وزارت بهداشت از همه تولیدکنندگان دارو شکایت کرد
وزارت بهداشت از همه تولیدکنندگان دارو شکایت کرد

سال گذشته که طرح دارویار را اجرا کردند،گفتند کارخانه‌ها از قبل موجودی مواد اولیه با ارز ترجیحی داشتند و باید با توجه به موجودی‌شان به ما مابه‌التفاوت بدهند. این تصمیم فاجعه است، مفهوم این پیام برای صنعت داروسازی چیست، هیچ نهادی که خودش تولیت صنعت را برعهده دارد همه اعضایش را یکجا به مراجع قضایی نمی‌فرستد

رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان این که اقدام شرکت داروسازی الحاوی قابل توجیه نیست، گفت: وزارت بهداشت به حرف و مشکل ذی‌نفعشان توجهی ندارد، شرکت‌ها هم تا حدی توان تحمل دارند، نمی‌شود ما به عنوان تولیدکننده دارو منتظر بمانیم تا هر جور که می‌خواهند برای تولید کشور تصمیم بگیرند. اگر می‌خواهند تعطیل کنند، تعطیل کنند، در سالی که رهبری فرموده‌اند سال رشد تولید است، دارد هر اتفاقی می‌افتد تا تولید کشور زمین بخورد.

به گزارش زیر نویس ، محمد عبده‌زاده، رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران درخصوص تعطیلی شرکت داروسازی الحاوی به اقتصادآنلاین گفت: شرکت‌های داروسازی مانند بقیه صنایع کشور متاثر از نرخ تورم هستند. وقتی هزینه تمام شده نسبت به تورم افزایش می‌یابد قیمت دارو باید اصلاح شود، اگر این اصلاح صورت نگیرد، یا شرکت‌ها تولید نمی‌کنند و کمبود دارویی رخ می‌دهد و یا با زیان تولید می‌کنند و چون در بورس و سهامی عام هستند باید جواب سهامدارانشان را بدهند.

عبده‌زاده افزود: این که وزارت بهداشت به موقع درخواست شرکت‌ها را بررسی نکند و به موقع قیمت ندهد و بخواهد کمیسیون‌های قیمت‌گذاری را به دلخواه تعطیل کند و قیمت‌گذاری نکند نتیجه آن می‌شود همین رفتارهایی که در سطح تولید می‌تواند اتفاق بیفتد. این اتفاق بارها توسط شرکت‌های دیگر هم رخ داده و قابل پیش‌بینی است. یا باید تولیدکننده شرکت را تعطیل و دیگر تولید نکند و یا برای این که به اجبار و برای جلوگیری از زیان و تعطیلی، خودشان قیمت‌گذاری کنند که هیچ کدام مطلوب نیست.

وی ادامه داد: مطلوب این است که وزارت بهداشت نگذارد که کار به اینجا بکشد. مشکل شرکت الحاوی به زودی حل می‌شود، در سندیکا هم پیگیر این موضوع هستیم تا مشکل رفع و کارخانه به چرخه تولید بازگردد.

رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران تصریح کرد: رفتار وزارت بهداشت منجر به تعطیلی شرکت داروسازی الحاوی شده و ممکن است این اتفاق برای همه شرکت‌ها بیفتد. شرکت‌های داروسازی به خاطر شرایط مردم و کشور رعایت می‌کنند، چون بحث بحث دارو بحث سلامت مردم است.

عبدزاده بیان کرد: وزارت بهداشت از تمام شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه، پخش و به تبع آن همه شرکت‌های تولیدکننده دارو به دادگاه جرایم اقتصادی شکایت کرده است، برای این که سال گذشته که طرح دارویار را اجرا کردند،گفتند کارخانه‌ها از قبل موجودی مواد اولیه با ارز ترجیحی داشتند و باید با توجه به موجودی‌شان به ما مابه‌التفاوت بدهند. این تصمیم فاجعه است، مفهوم این پیام برای صنعت داروسازی چیست، هیچ نهادی که خودش تولیت صنعت را برعهده دارد همه اعضایش را یکجا به مراجع قضایی نمی‌فرستد، نتیجه این کار این است که تولیدکننده به جای تولید باید در دادگاه برای پاسخگویی حاضر شود.

وی گفت: در شرایط تحریمی و اقتصادی سختی هستیم، عقل حکم می‌کند که تمام عوامل را برای تامین داروی مورد نیاز کشور بسیج کنند و مشکل صنعت را حل کنند، نه این که صنایع داروسازی را به مراجع قضایی معرفی کنند.

عضو اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد: طرح دارویاری را اجرا کردند و ما هم استقبال کردیم که ارز تک نرخی باشد. همان موقع خود وزارت بهداشت پیشنهاد داد برای این که به مردم فشار نیاید و هم به دلیل این که بیمه‌ها بودجه ندارند، دارو به جای افزایش قیمت ۱۸۰ درصدی، حداقل افزایش قیمت را داشته باشد و حدود ۸۰ درصد گران شود برای این که ارز تک نرخی شده و بقیه ۱۰۰ درصد هم باشد عوض کالاهای موجودی در انبار که قیمت‌اش با ارز ترجیحی تمام شده بود.

عبده‌زاده اظهار کرد: خودشان این کار را کردند صنعت هم برای کمک به تولید داروی کشور استقبال کرد، اما وزارت بهداشت به جای تشکر از شرکت‌ها آنها را به مراجع قضایی حواله می‌دهد. معنی این کار گسستگی و ازبین رفتن اعتماد است.

وی گفت: وزارت بهداشت به حرف و مشکل ذی‌نفعشان توجهی ندارد، شرکت‌ها هم تا حدی توان تحمل دارند، نمی‌شود ما به عنوان تولیدکننده دارو منتظر بمانیم تا هر جور که می‌خواهند برای تولید کشور تصمیم بگیرند. اگر می‌خواهند تعطیل کنند، تعطیل کنند، در سالی که رهبری فرموده‌اند سال رشد تولید است، دارد هر اتفاقی می‌افتد تا تولید کشور زمین بخورد.

رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: چرا از واردکنندگان نمی‌پرسند با چه نرخ ارز واردات انجام می‌دهند و یا با چه قیمتی می‌فروشند. همه این مشکلات برای تولیدکننده‌ها است، این رفتارها و سیاست‌گذاری‌هایی است که باعث می‌شود شرکت‌های قدیمی به این مرحله برسند.

عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: به هر حال اقدام الحاوی قابل توجیه نیست، اما شرکت‌ها وقتی در تنگنا قرار می‌گیرند، وقوع چنین رفتارهایی قابل پیش‌بینی است. در این وضعیت شکننده ادامه این سیاست‌ها هم صنعت را زمین می‌زند و هم برای کشور در تامین دارو بحران ایجاد می‌کند.

 منبع :اقتصاد آنلاین