به گزارش زیرنویس،متخصصان تغییرات اقلیمی اروپا، برخی از قوی‌ترین شواهد را ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد اهداف کلیدی در کاهش گرمایش جهانی محقق نشده است. ایسنا در گزارشی آورده که ، تازه‌ترین گزارش سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک حاکی است جهان برای اولین بار در یک دوره ۱۲ ماهه، شاهد میانگین دمای بیش از ۱.۵ درجه […]

- جهان برای اولین بار رکورد زد

به گزارش زیرنویس،متخصصان تغییرات اقلیمی اروپا، برخی از قوی‌ترین شواهد را ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد اهداف کلیدی در کاهش گرمایش جهانی محقق نشده است.

ایسنا در گزارشی آورده که ، تازه‌ترین گزارش سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک حاکی است جهان برای اولین بار در یک دوره ۱۲ ماهه، شاهد میانگین دمای بیش از ۱.۵ درجه بالاتر از سطح قبل از دوره صنعتی‎‌شدن بوده که رکوردی دیگر در روند گرمایش زمین محسوب می‌شود.

هدف ۱.۵ درجه کمتر از یک دهه پیش در اجلاس مهم آب و هوای پاریس تعیین شد، جایی که دانشمندان هشدار دادند که گرمایش بیش از این سطح در طول سالیان متمادی عواقب شدید جهانی خواهد داشت.

داده‌های سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک درباره سال گذشته (۲۰۲۳) نشان می‌دهد که دما با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است و دما بین فوریه ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ میلادی (سال جاری) ۱.۵۲ درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

کوپرنیک در عین حال می‌گوید هشت ماه گذشته، داغ‌ترین ماه‌های ثبت شده بوده و افزایش دمای دریا حتی چشم‌گیرتر است.

بر اساس یک گزارش مهم سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ میلادی، در صورت ۲ درجه افزایش دما، به جای ۱.۵ درجه، خطر تغییرات اقلیمی مانند گرمای شدید، بالا آمدن سطح آب دریاها و از بین رفتن حیات وحش، بسیار بیشتر می‌شود.

به گزارش بی بی سی، پروفسور «لیز بنتلی»، مدیر اجرایی انجمن رویال هواشناسی انگلیس می‌گوید: عبور از یک و نیم درجه سانتیگراد در میانگین سالانه بسیار مهم است. این یک گام دیگر در جهت اشتباه است ولی ما می‌دانیم که باید چه کار کنیم.

محققان بر این نکته تاکید می‌کنند که انسان‌ها هنوز هم می‌توانند در روند گرمایش جهان تفاوت ایجاد کنند از جمله اینکه فناوری‌های سبز مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و وسایل نقلیه الکتریکی در بسیاری از نقاط جهان رونق گرفته است.

این بدان معنا است که برخی از بدترین سناریوهای گرمایش زمین، مثلا افزایش میانگین دمای ۴ درجه سانتیگراد یا بیشتر در این قرن که تصور آن در یک دهه پیش ممکن بود، حالا بر اساس سیاست‌ها و تعهدات فعلی بسیار کمتر در نظر گرفته می‌شوند.

۲۳۳۲۱۷

منبع: خبـرآنلاین