نقد روزگار امروز تیم ملی و بررسی نتایج ثبت‌شده در جام ملت‌های آسیا بی‌تردید ربطی به دوران گذشته ندارد اما همان‌طور که می‌دانید چپ و راست در این باره به کارلوس کیروش و روزهای مربی‌گری او در ایران اشاره می‌شود. برخی اعتقاد دارند در دوران فعلی، انتقادها از تیم ملی شدت گرفته و این در […]

- آیا در دوران کارلوس کیروش انتقادها و تخریب‌ها کمتر بود؟/ بمب‌افکن‌های فوتبال ایران چه بلایی سر تیم ملی آوردند؟

نقد روزگار امروز تیم ملی و بررسی نتایج ثبت‌شده در جام ملت‌های آسیا بی‌تردید ربطی به دوران گذشته ندارد اما همان‌طور که می‌دانید چپ و راست در این باره به کارلوس کیروش و روزهای مربی‌گری او در ایران اشاره می‌شود.

برخی اعتقاد دارند در دوران فعلی، انتقادها از تیم ملی شدت گرفته و این در حالی بود که از کیروش بعد از شکست تیم ملی در جام ملت‌های آسیا (۲۰۱۵-استرالیا) مثل یک قهرمان اسقبال شد. ماجرای مقبولیت آن روزهای کیروش به کنار اما سوال این است که آیا کیروش، امنیت بیشتری برابر هجمه‌های بی‌وقفه منتقدان در آن مقطع زمانی داشت؟

کیروش حدود ۸ سال در ایران مربی‌گری کرد اما سنگین‌تریت حملات تاریخ فوتبال کشور به او شد؛ بسیاری از مربیان وطنی به او حمله کردند و کارلوس را فاقد سواد و علم مربی‌گری دانستند، بعضی جایگاه او را در حد دلالی در فوتبال پایین آوردند و مدعی بازیکن‌فروشی شدند، حتی رسانه‌های عرب‌زبان ادعا کردند که او تیم ملی را در برهه‌ای به قطری‌ها فروخته است! کیروش جدا از تمام منتقدانش، در فدراسیون فوتبال هم دشمن داشت تا جایی که مدت‌ها در حال کلنجار بود که یکی از مسئولان وقت فدراسیون دست از سرش بردارد و اجازه بدهد به کارش در تیم ملی ادامه بدهد.

وضعیت کیروش در رسانه‌ها هم به شدت وخیم بود. اغلب روزنامه و سایت‌های ورزشی علیه او سنگر گرفتند و هر بار به بهانه‌ای کارلوس را از دم تیغ می‌گذراندند. عده‌ای از همکاران برای این‌که نمی‌توانستند به کیروش بازیکن بدهند و آن‌قدرها هم تحویل گرفته نمی‌شدند، علیه این مربی لجن‌پراکنی کردند.

کیروش قطعا بدون ایراد و اشکال نبود؛ او هم مثل همه انسان‌ها اشتباهاتی را مرتکب می‌شد و خودش هم وقتی در یک محیط آرام و بی‌تنش قرار می‌گرفت، ایرادهایش را می‌پذیرفت اما بمب‌افکن‌های فوتبال ایران برای لحظه‌ای اجازه نمی‌دادند او سر جایش با آرامش بنشیند.

این‌که شرایط امروز تیم ملی با دوران مربی‌گری کیروش قیاس شود، نشانه این است که تاریخ و اتفاقات ریز و درشتش به فراموشی سپرده شده‌اند. ظاهرا بدمان نمی‌آید خاطرات را آن‌طور که دوست داریم روایت کنیم؛ نه آن‌طور که اتفاق افتاده‌اند!

حمایتی که در این روزگار از تیم ملی ایران و کادرفنی‌اش شده و می‌شود در تاریخ اگر بی‌سابقه نباشد، کم‌سابقه است. رئیس دولت، وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال، بازیکنان ملی‌پوش، رسانه‌ها و هواداران فوتبال و… هر کاری از دستشان برمی‌آمد برای این تیم و اعضایش انجام دادند و پس از ناکامی در جام ملت‌ها هم قراردادها را اتوماتیک‌وار تمدید کردند. این‌که ادعا کنیم به کیروش مهر و محبت بیشتری شد، از آن حرف‌هایی است که در باور آدم نمی‌گنجد.

فقط آن روزهای سخت و عجیب را به یاد بیاورید که چه اتهاماتی به کیروش نسبت داده می‌شد و او هر روز با چه بحران‌هایی سرو کار داشت؛ شک نداریم با مرور آن خاطرات، قدر دوران فعلی را بیشتر می‌دانیم و آن‌ها که در فوتبال ایران مسئولیت دارند، برای ترمیم نقاط ضعف و نتیجه‌گیری تیم در آینده، قوت قلب بیشتری پیدا می‌کنند.

در همین ارتباط بخوانید: کیروش جواب قلعه‌نویی را داد؛ جای رحمتی و تیموریان در استقلال خالی است!/ او از سرمربی پرسپولیس حمایت کرد ولی هیچ‌وقت حامی من نبود

منبع: خبـر ورزشی