کلاهبرداری با عنوان «مدرک بین‌المللی»
کلاهبرداری با عنوان «مدرک بین‌المللی»

چند سالی است در پیج هر مربی یا بر دیوار هر سالن زیبایی که می‌روید ممکن است یک مدرک بین‌المللی از آکادمی در انگلستان، فرانسه یا کانادا ببینید و به اعتبار همین مدرک به فرد موردنظر اعتماد کنید. همین موضوع برای ما جالب شد تا یکسال پیش در تبیان به سراغ این موضوع برویم که […]

- کلاهبرداری با عنوان «مدرک بین‌المللی»

چند سالی است در پیج هر مربی یا بر دیوار هر سالن زیبایی که می‌روید ممکن است یک مدرک بین‌المللی از آکادمی در انگلستان، فرانسه یا کانادا ببینید و به اعتبار همین مدرک به فرد موردنظر اعتماد کنید.

همین موضوع برای ما جالب شد تا یکسال پیش در تبیان به سراغ این موضوع برویم که برای گرفتن این مدارک چه فرآیندی را باید طی کرد؟ و اصلا چقدر اعتبار دارند؟ در همین راستا موضوع را بررسی کردیم و با ارتباط گرفتن با برخی از این صفحات متوجه شدیم که همه آن‌ها با دریافت رقم‌های نسبتا کم ادعای تحویل مدرک اصل از مراکز معتبر دنیا را دارند.

نکته این است که پس از یک سال نه تنها همچنان این صفحات آشکارا کلاهبرداری و فعالیت می‌کنند، بلکه چند مورد جدید و عجیب دیگر هم پیدا کردیم و همین موضوع باعث شد که در این گزارش دقیق‌تر به سراغ انواع مدارک جعلی این کلاهبرداران و شیوه‌های فروششان برویم.

پول بیشتر بدهید مربی شوید

در شبکه‌های اجتماعی چرخی زدیم و خیلی سریع به چند پیج اصلی که فروش این مدارک را انجام می‌دهند رسیدیم. در ظاهر مدارک کاملا معتبر هستند و در نوع مستر و گرندمستر به فروش می‌رسند، دارای مهر، هولوگرام و کد رجیستری هستند که می‌توان در سایتی که خودشان معرفی می‌کنند و روی مدرک هم ذکر شده استعلام آن را گرفت.

به گفته خودشان با این مدارک حتی می‌توانید مهاجرت کاری داشته باشید و قابل ارائه به سفارت هم هستند، برای کار در داخل کشور هم چه چیزی بهتر از این که در بخش بیوی صفحه خود بنویسید دارای مدرک بین‌اللملی از آلمان یا فرانسه و انگلستان. هم بین هم‌صنفی‌ها پزش را می‌دهید هم مردم به اعتبار آن بیشتر به سراغ کسب و کارتان می‌آیند. تازه اگر کمی بیشتر سر کیسه را شل کنید و مدرک گرندمستر را بخرید در واقع می‌توانید به دیگران هم حرفه‌تان را آموزش دهید.

ما هم به سراغ این صفحات رفتیم تا ببینم روند خرید مدارک این بار به چه شکل است.

مدرک جعلی برای مزوتراپی و دندانپزشکی

نکته اول و تاسف‌باری که توجه‌مان را جلب کرد این بود که نسبت به سال گذشته نه تنها همان صفحات بسته نشده بودند بلکه بسیار پرقدرت‌تر اقدام به فروش مدارک جعلی می‌کردند.

قیمت هم از ۳۰۰ تومان رسیده بود به ۴۰۰ تومان برای مدرک مستر و ۴۹۰ برای مدرک گرندمستر. مشتریان‌شان هم روز به روز بیشتر شده بود. در هر رشته‌ای که فکرش را بکنید هم اقدام به صدور مدرک می‌کردند از انواع کار‌های هنری و نقاشی و خیاطی و آشپزی تا زمینه‌های آرایشگری، مو، ناخن، تتو و از همه ترسناکتر کار‌های تخصصی، چون مراقبت پوستی، مزوتراپی یا کامپوزیت و لمینیت دندان که اگر اشتباه انجام شوند می‌تو‌اند یک عمر پشیمانی برای فرد به همراه داشته باشد که حتی ممکن است غیر قابل جبران هم باشند.

به دنبال نشانی از این آکادمی‌های به اصطلاح معتبر!

در پیگیری‌هایمان به چند نوع مدرک برخوردیم، مدارکی به نام TAP، ZHUS، TUV و… .

این اسامی را که به فارسی جستجو کنید با تعداد زیادی فروشنده این نوع مدارک روبرو خواهید شد، اما با جستجوی انگلیسی تقریبا هیچ چیزی دستتان را نخواهد گرفت. 

درباه مدرک zhus فرانسه باید گفت که این مدرک یکی از مدارک نسبتا جدیدی است که از سال ۹۸ پایش به بازار مدرک فروشی باز شده و با یک جستجوی ساده می‌فهمید که هیچ منبع یا سایت اصلی ندارد و سایت استعلامش هم کاملا جعلی و ساختگی است.

استعلام مدارک ژوس فرانسه از سایتی انجام می‌شود که مشخص است روی آی‌پی و سرور‌های ایرانی است و اصلا خبری از آکادمی فرانسوی نیست.

صحبت‌های شرکت IQS در باره جعلی بودن این مدارک

مدرک بعدی که توسط این پیج‌ها به فروش می‌رسد مدرک TAP انگلستان است که به گفته خودشان مورد تایید IQS است. اما در مکاتباتی که برخی افراد با این شرکت داشتند مشخص شد که این مسئله هم دروغ است و وقتی از سایت IQS انگلیس استعلام گرفتند در پاسخ ایمیل گفت که این موارد جعلی هستند و ما چندین بار اخطار دادیم از اسم ما استفاده نکنید.

ترجمه ایمیل IQS:

TAP مجاز به استفاده از نام ما نیست، چندین بار به آن‌ها هشدار داده شده است. آن‌ها همچنین از طریق نام دیگری گواهینامه‌های IQS جعلی را برای رعایت استاندارد‌ها صادر کرده‌اند، بنابراین به آن‌ها اعتماد نمی‌شود.

با احترام

لس جونز

حسابرس اصلی سازگاری گروه

خدمات صدور گواهینامه ISO 

سوءاستفاده از نام TUV آلمان

مدرک جعلی بعدی TUV است که تلاش شده تا شبیه به مدرک توف آلمان به نظر برسد. اما مدارک اصلی توف آلمان کاملا با مدارکی که این صفحات به شما می‌فروشند متفاوت است.

نام دیگری که این افراد سودجو سعی می‌کنند با آن کلاهبرداری کنند TUV World است که به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های توف آلمان معرفی می‌کنند. البته که این آکادمی کاملا جعلی و ساختگی بوده و اصلا وجود خارجی ندارد. موسسه واقعی توف آلمان در کشور‌های مختلفی نمایندگی دارد و نام‌های مختلفی زیر مجموعه آن هستند، اما تنها شامل ۳ نمونه زیر است و مابقی اسامی و سایت‌ها ساختگی و جعلی هستند.

این گواهی‌ها به چه دردی می‌خورند؟

با اینکه عنوان این مدارک بین‌المللی است، اما نه در داخل و نه در خارج از ایران کاربردی ندارند. با توجه به عدم اعتبار شرکت‌های صادرکننده، در داخل کشور با این مدارک مجوز احداث سالن یا مطب نخواهید داشت. از نظر دیگر کشور‌ها هم این مدارک ارزشی ندارند، به همین خاطر افرادی که قصد مهاجرت کاری دارند نمی‌توانند آن را به سفارت ارائه کنند.

در نهایت توصیه ما به شما این است به هرکسی که ادعا می‌کند دارای مدرک بین‌المللی است به راحتی اعتماد نکنید و تا وقتی که از اعتبار گواهی مطمئن نشده‌اید، گول این عناوین پر زرق و برق را نخورید. اگرهم به دنبال تقویت رزومه و پیشرفت شغلی هستید بهتر است به جای خریدن این گواهی‌های تقلبی در مراکز معتبر زیر نظر سازمان فنی‌حرفه‌ای کشور یا وزارت علوم آموزش ببینید و سپس مدارک معتبر دریافت کنید.

منبع: تبیان

+