پس از حذف مقتدرانه ژاپن از گردونه پیکارهای جام ملت‌های آسیا حالا امیر قلعه نویی و شاگردان ماجراجویش برای رسیدن به فینال قطر ۲۰۲۳ باید به مصاف میزبان این پیکارها بروند. اگرچه قطر حداقل روی کاغذ در قیاس با ژاپن تیم ضعیف‌تری محسوب می‌شود اما امیر قلعه نویی به درستی هشدار داد که آن پیروزی […]

پس از حذف مقتدرانه ژاپن از گردونه پیکارهای جام ملت‌های آسیا حالا امیر قلعه نویی و شاگردان ماجراجویش برای رسیدن به فینال قطر ۲۰۲۳ باید به مصاف میزبان این پیکارها بروند. اگرچه قطر حداقل روی کاغذ در قیاس با ژاپن تیم ضعیف‌تری محسوب می‌شود اما امیر قلعه نویی به درستی هشدار داد که آن پیروزی را فراموش کنند و تحت هیچ شرایطی میزبان جام ملت‌ها را تیمی از پیش باخته مقابل ایران تلقی نکنند. قطر حریفی است که سابقه رویارویی‌هایش با ایران به ۳۵ سال قبل برمی‌گردد و اگرچه گاهی اوقات برای ما دردسرهای تلخی درست کرده ولی تعداد شکست‌هایش برابر ایران اصلاً قابل مقایسه پیروزی‌های اندکی که به دست آورده، نیست.

خراب کردن جشن افتتاحیه

اولین مسابقه رسمی ایران و قطر در پاییز سال ۱۳۶۷ برگزار شد. قطری‌ها میزبانی جام ملت‌های ۱۹۸۸ را گرفته بودند و با دعوت از خبرنگاران فراوان، تبلیغات وسیعی روی فوتبال خود راه انداختند از طرف دیگر تیم ملی فوتبال کشورمان که به واسطه ماجرای معروف استعفای ۱۴ نفره تعداد قابل ملاحظه‌ای از ستارگان خود را از دست داده و با یک تیم کاملاً جوان راهی دوحه شده بود، در نگاه اول شانس چندانی برای موفقیت در آن مسابقات نداشت. جنگ تازه به پایان رسیده  و امکانات تیم ملی واقعاً ضعیف بود. در چنین شرایطی مرحوم پرویز دهداری ملی‌پوشان ایران را به مصاف قطر فرستاد. دیداری که در واقع جدال افتتاحیه جام ملت‌های ۱۹۸۸ تلقی می‌شد و قطری‌ها روی پیروزی بر ایران حسابی مانور کرده بودند اما فرشاد پیوس و مرحوم کریم باوی با گل‌هایی که به ثمر رساندند، سند پیروزی ۲ بر صفر ایران را امضا کردند تا افتتاحیه به کام قطری‌ها در حضور بزرگان فوتبال آسیا تلخ شود.

بهترین گلزن

علی دایی بهترین گلزن تاریخ فوتبال ایران با به ثمر رساندن ۴ گل برابر قطرعنوان بهترین گلزن ما مقابل این همسایه حوزه جنوبی خلیج فارس را هم یدک می‌کشد. البته بازیکنانی مانند علیرضا نیکبخت واحدی و سردار آزمون هم هر کدام سه بار موفق به گشودن دروازه قطری‌ها شده‌اند. در میان ملی‌پوشان کنونی علاوه بر سردار آزمون؛ محمد حسین کنعانی زادگان، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی و احسان حاج صفی هم سابقه گشودن دروازه قطری‌ها را دارند.

ستاره پرسپولیس، بهترین گلزن ایران مقابل قطر/ مدافع پرسپولیس چه بلایی بر سر قطری‌ها آورد؟

خاطره تلخ با دو سرمربی پرسپولیسی

ایران و قطر تاکنون در چهارچوب رقابت‌های رسمی و دوستان ۲۴ مرتبه به مصاف یکدیگر رفته‌اند که سهم ما از پیروزی در این عرصه ۱۶ مسابقه بوده است. ۵ بازی با تساوی به پایان رسید و سه دیدار نیز به نفع قطری‌ها خاتمه یافت. مسابقاتی که هر سه در دوحه برگزار شد. ما تا پاییز سال ۱۳۷۶ نه تنها مقابل قطر شکست نخورده بودیم بلکه آنها حتی موفق به گشودن دروازه ایران هم نشده بودند اما در روز آخر مرحله گروهی پیکارهای انتخابی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، شاگردان محمد مایلی کهن برابر قطری‌ها شکست خوردند و همان ناکامی موجب شد تا این سرمربی از سمت خود برکنار شود. افشین قطبی نیز دیگر سرمربی پرسپولیسی به حساب می‌آید که زمستان سال ۱۳۸۸ در دیداری دوستانه تحت عنوان سکاندار تیم ملی مغلوب قطری‌ها شد. علاوه بر این دو شکست، ملی پوشان کشورمان یک بار هم تابستان سال ۱۳۸۰ در دیداری تدارکاتی همراه با میروسلاو بلاژویچ فقید قافیه را به قطری‌ها باختند. البته فراموش نکنیم که خود مایلی کهن سابقه پیروزی مقتدرانه با نتیجه ۳ بر صفر مقابل قطر همراه با تیم ملی در ورزشگاه آزادی را دارد و شادروان پرویز دهداری هم که اولین پیروزی تاریخ ایران برابر قطر تحت هدایت او به دست آمد، از مکتب پرسپولیس است.

به دنبال پیروزی سوم

کارنامه امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی اسبق استقلال و سکاندار کنونی تیم ملی برابر قطری‌ها کاملاً مطلوب است و امیدواریم شرایطش از این هم بهتر شود. امیر تا اینجای کار به عنوان سرمربی تیم ملی دو بار با قطری‌ها مصاف داده که  تحت هدایت او در هر دو مسابقه پیروز شده‌ایم. آخرین پیروزی همین چند ماه قبل حاصل شد که توانستیم در اردون با چهار گل تیم ملی قطر را ببریم و آن پیروزی نقش مهمی در پایان همکاری کارلوس کیروش با فدراسیون فوتبال این کشور ایفا کرد. در آن بازی محمد حسین کنعانی زادگان ۲ بار دروازه قطر را گشود.

منبع: خبـر ورزشی