زیرنویس، گروه استان‌ها؛ حدود سه هفته تا انتخابات «خبرگان ششم» و «مجلس دوازدهم» زمان باقی است و فرایندهای و روندهای انتخاباتی مطابق با قانون در حال انجام است؛ آرام آرام فضای کشور و به دنبال آذربایجان شرقی نیز جلوه‌ی انتخاباتی به خود گرفته و شور و شوق خاصی برقرارمی‌شود و نامزدهای انتخاباتی در حال آماده […]

زیرنویس، گروه استان‌ها؛ حدود سه هفته تا انتخابات «خبرگان ششم» و «مجلس دوازدهم» زمان باقی است و فرایندهای و روندهای انتخاباتی مطابق با قانون در حال انجام است؛ آرام آرام فضای کشور و به دنبال آذربایجان شرقی نیز جلوه‌ی انتخاباتی به خود گرفته و شور و شوق خاصی برقرارمی‌شود و نامزدهای انتخاباتی در حال آماده سازی ستاد و تبلیغات خود هستند.

این دوره از انتخابات با دوره‌های گذشته متفاوت بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بنابه فرمایشات رهبر معظم انقلاب “حضور در انتخابات یکی از مستحکم‌ترین وسیله‌هایی است که این ملت می‌تواند آن را مثل یک زره پولادین در مقابل خود و در مقابل حمله دشمنان و سوءنیّت و بد دلی مستکبران و دخالت کنندگان نگه دارد. انتخابات بسیار مهمّ است و حضور مردم باید به گونه‌ای باشد که مشت محکمی به سینه دشمنان کوبیده شود.”

آذربایجان‌شرقی نیز از این قافله عقب نمانده و شور و شوق انتخاباتی در سرتاسر شهرستان‌ها به چشم می‌خورد.

در این بین رأی اولی‌ها حال و هوای خاصی برای روز انتخابات دارند و از حالا با رصد فعالیت‌های کاندیداهای مطرح به دنبال انتخاب بهترین‌ها برای مجلس شورای اسلامی هستند.

به گفته مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی ۶۶۴ نفر برای ۱۹ کرسی مجلس شورای اسلامی در استان آذربایجان شرقی رقابت خواهند کرد که بیشتر آنها جوان هستند و این نشان از پرشور شدن انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی دارد.

تنور انتخابات در آذربایجان شرقی گرم شد

سه هزار و ۲۳۰ شعبه اخذ رأی در سطح آذربایجان شرقی تعیین شده است

حسن حقیقیان، دبیر ستاد انتخاباتی آذربایجان شرقی اعلام کرد: با احتساب آمار داوطلبان تأیید شده هفته گذشته، میزان تأیید صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی در این استان از حدود ۳۳.۵ درصد به بیش از ۵۵ درصد رسید که در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، ثبت نام به صورت الکترونیکی بوده بنابراین استقبال داوطلبان برای ثبت نام نسبت به دوره‌های قبلی زیاد است.

بنابه گفته او، در این دوره از انتخابات ۱۳ حوزه اصلی، ۳۷ حوزه فرعی و سه هزار و ۲۳۰ شعبه اخذ رأی در سطح استان تعیین شده است و حدود ۷۰ نفر از عوامل اجرایی و نظارت در اجرای آن به صورت مستقیم مشارکت می‌کنند.

حقیقیان همچنین با بیان اینکه دولت برای برگزاری امن و سالم انتخابات بسترسازی لازم را انجام می‌دهد، افزود: هر چقدر نظام در راستای بسترسازی برای انتخاب راحت مردم از بابت فرایندی اقدام کرده به همان اندازه میزان مشارکت مردم در انتخابات زیاد شده است و اولویت هیأت‌های اجرایی و نظارت استان، عمل به مُر قانون است و در این راستا نقش و وظایف خود را انجام می‌دهند.

او همچنین تاکید کرد: با مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، گفت: مشارکت مردم در انتخابات را نمی‌توان ارزش گذاری کرد بلکه ارزش آن به بقای نظام، ایدئولوژی و فکر و اندیشه برمی‌گردد و باید بر اساس راهبردهای ترسیمی رهبر معظم انقلاب در ارتباط با انتخابات شامل مشارکت انتخاباتی، امنیت، سلامت و رقابت، زمینه حضور گسترده مردم در این انتخابات فراهم شود.

تنور انتخابات در آذربایجان شرقی گرم شد

برگزاری مناظره‌های انتخاباتی

اکبر رضایی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی نیز طی گفت‌گویی با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ۱۱ اسفند، گفت: رسانه ملی با اختصاص حدود ۲۰۰ شبکه تلویزیونی محلی در کشور که ۱۳ شبکه مربوط به این استان است، بستر مناسب تبلیغات داوطلبان تبریز و شهرستان‌ها با هدف معرفی و شناساندن نامزدها و جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کرده است.

او با تاکید بر اینکه فعالیت شبکه‌های آذربایجان شرقی ۲۴ ساعته تا پایان انتخابات ادامه می‌یابد، افزود: در این شبکه‌ها ۲۰ دقیقه فرصت برای معرفی داوطلبان اختصاص یافته و در شهرهایی که تعداد داوطلبان متقاضی کمتر از ۲۰ نفر است و برای تبلیغات انتخاباتی در صدا و سیما نام نویسی کرده‌اند، میزگردها و مناظره‌های انتخاباتی برای آن‌ها برگزار می‌شود.

رضایی، با اشاره به اینکه هر برنامه مناظره تلویزیونی ۱۲۰ دقیقه است، ادامه داد: تعداد مناظره و نیز دفعات پخش برنامه‌ها از تعداد داوطلبان ثبت نام کننده حوزه‌ها پیروی می‌کند به طوری که احتمال دارد در یک حوزه ۱۰ برنامه و در حوزه دیگری پنج برنامه تهیه شود.

وی برگزاری برنامه تریبون آزاد در تمام شهرستان‌های استان برای بیان دیدگاه مردم، مطالبات آنان از داوطلبان، بیان نقدها و اولویت‌های مجلس آینده را از دیگر برنامه‌های صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی برای انتخابات پیش روی اعلام کرد و یادآور شد: میزگرد انتخاباتی احزاب آغاز می‌شود و تهیه سه قطعه موسیقی برای انتخابات پیش بینی شده که دو قطعه آماده پخش شده است و یک قطعه نیز در طول این هفته آماده می‌شود.

وی اظهار کرد: بر این اساس تاکنون ۱۵۰ ساعت برنامه انتخاباتی در بخش‌های خبر، رادیو، تلویزیون و فضای مجازی تولید و پخش شده است و در این عرصه از فضای مجازی به عنوان مکمل استفاده شده و در رادیو و تلویزیون نیز ۲۰ عنوان برنامه در حال تهیه و پخش است و بر تعداد آنها نیز افزوده می‌شود.

رضایی ادامه داد: صدا و سیما مرکز استان در بخش خبر همه رویدادهای مربوط به انتخابات و برنامه‌های احزاب را پوشش می‌دهد تا بتواند شور انتخاباتی در جامعه ایجاد کند.

تنور انتخابات در آذربایجان شرقی گرم شد

سه میلیون و سه هزار و ۲ نفر از جمعیت آذربایجان شرقی واجد شرایط رأی دادن هستند

تراب محمدی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه روند تأیید صلاحیت داوطلبان تا ۱۹ بهمن ادامه دارد، احتمال افزایش تعداد داوطلبان تأیید صلاحیت شده در استان وجود دارد.

او با بیان اینکه استان از هر جهت آماده برگزاری انتخابات سالم و پرشکوه است، اظهار کرد: کمیته‌های ۹ گانه وظایف خود را به طور کامل انجام می‌دهند تا در یازده اسفند ماه امسال شاهد برگزاری انتخاباتی پرشکوه با حضور حداکثری مردم باشیم.

او از احراز هویت به طور آنلاین در این انتخابات خبر داد و گفت: ۴۴۰ نقطه استان که آنتن دهی ضعیف داشتند شناسایی شده است و تلاش می‌کنیم تا روز انتخابات این مشکل را برطرف کنیم.

محمدی با بیان اینکه دادن چند رأی با یک کد ملی جرم است، افزود: با آنلاین شدن احراز هویت، امکان این تخلف از بین می‌رود اما ستاد انتخابات به این هم بسنده نکرده و پس از انتخابات، کد ملی‌های تکراری را شناسایی و برخورد قانونی لازم را انجام خواهیم داد.

او تعداد نامزدهای انتخاباتی این دوره را ۶۰ درصد بیشتر از دوره قبل اعلام و اضافه کرد: تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات در استان انجام شده است و آماده برگزاری انتخابات پیش رو در ۵۰ حوزه شامل ۱۳ حوزه اصلی و ۳۷ حوزه فرعی هستیم.

او به تمهیدات این ستاد برای تبلیغات نامزدها در حوزه‌های اصلی اشاره کرد و گفت: براساس تصمیمات گرفته شده، هر نامزد انتخاباتی فیلمی ۲۰ دقیقه‌ای شامل بیوگرافی و برنامه‌های خود و هوادارانش تهیه خواهد کرد که این اقدام در راستای عدالت تبلیغاتی است ضمن اینکه پلتفرم‌های (سکوهای اینترنتی) دولتی نیز به طور تقریباً رایگان در خدمت نامزدها خواهند بود.

محمدی بر شفافیت مالی در این دوره از انتخابات تاکید کرد و افزود: بر این اساس مسئول مالی و شماره حساب ویژه برای نامزدها تعیین شده است و همه ورود و خروج‌های مالی از این طریق قابل کنترل است.

او در مورد سقف هزینه‌های هر نامزد نیز اظهار کرد: این هزینه‌ها شهر به شهر و منطقه به منطقه متفاوت است.

محمدی با بیان اینکه در این دوره از انتخابات فهرست حامیان نداریم، گفت: تنها احزابی که طبق ماده ۱۰ مجوز فعالیت دارند می‌توانند فهرست ارائه کنند و در صورتی که قوانین جدید انتخاباتی از سوی هر حزبی رعایت نشود به مدت ۲ دوره از فعالیت و ارائه فهرست در انتخابات محروم خواهد شد.

او در مورد نظارت بر تخلفات از جمله خرید و فروش رأی افزود: هیأت‌های نظارت و بازرسان ستاد انتخابات و نمایندگان ویژه فرمانداران در شعب حضور دارند و اگر تخلفی ثابت شود طبق قانون برخورد خواهد شد.

محمدی به انجام چند نظرسنجی در مورد درصد مشارکت مردم در این انتخابات اشاره کرد و گفت: در پنج نظرسنجی که در این زمینه در استان انجام شده است ۴۵ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند که در انتخابات شرکت می‌کنند و قطعاً با افزایش شور انتخاباتی این آمار رو به افزایش خواهد بود.

او اضافه کرد: با توجه به تعداد نامزدها و افزایش ۶۰ درصدی نسبت به دوره قبل، پیش بینی ما این است که درصد مشارکت در این دوره بیشتر می‌شود.

۱۵۸ هزار و ۴۹۹ رأی اولی در آذربایجان شرقی

محمدی خاطرنشان کرد: از جمعیت چهار میلیون و ۱۰۸ هزار و ۷۵ نفری استان سه میلیون و سه هزار و ۲ نفر واجد شرایط رأی دادن در انتخابات اسفند ماه امسال هستند که از این تعداد ۱۵۸ هزار و ۴۹۹ نفر رأی اولی هستند و برای نخستین بار در انتخابات شرکت می‌کنند که آذربایجان شرقی به لحاظ تعداد حوزه‌های اصلی بعد از تهران دارای بیشترین حوزه انتخابیه بوده و دارای ۱۳ حوزه اصلی و ۳۷ حوزه فرعی است.

او همچنین تعداد شعبات اخذ رأی در آذربایجان شرقی را نیز سه هزار و ۲۲۳ شعبه در استان اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۴۸۷ شعبه ثابت و ۷۳۶ شعبه سیار هستند که البته تعداد شعبات دوره قبل سه هزار و ۵۱ شعبه بود که در این دوره افزایش یافته است.

او با بیان اینکه شرکت کنندگان می‌توانند با ارائه یکی از پنج مدرک شناسایی نظیر شناسنامه، کارت ملی، پایان خدمت، گذرنامه و گواهینامه در انتخابات شرکت کنند، گفت: شرکت کنندگان در انتخابات فقط یک بار می‌توانند رأی دهند همچنین پوسترهای داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی ۷۰ در ۱۰۰ تعیین شده و یک ستاد انتخاباتی اصلی برای هر داوطلب پیش بینی شده و یک ستاد فرعی نیز در هر شهر یا هر منطقه شهرداری برای داوطلبان در نظر گرفته شده است البته برای واحد بانوان نیز به همین روش خواهد بود.

همچنین طبق اعلام رئیس سازمان ثبت احوال کشور، تمامی متولدین ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ به قبل، می‌توانند در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان شرکت کنند.

انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ همزمان با مرحلهٔ نخست انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۸۸ عضو مجلس خبرگان رهبری برای یک دوره هشت ساله برگزار می‌شود.

منبع: مـهر