خار پاشنه یا خار استخوانی یک رشد استخوانی است که از پایین پاشنه بیرون می‌آید؛ جایی که استخوان پاشنه به رباطی که بین پاشنه پا قرار دارد متصل می‌شود. این مشکل حدود ۱۵ درصد افراد را در بر می‌گیرد؛ به گونه‌ای که گاهی زندگی روزمره آن‌ها را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد. به گزارش […]

خار پاشنه یا خار استخوانی یک رشد استخوانی است که از پایین پاشنه بیرون می‌آید؛ جایی که استخوان پاشنه به رباطی که بین پاشنه پا قرار دارد متصل می‌شود. این مشکل حدود ۱۵ درصد افراد را در بر می‌گیرد؛ به گونه‌ای که گاهی زندگی روزمره آن‌ها را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد.

به گزارش زیرنویس به نقل از ایلنا خار پاشنه به مرور زمان ایجاد می‌شود. در حالی که می‌توان با جراحی آن را برداشت، درمان‌های غیرجراحی هم برای کاهش علائم مرتبط با خار پاشنه توصیه می‌شود. اما می‌توان گفت خار پاشنه درمان قطعی ندارد. اگر به التهاب کف پا مبتلا هستید نیز احتمالاً درد شدید پاشنه پا را احساس خواهید کرد؛ دردی که در طول روز گاهی شدت و ضعف پیدا می‌کند.

علل بروز خار پاشنه

دکتر غلامرضانادری، متخصص ارتوپد، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در مورد مشکلات بروز خار پاشنه می‌گوید: خار پاشنه یا به اصطلاح التهاب نیام کف پا (فاشیا پلانتار) شایع‌ترین علت درد در پاشنه پا به شمار می‌رود.

نیام کف پا دقیقاً زیر پوست کف پا قراردارد که پاشنه را به قسمت جلوی پا وصل می‌کند و مانند یک طناب بافتی قوی است که قوس کف پا را حفظ می‌کند. اما وقتی این نیام آزرده و ملتهب شود باعث بروز خار پاشنه خواهد شد.

دربیشتر مواقع خار پاشنه بدون هر گونه علت خاص و قابل تشخیصی به وجود می‌آید. ولی عواملی وجود دارند که می‌توانند فرد را در معرض بروز این عارضه قرار دهند. با توجه به اینکه کف پا همه نیروها و فشارهای وارد شده به پا را جذب می‌کند فشار یا صدمه بیش از حد باعث ایجاد پارگی در این بافت و ایجاد التهاب و درد، خشکی و سفتی در کف پا و پاشنه خواهد شد.

پیامدهای بی‌توجهی به درمان خار پاشنه

به گفته این متخصص ارتوپد، اگر خار پاشنه درمان نشود، هر بار که با زمین برخورد می‌کند، احساس درد تشدید خواهد شد. ضمن آنکه درد پاشنه پا که ابتدا متناوب است وقتی پیشرفت می‌کند می‌تواند ثابت باقی بماند.

همچنین این درد صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب یا پس از یک دوره نداشتن تحرک در طول روز بدتر خواهد شد و نداشتن تحرک به دلیل درد زیاد باعث می‌شود فرد هنگام راه رفتن هم احساس درد داشته باشد. در نتیجه سبک زندگی کم تحرک نیز می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی برای سلامت شود.

ضمن آنکه اگر فرد هنگام راه رفتن احساس درد داشته باشد، نحوه راه رفتن او نیز تحت الشعاع قرار خواهد گرفت چون ممکن است برای جلوگیری از ایجاد درد پا، با اندکی لنگش راه برود.

خطر شکستگی

راه رفتن غیر طبیعی نیز بیمار را مستعد ابتلا به مشکلات دیگری در ناحیه پا و مچ پا مانند، رگ به رگ شدن مچ پا یا شکستگی پا خواهد کرد. همچنین ممکن است در ناحیه کمر، لگن و زانو نیز درد ایجاد شود، چون بدن همیشه در یک راستا قرار ندارد.

درمان بدون جراحی

دکتر نادری می‌گوید: بیش از ۹۰ درصد بیماران مبتلا به خار پاشنه کمتر از یک سال با استفاده از روش‌های ساده غیر جراحی بهبود می‌یابند. برای کاهش درد و بهبودبیماری نیز فرد باید فشار روی پای آسیب دیده را کاهش دهد. و تا حد امکان فعالیت‌هایی که درد را بدتر می‌کنند کمتر کند. همچنین بهتراست از انجام فعالیت‌های ورزشی که پاها با سطوح سفت درتماس هستند، خودداری شود مانند دویدن یا step حرکات مشابه در ایروبیک.

غلطاندن بطری آب سرد زیر کف پا نیز می‌تواند در کاهش درد مؤثر واقع شود. استفاده از داروهایی مثل ایبوپروفن، ناپروکسن، ضد التهاب‌های قوی مانند کورتون هم می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. انجام تمرینات اصلاحی زیر نظر پزشک متخصص نیز مؤثر خواهد بود. اما در نظر داشته باشید تزریق مکرر کورتون عوارض خواهد داشت. به علاوه استفاده از کفش‌های طبی و آتل‌های شبانه هم می‌تواند مفید واقع شود.

جراحی

این متخصص ارتوپد می‌گوید جراحی تفقط زمانی مناسب‌ترین گزینه درمان خواهد بود که درمان‌های تخصصی دیگر کارساز نباشند. جراحی خار پاشنه نیز شامل خارج کردن خار پاشنه از استخوان است.