علت سقوط پهلوی از زبان وزیر کشور هویدا؛ فساد اخلاقی ما را از بین برد
علت سقوط پهلوی از زبان وزیر کشور هویدا؛ فساد اخلاقی ما را از بین برد

«عطاءالله خسروانی» یکی از چهره‌های سرشناس خاندانی بود که جزو کارگزاران رژیم پهلوی به‌شمار می‌رفتند. خسروانی‌ها چهار برادر بودند که مسئولیت‌های مختلفی در رژیم شاه داشتند؛ از جمله پرویز خسروانی که معاونت نخست‌وزیر و سرپرستی سازمان تربیت بدنی در کابینه هویدا و بنیانگذار باشگاه تاج (استقلال) بود. وی کار خود را در دولت اول شریف […]

- علت سقوط پهلوی از زبان وزیر کشور هویدا؛ فساد اخلاقی ما را از بین برد

«عطاءالله خسروانی» یکی از چهره‌های سرشناس خاندانی بود که جزو کارگزاران رژیم پهلوی به‌شمار می‌رفتند. خسروانی‌ها چهار برادر بودند که مسئولیت‌های مختلفی در رژیم شاه داشتند؛ از جمله پرویز خسروانی که معاونت نخست‌وزیر و سرپرستی سازمان تربیت بدنی در کابینه هویدا و بنیانگذار باشگاه تاج (استقلال) بود.

وی کار خود را در دولت اول شریف امامی در وزارت کار آغاز کرد و چندی بعد معاون پارلمانی این وزارتخانه شد تا اینکه در سال ۴۰ در دولت علی امینی به آرزوی خود که تصدی وزارت کار بود رسید؛ وی در دولت‌های اسدالله علم، حسنعلی منصور و امیرعباس هویدا نیز تا سال ۴۷ بر این مسند باقی ماند.

خسروانی یک سال نیز وزارت کشور هویدا را به‌عهده داشت، اما عمر این مسئولیت وی چندان طولی نکشید. او بعد از اعدام انقلابی حسنعلی منصور دبیرکل حزب ایران نوین شد.

خسروانی در مصاحبه با پروژه تاریخ شفاهی هاروارد معتقد بود آنچه مسبب فروپاشی دولت پهلوی شد، فساد اخلاقی بود که تأثیر آن بیش از فساد مالی بود.

به‌مناسبت فرا رسیدن بهمن‌ماه و سالگرد ۴۵ سالگی انقلاب اسلامی، گزیده‌هایی از مصاحبه‌های سران رژیم پهلوی در پروژه تاریخ شفاهی هاروارد بازخوانی شده است:

«آنچه که ما را از بین برد فساد اخلاقی بود…، شما تفاوت طبقاتی مالی را شنیدید، ولی خطرناک‌تر از تفاوت طبقات مالی تفاوت طبقات فکری است! در ایران یک طبقه تحصیل‌کرده‌ای به وجود آمده بودند، این طبقه تحصیلکرده خودشان را با افغانستان، کویت و پاکستان مقایسه نمی‌کردند، با آمریکا، انگلیس و فرانسه مقایسه می‌کردند، این‌ها در دربار نفوذ پیدا کرده بودند، این‌ها دارای بیشترشان عضو کنفدراسیون چیزی بودند، من امیدوارم که نبوده باشند من نمی‌توانم در این موضوع صحبت کنم، ولی آنچه مسلم است این‌ها در آن‌جا رخنه کردند.

من هیچ‌وقت نه در {جشن} ۲۵۰۰ ساله شرکت کردم نه در جشن هنر شرکت کردم؛ برای این‌که می‌دانستم این‌ها عاقبت خوبی ندارد…، بردند در مسجد جلوی امام‌زاده آن صحنه‌ها را راه‌انداختن انعکاسش طبعاً این می‌تواند باشد.»

اشاره خسروانی به صحنه‌های زننده در جشن هنر شیراز بود که در پیاده‌رو‌ها تئاتر غیراخلاقی اجرا شده بود.

منبع: تسنیم

+