«سیّدمصطفی هاشمی‌طبا» معاون اسبق رییس جمهور، رییس اسبق سازمان تربیت بدنی و رئیس اسبق کمیته ملی المپیک در گفتگو با خبر ورزشی، درباره اعزام افراد مسئول و غیر مسئول به مسابقات جام ملت‌های آسیا در قطر اظهار داشت: همیشه همه مسئولین می‌گویند ما باید از نظر مالی با سیاست انقباضی حرکت کنیم. حتی مقام معظم […]

«سیّدمصطفی هاشمی‌طبا» معاون اسبق رییس جمهور، رییس اسبق سازمان تربیت بدنی و رئیس اسبق کمیته ملی المپیک در گفتگو با خبر ورزشی، درباره اعزام افراد مسئول و غیر مسئول به مسابقات جام ملت‌های آسیا در قطر اظهار داشت: همیشه همه مسئولین می‌گویند ما باید از نظر مالی با سیاست انقباضی حرکت کنیم. حتی مقام معظم رهبری  نیز بارها به نمایندگان مجلس دستور اکید می‌دهند که در بحث بودجه و هزینه به صورت انقباضی عمل کنند. اما همواره شاهدیم که عده‌ای می‌گویند این بودجه‌ها کفاف هزینه‌های ما را نمی‌دهد و نمی‌توانیم با این بودجه از پس امور جاری بربیاییم که البته درست هم می‌گویند اما متاسفانه خودشان در بحث هزینه، انبساطی عمل می‌کنند. یعنی در حرف انقباضی عمل می‌کنند اما در عمل انبساطی به سراغ هزینه کردن می‌روند.

*می خواهند با هزینه کردن دل عده ای را بدست بیاورند!

وی افزود: به هر حال کاملا مشخص است که عده‌ای دوست دارند دل همه را به دست بیاورند! وقتی شما بخواهید دل همه را به دست بیاورید مجبورید بیش از حد هزینه کنید. زمانی که خودم مسئولیتی در ورزش داشتم همواره تلاش می‌کردم تا حداقل نفرات به مسابقات اعزام شوند و از اعزام افراد غیر مسئول و بی‌ارتباط با اصل مسابقات پرهیز می‌کردیم.

*اعزام تماشاگر دستوری هم بی معنی بود

رییس اسبق سازمان تربیت بدنی اضافه کرد: من حتی معتقدم نباید به چنین مسابقاتی تماشاگر اعزام کنیم. این هیچ معنی نمی‌دهد. اگر قرار است ما در قطر یا هر جای دیگری مسابقاتی را برگزار کنیم قطعاً ایرانیان مقیم آن کشور می‌توانند به تماشای مسابقات رفته و از تیم ملی کشورمان حمایت کنند. همه چیز به صورت طبیعی لذت بخش و ارزشمند است.

اعزام تماشاگران دستوری به قطر بی‌معنی بود/ مسئولانی که به جام ملت‌ها رفتند نمی‌توانستند در خانه بازی‌ها را ببینند؟

*تماشاچی که فقط وقت گل زدن شادی کند که تماشاگر نیست

وی اضافه کرد: به نظر من اعزام تماشاگر به این شکل حال و هوای مصنوعی به سکوهای طرفداری تیم ایران می‌دهد. چون که یک گروه خاصی آمده‌اند و آنها قطعاً با دلشان تشویق نمی‌کنند بلکه نوع تشویق آنها تشویق دستوری است. تشویق دستوری با تشویق دلی کاملا با هم متفاوت هستند. من احساس می‌کنم در بحث‌های این چنینی ولخرجی‌های زیادی در ورزش انجام می‌شود. تماشاگران دستوری که ما به استادیوم‌های قطر فرستاده بودیم فقط در هنگام گل زنی بچه‌های تیم خوشحالی می‌کردند که این تاثیری در امر تشویق تیم ندارد. تماشاگر کسی است که از ابتدا تا انتهای بازی و در مواقع حساس تیم را تشویق کند و حامی تیم باشد.

*مدیریت درستی در هزینه فوتبال وجود ندارد

معان اسبق رییس جمهور در دذوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: اگر بخواهیم به فدراسیون فوتبال به صورت به خصوص نگاه کنیم می بینیم در فدراسیون فوتبال لطمه‌های بسیار بزرگ مالی به ورزش ما وارد شده است. کاری به مسائل مربوط به مشکلات فنی و معنوی که به طور مثال ما در چه جایگاه‌هایی از رقبایمان در آسیا در فوتبال عقب ماندیم نداریم. به طور مثال مربی به ایران نیامده و ما باید پول او را بپردازیم. طرف آمده بعد از دو روز کار کردن رفته و ادعا کرده چندین میلیون یورو از ما طلب دارد! این‌ها همه نشان دهنده ضعف عملکرد مدیران در بحث هزینه است. ابتدا رفتند یک قرارداد غلط بستند بعد محکوم شدند و در نهایت زمان و فرصت‌های خوبی را از دست دادیم.

اعزام تماشاگران دستوری به قطر بی‌معنی بود/ مسئولانی که به جام ملت‌ها رفتند نمی‌توانستند در خانه بازی‌ها را ببینند؟

*مسلماً خیلی از مسافران برای مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون به قطر رفتند

هاشمی طبا درباره اعزام چندین رییس هیأت به قطر توضیح داد: اما بحث دیگر مرتبط با اعزام روسای هیئت‌های فوتبال به سفرهای این چنینی نمی‌تواند بی‌ارتباط به بحث مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون باشد که البته این یک بحث است و بحث دیگر این است که اصلاً آنها می‌روند آنجا چه کار می‌کنند؟

*این مسافران در ایران نمی توانستند مسابقات را ببینند؟

وی ادامه داد: آیا غیر از این است که مسافران پرتعداد فدراسیون فقط در ساعت برگزاری مسابقات فوتبال به استادیوم می‌رفتند و بازی را از نزدیک می‌دیدند؟ خب این کار را که می‌توانند در تهران یا هر شهر دیگری که هستند از طریق تلویزیون انجام بدهند. قطعاً اشراف بهتری هم نسبت به بازی خواهند داشت. ما هم از طریق تلویزیون مسابقات را بهتر و دقیق‌تر می‌بینیم. آنهایی که از طریق تلویزیون مسابقات جام ملت‌ها را دیدند مگر کم تماشا کردند؟ یا چیزی از دستشان در رفت؟ بنابراین می‌بینیم که لزومی برای صرف چنین هزینه‌های هنگفتی با وجود شرایط امروز اقتصادی به هیچ عنوان توجیه ندارد و معقول نیست. متاسفانه کسی هم به این مسائل رسیدگی نمی‌کند و آقایان هر کاری دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند و هیچ بازخورد و ثمره‌ای هم برای فوتبال ندارد.

اعزام تماشاگران دستوری به قطر بی‌معنی بود/ مسئولانی که به جام ملت‌ها رفتند نمی‌توانستند در خانه بازی‌ها را ببینند؟

*طرفدار واقعی کسی است که با هزینه خودش به حمایت تیم ملی برود

هاشمی طبا تأکید کرد: بنده شخصاً، هم اعزام این قبیل مسئولان به این مسابقات را نمی‌پسندم و هم اعزام تماشاگران دستوری به این قبیل رقابت‌ها را! اگر ایرانیان مقیم قطر، ایران را دوست دارند می‌روند و تیم را تشویق می‌کنند وگرنه ما در آنجا مهمان هستیم. فوتبالیست‌های تیم ملی مان هم در شرایطی نیستند که بدون حضور تماشاگران ایرانی نتوانند خودشان را با شرایط تطبیق بدهند. عده‌ای هم که توانایی مالی داشته باشند خودشان بعنوان مسافر و برای سیاحت می‌توانند به این قبیل کشورها بروند اما این مدل اعزام تماشاگر را به هیچ عنوان نمی‌پسندم. کسانی هم که با به صورت مسافرتی و شخصی می‌روند هیچ ربطی به فدراسیون پیدا نمی‌کنند و این‌ها دلی می‌روند به خاطر علاقه شدیدشان به تیم ملی می‌روند و آنجا هم تیم را تشویق می‌کنند.

*کشورهای متمول هم انبساطی هزینه نمی کنند

این فرد آگاه از مسایل ورزشی کشورمان یادآور شد: خوشبختانه بازیکنان ملی ما اینقدر تجربه دارند که در هر شرایطی حتی در وجود کمترین تماشاگران هم کار خودشان را انجام بدهند. به هر حال به نظر من این قبیل اعزام‌ها و این قبیل هزینه‌ها یک اقدام زائد به شمار می‌رود. این فقط شامل ما نمی‌شود. حتی کشورهایی که توانایی مالی بالا هم دارند از صرف چنین هزینه‌های انبساطی پرهیز می‌کنند و هرگز انبساطی عمل نمی‌کنند بلکه این قبیل پول‌ها را در جهت پیشرفت آن رشته ورزشی هزینه می‌کنند. نمونه اش همین کشور قطر که با تقویت زیرساخت‌ها و استفاده از مربیان کاربلد و با دانش توانسته دو دوره متوالی قهرمان جام ملت‌های آسیا شود.

اعزام تماشاگران دستوری به قطر بی‌معنی بود/ مسئولانی که به جام ملت‌ها رفتند نمی‌توانستند در خانه بازی‌ها را ببینند؟

*هزینه اعزام مسئولان واجب است یا تعبیه جایگاه معلولان در استادیوم؟

رییس اسبق کمیته ملی المپیک همچنین درباره زیرساخت های فعلی استادیوم های فوتبال گفت: متاسفانه ما حتی از تعبیه و تنظیم سرویس‌های بهداشتی در استادیوم‌هایمان هم عقب مانده‌ایم و نمی‌توانیم جایگاه‌هایی در خور شأن، را برای تماشاگران در نظر بگیریم. می‌توان این قبیل هزینه‌های آنچنانی را در جهت احداث مکان‌های اینچنینی و یا برای استقرار افراد معلول در استادیوم‌ها در نظر گرفت و هزینه کرد. متاسفانه می‌بینیم که ما در استادیوم‌های خودمان افراد معلول را با ویلچیر کنار زمین می‌بریم که بسیار خطرناک است و ممکن است با برخورد توپ به آنها موجب بروز آسیب‌های بیشتری برایشان بشود. اکثر استادیوم‌های دنیا جایگاه‌هایی برای استقرار افراد معلول دارند که می‌توان در استادیوم‌های ایران هم از این قبیل مکان‌ها تعبیه شود اما متاسفانه هزینه‌های زائد و بی‌دلیل همواره مانع از چنین اقداماتی شده و می‌شود.

*جای اعزام مسئولان به قطر زیرساخت های حضور بانوان را تکمیل کنید

وی در پایان با اشاره به وضعیت یک بام و دو هوای حضور بانوان در استادیوم های فوتبال گفت: نمونه دیگرش اینکه می‌گویند زیرساخت‌های لازم برای استقرار بانوان در ورزشگاه وجود ندارد که البته من با راست یا دروغ این حرف کاری ندارم. اگر واقعاً این حرف درست است پس چرا هرچه زودتر زیرساخت‌های لازم برای حضور بانوان را ایجاد نمی‌کنید؟ خلاصه شخصاً با این قبیل هزینه‌ها موافق نیستم و راضی نیستم پول فدراسیون فوتبال در این مسیر هزینه شود.

منبع: خبـر ورزشی