بازی ایران – قطر ۵ گل داشت که سهم تیم میزبان سه گل بود. غیر قابل باور بود که قطر سه بار دروازه تیم ملی را باز کند. البته تزلزل تیم ملی در خط دفاعی را پیش تر در بازی با هنگ کنگ و حتی سوریه دیده بودیم و خیلی ها به کادر فنی تیم […]

- درس بزرگی که از جام ملت‌ها گرفتیم؛ با این فوتبال قهرمان نمی‌شویم!

بازی ایران – قطر ۵ گل داشت که سهم تیم میزبان سه گل بود. غیر قابل باور بود که قطر سه بار دروازه تیم ملی را باز کند. البته تزلزل تیم ملی در خط دفاعی را پیش تر در بازی با هنگ کنگ و حتی سوریه دیده بودیم و خیلی ها به کادر فنی تیم ملی هشدار دادند اما این هشدارها جنبه انتقاد تلقی شد و اینکه آنهایی که این حرف ها را می زنند از سر دلسوزی نیست و نقد می کنند تا به تیم ملی فشار بیاورند.

نگاهی به عملکرد تیم های تحت هدایت امیر قلعه نویی در فوتبال باشگاهی موید این مطلب است که همواره تیم های تحت هدایت امیر قلعه نویی در فاز تهاجمی خوب بودند اما در فاز دفاعی نه و این شکل از بازی در تیم ملی هم نمود پیدا کرد. امیر قلعه نویی بعد از جدایی از استقلال با وجود در اختیار داشتن تیم های مدعی و بزرگ قهرمان نشده است و دلیل این بوده در بازی هایی که تصور نمی شد، تیم های او می باختند. همانند شکست تیم ملی در برابر قطر.

ایران به قطر باخت بدم باخت. اما این شکست می تواند درس های زیادی برای فوتبال ما داشته باشد. همان بهتر که تیم ملی با این فوتبال فینالیست نشد چرا که می رود و درس می گیرد و اکنون هم متوجه شده است با این فوتبال قهرمانی دردسترس نیست.

تیم ملی باید از بازی بلند و طولی دست بکشد. ایران به عنوان مدعی قهرمانی در آسیا باید فوتبال مالکانه بازی کند. تحت فشار و پرس توپ  را به گردش در بیاورد. فوتبال تیم ملی ما اکنون فوتبال طولی با پاس های بلند و استفاده از توپ های سوم است. در حالی که تیم های کوچک در فوتبال آسیا روی به فوتبال کلاسیک – پر پاس و بازی منطقه به منطقه روی آوردند. همان نمایشی که اردن در برابر کره جنوبی داشت. این فلسفه فوتبال سال هاست برای کره جنوبی – ژاپن و استرالیا ایده شده و این تیم ها حاضر نیستند تحت هیچ شرایطی از این ایده دست برندارند. آنها حتی در صورت شکست هم سعی می کنند همان ایده را تکرار کنند.

تیم ملی در برابر بدشانس نبود. اگر تیم ملی در این بازی موقعیت از دست داد باید بگوییم قطر هم موقعیت از دست داد. اگر قرار بود همه ی توپ های هر دو تیم گل می شد باز قطر از ما پیشی می گرفت. این حرف ها فریب است. فریب افکار عمومی و تیم ملی. تیم ملی باید یاد بگیرد فوتبال مالکانه را. این فوتبال را تمرین کند. تیم ملی برای بزرگ شدن باید فوتبال پر پاس بازی کند. امیر قلعه نویی پیش از شروع جام ملت ها به این نکته اشاره کرد و گفت می خواهم فلسفه پپ در سیتی را در تیم ملی پیاده کنم. او نتوانست این کار را انجام دهد و باید از نو دوباره تلاش کند.

بیشتر بخوانید: سکوت علیرضا جهانبخش شکست/ پیام احساسی کاپیتان تیم ملی پس از حذف از جام ملت‌ها

منبع: خبـر ورزشی