده شده است و امیدواریم سرمای امسال به خیر بگذرد.

محسنی در پاسخ به سوالی در خصوص نسبت میزان مصرف برق به میزان تولید برق در اصفهان گفت: در روز گذشته کل بار مصرفی برق اصفهان ۴ هزار و ۴۳۷ مگاوات بوده است که از این مقدار دو هزار و ۴۲۴ مگاوات در استان اصفهان تولید شده و دو هزار و ۱۳ مگاوات نیز از شبکه تامین شده است که بیش از ۴۰ درصد است. طبیعی است که هرچه به دریا نزدیک می‌شویم تولید برق به دلیل سهولت دسترسی به سیستم‌های خنک کننده هزینه کمتری دارد.

برق متن 3مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان اظهار کرد: علاوه بر راهبرد توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، نوسازی و بهسازی خطوط توزیع نیز در دستور کار توزیع برق منطقه‌ای اصفهان است و در سال جاری عملیات اجرایی و بهره‌برداری از ۲۷ پروژه زیربنایی با اعتبار ۱۷ هزار میلیارد ریال انجام خواهد شد. این پروژه‌ها جزو کارهای مهم و زیربنایی صنعـت برق کشور محسوب می‌شود که در سطـح مناطق تحت مدیریت این شرکت و در راستای برنامه ششم توسعه آمـاده بهره‌برداری‌ است.

وی اظهار کرد: مهمترین پروژه‌های قابل بهره‌برداری احداث پست ۲۳۰ به۶۳ کیلو ولت مهیار، توسعه پست ۲۳۰ به ۶۳ کیلو ولت اردستان، احداث پست‌های ۶۳ به۲۰ کیلوولت شهرهای علویجه و آران، احداث بانک‌های خازنی چهار پست شهدای بابوکان، تیران، گلپایگان و سیمان اصفهان، احداث قطعه دوم خط ۴۰۰ کیلوولت سپاهان-جی، احداث فاز نخست خط ۶۳ کیلوولت نجف‌آباد – جلال‌آباد، هاتف- ورزنه، هاتف – نایین، احداث خطوط ۶۳ کیلوولت اشترجان، هسنیجه- شهرک صنعتی بزرگ اصفهان، ورود خروج خط ۲۳۰ زواره – نیروگاه شهید منتظری و ورود خروج کابل ۶۳ کیلو ولت جنوب جاده شیراز در پست ۲۳۰ کیلو ولت صفه است.

تشریح برنامه‌های نوسازی خطوط انتقال

محسنی اضافه کرد: ایستگاه۲۳۰ به ۶۳ کیلو ولت مهیار در زمینی به مساحت ۹ هکتار دارای ۲ دستگاه ترانسفورماتور با قدرت ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت به ظرفیت ۳۲۰ مگا ولت‌آمپر و ۲ دستگاه ترانسفورماتور قدرت ۶۳ به ۲۰ کیلوولت به ظرفیت ۸۰ مگاولت آمپر با هدف افزایش پایداری شبکه، بهبود ولتاژ، تامین برق قابل اطمینان برای بار منطقه و متقاضیان جدید شهرک صنعتی رازی با صرف ۶ هزار میلیارد ریال احداث شده است.

وی افزود: پروژه تکمیل اتصالات ورود و خروج خط ۲۳۰ کیلوولت زواره – نیروگاه شهید منتظری با هدف افزایش قابلیت اطمینان شبکه و آزادسازی انرژی حبس شده در نیروگاه زواره انجام خواهد شد تا بتواند شبکه سراسری را برای عبور از پیک بار در سال آینده یاری کند و برای احداث آن بیش از ۸۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

برق متن 4مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: پروژه کامل کردن اتصالات ورود و خروج خط ۲۳۰ کیلوولت زواره – نیروگاه شهید منتظری از جمله طرح‌های استراتژیک وزارت نیرو و یکی از طرح‌های برگزیده شرکت مدیریت شبکه برق ایران است. همچنین مهمترین اهداف پروژه‌های قابل بهره‌برداری همزمان با دهه فجر افزایش پایداری شبکه، رفع ضعف ولتاژ و تامین برق مصرفی مشترکان منطقه و متقاضیان جدید، فراهم کردن امکان مانور بار مشترکان و جلوگیری از خاموشی‌های ناخواسته، تامین ولتاژ استاندارد و کاهش تلفات انرژی و بار خطوط است.

وی خاطر نشان کرد: احداث گام(فاز) نخست پست۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت نیروگاه کاشان و ساخت پست‌های ۶۳ به۲۰ کیلو ولت امیرکبیر کاشان و جاده نائین، توسعه پست‌های ۶۳ به۲۰ کیلو ولت شهدای بابوکان، مشتاق، عاشق‌آباد، افزایش ظرفیت پست‌های سامان، گلاب، سپاهان لاله، ورود و خروج خط۶۳ کیلو ولت محتشم – امیرکبیر کاشان، احداث کابل ۶۳ کیلوولت طیب- صائب،طیب–حافظ در زمره پروژه‌های آماده کلنگ زنی این شرکت است که برای اجرای آنها چهار هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

اصفهان/ بهمن راعی

منبع خبر: رکنـا