۵ راه برای ابراز مخالفت محترمانه
۵ راه برای ابراز مخالفت محترمانه

برای خیلی از ما پیش می‌آید که با نظر دوست، همکلاسی، خواهر یا برادر و دیگر اعضای خانواده مخالف باشیم. گاهی نمی‌دانیم چطور نظرمان را بگوییم که به دیگران برنخورد. در ادامه  از پنج راه برای مخالفت با نظر دیگران آن هم با احترام گفته‌ایم. ۱. موضوع را شخصی نکناگر ناراحت شدید یادتان باشد که […]

- ۵ راه برای ابراز مخالفت محترمانه

برای خیلی از ما پیش می‌آید که با نظر دوست، همکلاسی، خواهر یا برادر و دیگر اعضای خانواده مخالف باشیم. گاهی نمی‌دانیم چطور نظرمان را بگوییم که به دیگران برنخورد. در ادامه  از پنج راه برای مخالفت با نظر دیگران آن هم با احترام گفته‌ایم.

۱. موضوع را شخصی نکن
اگر ناراحت شدید یادتان باشد که از حرف یا ایده و مفهومی که والدین، دوست، مربی یا همکلاسی‌تان دارد و آن را بزرگ‌می‌کند عصبانی هستید، نه آن شخص. پس مسائل را شخصی‌نکنید.

۲. عقاید طرف مقابل را زیر پانگذار
اگر تا به‌حال مورد انتقاد یا تحقیر کسی قرار گرفته‌اید می‌دانید که استفاده از زبان و رفتار محترمانه چقدر می‌تواند ارزشمند باشد؛ بنابراین به جای هرچیز سعی‌ کنید با خود بگویید: «من موافق نیستم». با این روش وسوسه‌ نمی‌شوید که با تندی مخالفت‌کنید یا فریاد بزنید و از کنایه برای حرف‌تان استفاده‌کنید. ضمن این که شانس بیشتری برای رساندن نظر خود خواهید داشت.

۳. از «من» استفاده‌کن
وقتی از عبارت «شما» استفاده‌ می‌کنید جمله‌تان استدلالی به‌نظرمی‌رسد. برای مثال این جمله خطاب به والدین‌تان «شما همیشه چهارشنبه به من یادآوری می‌کنید که کلی درس و مشق دارم» لحن بسیار متفاوتی دارد با «من احساس فشار می‌کنم، چون امشب تکالیف زیادی دارم. می‌توانم بقیه آن‌ها را فردا انجام دهم؟»

۴. به دیدگاه دیگران گوش کن
شنونده خوب بودن یعنی به دیدگاه طرف مقابل احترام‌گذاشتن. این باعث‌می‌شود او همین کار را برای شما انجام‌ دهد. وقتی طرف مقابل‌تان در حال صحبت‌است به این که چرا با نظر او مخالف هستید یا چه جوابی باید به او بدهید فکر نکنید و وقتی نوبت‌تان شد نظرتان را بگویید.

۵. آرام بمان
این مهم‌ترین کاری است که می‌توانید انجام‌ دهید تا مکالمه را در مسیر درست نگه‌ دارید. زمانی که نسبت به چیزی احساس عصبانیت یا اشتیاق دارید، آرام و منطقی بمانید. به‌خصوص اگر طرف مقابل‌تان زود از کوره درمی‌رود. خروجی تمرین و تکرار این پنج‌روش می‌تواند یک گفت‌و‌گوی با کیفیت‌تر از قبل باشد.

منبع: روزنامه خراسان

+