به گزارش زیرنویس به نقل از  ایسنا، حمید نوری مدیر کل آبخیزداری و حفاظت خاک اظهارکرد: بودجه بخش آبخیزداری در سال جاری ۱۴۹۸ میلیارد تومان است که تاکنون حدود ۱۲ درصد  از آن تخصیص داده شده است. طی این مدت حدود ۳۵۵ هزار هکتار اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری فقط با اعتبارات ملی انجام می شود […]

به گزارش زیرنویس به نقل از  ایسنا، حمید نوری مدیر کل آبخیزداری و حفاظت خاک اظهارکرد: بودجه بخش آبخیزداری در سال جاری ۱۴۹۸ میلیارد تومان است که تاکنون حدود ۱۲ درصد  از آن تخصیص داده شده است. طی این مدت حدود ۳۵۵ هزار هکتار اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری فقط با اعتبارات ملی انجام می شود که ۵۴ هزار هکتار یعنی ۱۵ درصد از سطح تعهدات و اعتبارات تخصصی سازمان است. امیدواریم تقریبا همین مقدار از اعتبارات استانی هم برنامه‌ریزی شود. در برنامه‌های امسال، توجه به تعادل هیدرولوژیک، ارتقای سلامت حوزه‌های آبخیز و امنیت بوم‌سازگان مورد تاکید و توجه جدی قرار گرفته است.

 وی اضافه کرد: ما باید نقشه راهی داشته باشیم تا به تحلیل و شناخت درستی از ساختارها و عملکردهای اکوسیستم‌های مختلف دست یابیم که به ارتقا و پیشرفت در امنیت بوم‌سازگان و سلامت حوزه‌های آبخیز کمک کند. در این جهت ما نیازمند درک و  ترسیم مدل مفهومی متناسب با منابع و سرمایه‌های کشور برای مدیریت جامع و ارائه راه حل‌هایی جهت ارتقای امنیت بوم‌سازگان و سلامت حوزه آبخیز هستیم.

مدیر کل آبخیزداری و حفاظت خاک تاکید کرد: گام بعدی حتماً مدل‌سازی‌هایی است که برای انتخاب راه حل‌ها مورد نیاز است و طبیعتاً اجرای این راه حل‌ها و پایش و ارزیابی اقدامات انجام شده و مستندسازی آن‌ها باید در مدیریت جامع حوزه آبخیز مورد تاکید باشد، به عبارتی دیگر شناسایی ابعاد مخاطرات، ارزیابی سیاست‌ها و برنامه‌های گذشته‌، تعیین شاخص‌های لازم برای پایش و ارزیابی سلامت، تاب آوری ریسک و پایداری و در نهایت ایجاد و توسعه یک پایگاه داده مناسب و هوشمند برای تدوین سیاست‌ها و راهبردها حتماً باید مد نظر قرار گیرد.

نوری در ادامه گفت: سال گذشته کارگروه‌های مدیریت جامع حوزه های آبخیز در استانداری‌ها تشکیل تشکیل شد. به این ترتیب در هر کدام از استان‌ها حوزه‌های آبخیز بحرانی و اولویت دار شناسایی شدند. برای تهیه نقشه سند راهبردی مدیریت جامع حوزه آبخیز در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار و در سال  جاری ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار  انتخاب و سند راهبردی از اعتبارات مختلف استانی یا ملی و موافقتنامه‌ای تامین شد که در سازمان برنامه و بودجه امضا شد.

وی تصریح کرد: با توجه به تهیه نقشه سلامت و بوم‌سازگان در کشور می‌توانیم اقدامات آینده‌نگر و استراتژیک را از بالاترین نقطه حوزه آبخیز در کوهستان‌ها تا پایین‌ترین نقطه آن یعنی دشت‌ها یا بیابان‌ها انجام دهیم و امیدواریم بتوان اقدام موثری را برای مدیریت یکپارچه حفظ آب و خاک با هدف کاهش نرخ تخریب سرزمین، افزایش عملکرد اکوسیستم‌ها و بهبود معیشت جوامع محلی و به منظور مقابله با بحران‌هایی مثل فرسایش خاک، کم آبی، سیلاب‌ها و خشکسالی انجام دهیم.

نوری در پایان خاطرنشان کرد: هر چقدر برنامه‌محورتر و ماموریت‌گراتر حرکت کنیم، به‌طور قطع می‌توانیم با سرعت و شتاب بیشتری برای حفظ امنیت زیستی  سرزمینمان موثر و کارآمد عمل و در نتیجه خیلی سریع‌تر و پایدارتر بر مخاطرات محیطی غلبه کنیم ، به‌ویژه در شرایط فعلی که واقعاً یکی از اقدامات ارزان و در عین حال اثربخش، تاب آور و پایدار، آبخیزداری یا آبخوانداری برای ارتقای پوشش گیاهی، تقویت رطوبت خاک و مدیریت رواناب‌ها در چرخه زنجیره ارزش غذا و آب زیر چتر مدیریت جامع حوزه آبخیز کشور است.

منبع خبر: رکنـا