۲۱ بهمن سال ۱۳۵۷؛ شعله‌های قیام گرگان، ریشه استبداد را خشکاند
۲۱ بهمن سال ۱۳۵۷؛ شعله‌های قیام گرگان، ریشه استبداد را خشکاند

آن روز‌ها که خون ملت ایران از پنجه استعمار و استبداد رژیم سفاک پهلوی می‌چکید طلوع فجر انقلاب اسلامی، صحنه تاریک تراژدی، سرنوشت یک ملت را تغییر داد. بهمن‌ماه برای ملت حماسه‌ساز گلستان فراموش‌نشدنی است، بالاخره بهار از دل زمستان سر برآورد و فریاد هزاران ساله درد در آسمان پژواک شد. نغمه آزادی ملت به […]

- ۲۱ بهمن سال ۱۳۵۷؛ شعله‌های قیام گرگان، ریشه استبداد را خشکاند

آن روز‌ها که خون ملت ایران از پنجه استعمار و استبداد رژیم سفاک پهلوی می‌چکید طلوع فجر انقلاب اسلامی، صحنه تاریک تراژدی، سرنوشت یک ملت را تغییر داد.

بهمن‌ماه برای ملت حماسه‌ساز گلستان فراموش‌نشدنی است، بالاخره بهار از دل زمستان سر برآورد و فریاد هزاران ساله درد در آسمان پژواک شد. نغمه آزادی ملت به پشتیبانی امام (ره) طنین‌انداز گردید و فریاد‌های «الله اکبر» به مردمان زجرکشیده از ظلم و جور پهلوی، جان دوباره داد.

مردمان دیار گرگان و دشت یک روز قبل از روز تاریخی ۲۲ بهمن صحنه را برای رژیم سفاک پهلوی تغییر دادند و صدای پیروزی انقلاب را در ۲۱ بهمن با حضور در میادین شهر طنین‌انداز کردند.

در حالی که گلستان (منطقه گرگان و دشت) در آن زمان یک منطقه کوچک زیر مجموعه استان مازندران بود تنها در سال ۱۳۵۷، حدود ۶۰ شهید تقدیم انقلاب کرده و رشادت‌های مردمان این دیار در مبارزه با رژیم پهلوی مثال‌زدنی است.

تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی در گلستان با اشاره به تحولات روز ۲۱ بهمن در منطقه گرگان و دشت به خبرنگار ایرنا گفت: با اعلامیه امام راحل در عصر روز ۲۱ بهمن سال ۱۳۵۷ مبنی بر اینکه مردم به خیابان‌ها بریزند و حکومت نظامی را بشکنند و به انقلاب و مبارزات خودشان ادامه دهند، مردم گلستان بعد از ظهر ۲۱ بهمن جلوی شهربانی گرگان تجمع کرده و شهربانی گرگان را تسخیر کردند.

غلامرضا خارکوهی با اشاره به اینکه سرانجام انقلاب اسلامی در روز ۲۲ بهمن به پیروزی رسید و مردم به آرزوی دیرینه خود یعنی سقوط رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی رسیدند، گفت: مردم گرگان و استان گلستان در طول ۵۷ سال حکومت پهلوی جانانه مقاومت کرده و زجر و سختی کشیدند. اما دست از تلاش و مبارزه برنداشتند تا با رهبری امام خمینی به پیروزی شکوهمند تاریخی نایل شدند.

خارکوهی حمله شاه‌دوستان به شهر گنبدکاووس در روز ۲۰ بهمن سال ۱۳۵۷ را یکی دیگر از رخداد‌های مهم انقلاب اسلامی در این منطقه برشمرد و اظهار کرد: ماموران شاه یک روز پس از به آتش کشیدن بازار گرگان، در گنبدکاووس نیز دست به جنایت زدند.

وی گفت: در آن روز ماموران شهربانی، ژاندارمری، ساواک و مرزبانی گنبد عده‌ای از افراد جاهل و چماقدار منطقه را تشویق و حمایت کردند که به مردم این شهر حمله‌ور شوند. این افراد با شمشیر، تراکتور، کارد و اسلحه شکاری صبح روز ۲۰ بهمن ماه در خیابان‌های گنبدکاووس به راه افتاده و شعار جاویدشاه جاویدشاه سر داده و به خانه‌های مردم حمله کردند و حتی شکم یک زن را دریده و پس از بی‌حرمتی، او را به شهادت رساندند.

تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی در گلستان ادامه داد: این افراد در آن روز حتی به حمام زنانه هم حمله کردند که نشان می‌دهد ماموران شاه و شاه‌دوستان، از شخصیت و اخلاق تُهی بودند.

خارکوهی با تاکید بر اینکه با همه این اقدامات ظالمانه، باز هم جریان انقلاب در گلستان فروکش نکرد و مبارزات متوقف نشد، بیان کرد: همه شهر‌های گلستان از جمله بندرگز، کردکوی، نوکنده، رامیان، آزادشهر، کلاله، مینودشت و حتی شهر کوچک گالیکش فعالانه در انقلاب اسلامی مشارکت داشتند در واقع انقلاب اسلامی تنها در چند شهر بزرگ مانند قم، تهران و مشهد متمرکز نبود بلکه همه شهر‌ها و روستا‌ها در نقاط مختلف نیز پای کار انقلاب بودند.

به گفته وی؛ مردم استان گلستان در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، قهرمانانه در مبارزه شرکت کردند و قهرمانانه شهید دادند.

منبع: ایرنا

+