به گزارش زیرنویس، از ابتدای سال الزام به اجرای برخی سامانه‌ها در صنف طلا و سکه تشدید شده، به گونه‌ای که اعتراض‌های جسته و گریخته این صنف را در سراسر کشور در برهه‌های زمانی مختلف به همراه داشته است. الزام به اجرای سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان مالیاتی از مواردی بود که منجر به […]

- چرا حساب طلافروش‌ها مسدود شد؟ / گروکشی دولت با مسدودی حساب صنف طلا!

به گزارش زیرنویس، از ابتدای سال الزام به اجرای برخی سامانه‌ها در صنف طلا و سکه تشدید شده، به گونه‌ای که اعتراض‌های جسته و گریخته این صنف را در سراسر کشور در برهه‌های زمانی مختلف به همراه داشته است. الزام به اجرای سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان مالیاتی از مواردی بود که منجر به اعتراض گسترده صنف طلا و عدم فعالیت بسیاری از مغازه‌های پایتخت و سایر شهرها شد.

حساب فعالان صنف طلا بدون اخطار قبلی مسدود شد

تجارت نیوز در گزارشی آورده که این موضوع هنوز به طور کامل حل و فصل نشده بود که در هفته‌های گذشته اخبار مربوط به درگیری میان برخی فعالان صنف طلا با یکدیگر به دلیل مسدود شدن حساب این افراد و ممانعت از تسویه حساب مبادلات مطرح شد. گویا بانک مرکزی بخشی از حساب‌های عده‌ای از آبشده‌فروشان، سکه فروشان و طلا فروشان را به این دلیل که مبالغی پول به حساب صرافی رفته، مسدوده کرده است.

این حساب‌ها در حالی از دسترس صاحبان آنها خارج شده که هیچ اطلاع قبلی به این افراد داده نشده است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی به بهانه دلالی، افرادی که دارایی‌شان در حساب صرافی‌ها و طلافروشی‌ در گردش بوده را مسدود کرده است.

در همین راستا تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به تشریح دلیل مسدودی این حساب‌ها و چالش‌های مربوط به این مساله در صنف مذکور پرداخته است.

۴۰۰ حساب در کل کشور مسدود شده است

برآور دقیقی از تعداد افرادی که حسابشان طی دو هفته اخیر مسدوده شده است،‌ وجود دارد؟

برآورد دقیقی نمی‌توان داشت اما به نظر می‌رسد ۴۰۰ حساب در کل کشور مسدود شده است، که ۷۰ تا ۸۰ حساب مربوط به تهران و مابقی مربوط به اصفهان، مشهد، تبریز، یزد و سایر شهرهاست.

آیا تعیین تکلیف شده که این افراد برای رفع مسدودی حساب‌هایشان چه اقدامی باید انجام دهند؟ آیا پرداخت مالیات، حساب‌ها را آزاد می‌کند؟

فعلا صحبتی در خصوص پرداخت مالیات نشده است. مقداری از مبادلات این افراد به حساب‌های صرافی‌ها رفته که این موضوعی طبیعی است. مثلا شخصی ارز فروخته و به جای آن طلا خریده و برعکس. هرچند به نظر می‌رسد به بهانه‌های مختلف این اقدام انجام شده است. مثلا چرا در سامانه جامع تجارت ثبت نام نکرده‌اید.

آیا مسدودی حساب طلافروشان به طرح جامع تجارت‌ مربوط می‌شود؟

بله؛ مسدودی حساب‌ها در دوره‌های قبلی که حدود سه ماه از آن گذشته است و هنوز باز نشده مربوط به عدم ثبت نام در سامانه جامع تجارت‌ بود. برای این حساب‌های جدید هم که مسدود شده پیامک‌هایی می‌آید که مثلا کد ملی را اعلام کنید. این نوع پیامک‌ها مشابه پیغام‌هایی است که در دوره قبلی برای صاحبان حساب‌ها ارسال می‌شد.

از نظر شما این موضوع اهرم فشاری است برای کسانی که برای فعالیت در سامانه جامع تجارت همکاری نمی‌کنند؟

حساب‌های قبلی ( سه ماه پیش) که مسدود شده به این بهانه بوده و حساب‌های جدیدی که ۲۰ روز است بسته شده‌اند، هیچ اعلامی نسبت به آن‌ها نشده است. ارگان‌های مختلف هم مدام به هم پاس می‌دهند. اما پیامک‌هایی که برای مسدودی حساب‌های اخیر افراد می‌آید مشابه سه ماه گذشته است که مربوط به سامانه تجارت‌ بود.

مسئولان دولتی آرامش بازار طلا را به هم ریخته‌اند

با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته آیا بانک مرکزی دلیل واضحی برای این اقدام عنوان کرده است؟

بانک مرکزی عنوان می‌کند که این افراد باعث افزایش قیمت و التهاب بازار طلا شده‌اند. در صورتی که اینچنین نیست. مشکل اینجاست که اگر فعال صنفی با حسابش شفاف کار کنند، عنوان می‌کنند که چرا اینقدر حساب گردش دارد. اگر با حساب دیگری کار کند و چرخش حسابش کم شود می‌گویند فرار مالیاتی کرده است. مسئولانی که در این حوزه کار می‌کنند متاسفانه بدون کارشناسی، آرامش صنعت ما را به هم ریخته‌اند و شرایط فعلی موقعیت خوبی برای فعالان این صنف نیست.

از دیدگاه شما در صورت بروز تخلف توسط صنف طلافروشان، چه اقدامی باید توسط نهاد تصمیم‌گیر انجام شود؟

اگر تخلفی بوده باید توضیحی نسبت به آن بخواهند. در صورتی که این توضیح قانع کننده نباشد باید از طریق مراجع قانونی و قضایی پیگیری شود. شاید عنوان شود که فقط ۴۰۰ حساب در سراسر کشور مسدود شده است؛ اما عملا چند هزار نفر درگیر این اتفاق هستند.

چرخه اقتصادی بازار طلا آسیب دید

مسدودی این حساب‌ها چه تبعاتی برای صنف طلا دارد؟

یک حساب در چرخه‌ای درگیر تعهدات مختلفی است. حساب‌هایی بوده که بین ۵۰۰ تا چهار میلیارد تومان و بسا بیشتر موجودی داشتند و به خاطر افزایش قیمت‌های طلا متضرر شده‌اند. با این ضررها بازار رکودی طلا در شرایط نامساعدی قرار گرفته است. در حالی که این مساله از نظر شرعی، عرفی و اقتصادی هیچ توجیهی ندارد. تعهدات همکاران ما به هم ریخته است. مراجعه به اتحادیه زیاد شده و اختلافات زیادی بین اعضای صنف ایجاد شده است.

این در حالی است که یک اقدام غیرکارشناسی مبادلات یک صنعت را با چالش مواجه کرده است. همکاران ما از شهرستان‌ها برای خرید شب عید و تامین جنس‌هایشان به تهران می‌آیند و نمی‌توانند خرید کنند و همین مسدودی حساب‌ها چرخه اقتصادی یک صنعت را دچار آسیب کرده‌اند.

چه بخش‌هایی از صنف طلا درگیر این موضوع هستند؟

حساب‌های مسدود شده بیشتر در حوزه آبشده، سکه‌فروشی و بعضا طلافروشان هستند. یک آبشده فروش حدود ۱۰ تا ۲۰ کیلو طلا خرید و فروش می‌کند و چرخش پولش ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان می‌شود. یا سکه‌فروشان ۲۰۰ عدد سکه می‌خرند و می‌فروشند. اما برای این موضوع راهکاری نمی‌دهند و فقط عنوان می‌کنند گردش حساب‌تان زیاد است.

سامانه‌های دست‌و پاگیر مثل سامانه جامع تجارت، سامانه مودیان مالیاتی و برخی قوانین غیرکارشناسی، علاوه بر ایجاد مانع شرایط را سخت‌تر از گذشته می‌کند. به جای اینکه مقداری موانع را تسهیل کنند و فضا را برای رونق اقتصادی فراهم کنند موانع‌ مجدد را در بازار شب عید ایجاد می‌کنند. همکاران ما اعتراض به حق نسبت به این موضوع دارند.

نهاد یا ارگان دولتی نسبت به اقدام موثر برای رفع مسدودی حساب‌ها پاسخی داده است؟

ما هرچه به ارگان‌های مختلف نامه‌نگاری کردیم، برخی جواب دادند که پیگیری می‌کنیم و برخی اصلا پاسخگو نیستند. با وجود این فشارها باید مغازه‌ها را ببندیم. زیرا بیشتر از این نمی‌توانیم درگیر متضرر شدن از جانب مسدودی حساب‌ها شویم و درگیری فیزیکی هم زیاد شده است. اما وقتی بازار را تعطیل می‌کنیم یا واکنشی نسبت به مساله‌ای نشان می‌دهیم،‌ مسئولان به سرعت واکنش نشان می‌دهند. در حالی که در چنین شرایطی که مساله مهمی است و وضعیت بحرانی به وجود آمده مسئولان پاسخگو نیستند. تعدادی هم که پاسخگو هستند کار عملیاتی انجام نداده‌اند.

۲۱۷

منبع: خبـرآنلاین