حقوق بدن از نگاه امام سجاد (ع)
حقوق بدن از نگاه امام سجاد (ع)

حجت السلام حسن شریعت زاده از خطبا و مفسران قرآن به مناسبت میلاد امام سجاد(ع) به بیان  فضایل این الگوی بزرگ شیعه و بشریت پرداخت و گفت: در فهرست ادعیه صحیفه سجادیه دوره کاملی از معارف الهیه آمده است به طوری که بیستمین دعای صحیفه سجادیه در مورد اخلاق است که نام آن را دعای […]

- حقوق بدن از نگاه امام سجاد (ع)

حجت السلام حسن شریعت زاده از خطبا و مفسران قرآن به مناسبت میلاد امام سجاد(ع) به بیان  فضایل این الگوی بزرگ شیعه و بشریت پرداخت و گفت: در فهرست ادعیه صحیفه سجادیه دوره کاملی از معارف الهیه آمده است به طوری که بیستمین دعای صحیفه سجادیه در مورد اخلاق است که نام آن را دعای مکارم الاخلاق گذاشته اند. در این دعا نکات جالبی در مورد اخلاق توسط حضرت بیان می‌شود.

بخشی از برنامه حضرت هم، رساله حقوق است که بیش از ۵۰ حق را بیان می‌کند که دست، پا، چشم، زمان، زمین، نبی، امام و خدا حق دارند و باید حقوق آن‌ها را ادا کرد. امام سجاد در بخشی از این دعا می فرمایند که خدایا! از تو میخواهم که تا زمانی که من در راه اطاعت تو، خود و بدنم را خرج میکنم و میتوانم حقوق بدن خود را رعایت کنم، من را در این دنیا نگهدار و از آن پس مرا پیش خود ببر! و اگر بدن من به چراگاه شیطان تبدیل شد مرا به سمت خودت بخوان تا دیگر بار معصیت جمع نکنم.

این خطیب جلسات مذهبی تهران افزود: قسمتی از صحیفه سجادیه مروبط به برکات ماه رمضان و بخشی هم مربوط به رزمنده هاست و بخشی هم خطبه امام سجاد در دمشق در بیان عظمت دین خدا، پیامبر و حضرت فاطمه بی نظیر است.

آقای شریعت زاده در مورد فعالیت‌های علمی امام سجاد بیان داشت: مقدمات دانشگاه علمی امام باقر و امام صادق در ایام امامت حضرت سجاد چیده شد به طوری که اصحاب حضرت مانند ابوحمزه ثمالی که همان ثابت بن دینار است و ابوخالد کابلی که روایات بسیار با عظمتی در شناخت امام و حجت الهی از او نقل شده است و دیگران، مطالب عمیقی از حضرت سجاد بیان کرده اند.

جذابیت دعای عرفه امام سجاد برای الجزایری‌ها
حجت الاسلام شریعت زاده با ذکر خاطره‌ای از یک دعا از امام سجاد که متعلق به شب عرفه است، گفت: بنده یک بار به همراه رفقا در شب عرفه در مسجدالحرام بودیم که این دعا را میخواندیم. چند نفر از مسلمانان الجزایری اهل سنت که از کنار ما می‌گذشتند نشستند در کنار ما و شروع به خواندن دعا کردند. بعد از دعا به سراغ ما امدند و در مورد دعا پرسیدند و در مورد شخصی که این دعا را نوشته است سوال کردند و بنده هم عرض کردم که این دعا متعلق به امام سجاد است. آن‌ها هم به همدیگر گفتند که دیدید که گفتیم این دعا از خانه علی و زهرا بلند شده است، چون فقط آن‌ها بلدند که چگونه خدا را صدا بزنند!

امام حسین (ع) ۲۵ بار با برادر خود امام حسن (ع) به صورت پیاده به حج رفتند و ایستاده در صحرای عرفات به دعا می‌پرداختند. در روایت هست که در اواخر دعا که سیدالشهدا بر زمین می‌افتادند، امام سجاد شانه پدر را می‌گرفتند و ایشان را بلند می‌کردند؛ بنابراین امام سجاد ناظر این صحنه‌ها بوده و برای ما نقل کرده است. در مجموع باید گفت که به دلیل شرایط سیاسی، قسمت اعظم برنامه امام سجاد روحیه عبادت، شاگردپروری و مبارزه از طریق دعا بود. همین روش ایشان بود که باعث شد مردم در مسجدالحرم به هشام اعتنا نکنند و دور و بر ایشان باشند. نکته آخر در مورد امام سجاد روحیه صبر و استقامت اوست که مرحوم شریف قریشی در کتابی که مربوط به امام سجاد است روی این موضوع خیلی تأکید دارد.

منبع: خبرآنلاین

+