دانش‌بنیان کردن تولیدکننده‌های بزرگ مهم‌ترین هدف ستاد ماشین‌سازی است
دانش‌بنیان کردن تولیدکننده‌های بزرگ مهم‌ترین هدف ستاد ماشین‌سازی است

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی در جمع اصحاب رسانه بر دانش‌بنیان شدن تولیدکنندگان بزرگ این حوزه تأکید کرد.

نشست خبری با حضور سید محمدمهدی هادوی؛ دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی، ۲۵ مردادماه با حضور جمعی از اهالی رسانه، در محل معاونت علمی، فناوری اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد.

هادوی بحث خود را با این نکته کلیدی آغاز کرد که مهم‌ترین هدف ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی، دانش‌بنیان کردن تولیدکننده‌های بزرگ است بدین معنا که با دانشی کردن و استفاده از فناوری‌های روز، ارزش افزوده بالایی را ایجاد کنیم و در این راستا، گفت: ۱۸۴۵شرکت دانش‌بنیان داریم و می‌کوشیم آن تعداد از این شرکت‌ها را که هنوز به حوزه‌های تجاری بزرگ ورود نکرده‌اند را وارد بازار صنعتی و تجاری کنیم و این مهم را از رهگذر ادغام این شرکت‌ها، قراردادهای همکاری و کارهای مشترک دنبال می‌کنیم.

نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

وی در ادامه به نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گریز زد و گفت: براساس نظام ارزیابی جدید، شرکت‌های دانش‌بنیان، به سه دسته «نوپا»، «نوآور» و «فناور» تقسیم می‌شوند و در این میان، تمرکز ستاد، بیشتر بر شرکت های فناور است چراکه تمامی محصولات این شرکت ها دانش‌بنیان است.

هادوی افزود: چیزی حدود ۸ درصد از شرکت‌های ما فناور هستند و باید تعداد آن ها را بیشتر کنیم تا بتوانیم ارزش افزوده بیشتری را دریافت کنیم. در حوزه صنعت هم چیزی حدود ۶ هزار شرکت دارای پروانه بهره‌برداری صنعتی دارند و ۲۵۰ هزار نفر در این صنعت کار می‌کنند، بر این اساس، جمعیت صنعتگران ما جمعیت بزرگی است  و از این تعداد شرکت فعال در حوزه صنعت، برخی دانش‌بنیان و برخی غیردانشی هستند.

 

به گزارش زیرنویس، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی، میزان تولیدات صنعتی در سال را ۳ میلیارد دلار دانست و افزود: واردات از ۵ تا ۸ میلیارد دلار به صورت رسمی داریم و می‌کوشیم تا بازار داخلی را تبدیل به ساخت داخلی کنیم و ۸ میلیارد دلار را برای وارد کردن فناوری‌های جدید هزینه کنیم.

وی تأکید کرد: اهداف ما در این ستاد، نخست توسعه بازار داخل  و دوم توسعه بازار صادراتی است که البته بحث‌های دیپلماسی و مسائل تحریم هم در این زمینه اثرگذار هستند و نمی‌توان از نقش و تأثیر آنها بر این روندها چشم پوشید. نکته دیگر در خصوص صادرات بحث رقابت‌پذیری است و در این مسیر چهار مأموریت را دنبال می‌کنیم نخست کاهش قیمت‌ها، دوم افزایش تعهدات پس از فروش، سوم روزآمدکردن محصولات و تجهیز کردن آنها به فناوری روز و چهارم ارتقای مقبولیت و مطلوبیت است.

هادوی افزود: سالانه ۲۵۰ میلیون دلار صادرات رسمی داریم که راضی‌کننده نیست و در پی این هستیم که این سقف را به ۱ میلیارد دلار در سال برسانیم. کشورهای رقیب ما در حوزه صنعت در کنار کشورهای اروپایی و کشور چین است که به عنوان یک رقیب جدی شناخته می‌شود. از لحاظ کیفیت در بعضی از صنایع مثل صنایع غذایی صادرات خوبی داریم و کشورهای اروپایی و کانادا در این حوزه بازار هدف ما هستند.

وی مبنای برنامه‌ریزی در ستاد، سند سیاستی توسعه صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات دانست که از ۲ سال پیش کلیدخورده است و گفت: درتحقق این سند از وزارت صنعت، معدن و تجارت، فدراسیون، انجمن‌ها و ۱۱ تشکل‌ کمک می‌گیریم و در ستاد، مشخصاً  آن بخشی از کار را دنبال  می‌کنیم که براساس سند بر عهده معاونت علمی نهاده شده است و از آن جمله می‌توان به نفوذ فناوری و توسعه دانش‌بنیان‌ها در حوزه صنعت، مهارت‌افزایی و مجهز کردن نیروهای کار صنعتگر و توسعه فضای کسب و کار اشاره کرد و دیگر فعالیت‌ها را وزارت صنعت دنبال می‌کند.

وی بازوی اجرایی این سند را فدراسیون‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های خصوصی دانست و برای ستاد و معاونت نقشی تسهلیگر و هماهنگ‌کننده قائل شد.

هادوی همچنین در خصوص صادرات، گفت: کشورهای هدف ما در امر صادرات، چین، آفریقای جنوبی، سوریه و عراق هستند که البته صادرات به کشورهای اروپایی نیز از دغدغه های ما است و این مهم را هم به نوعی در دستور کار داریم، با بعضی از کشورها مراودات خوبی داریم و می‌کوشیم این ارتباطات را تسهیل کنیم. وی مشخصاً در مورد سوریه به صادرات ماشین آلات، تزریق پلیمر و صنایع غذایی اشاره کرد.

نیاز به استانداردسازی و ارائه گواهی از دیگر موضوعاتی بود که هادوی بر آن تاکید گذاشت و بر تسهیلگری در این مهم هم اشاره کرد.

نکته مهم دیگری که در صحبت‌های هادوی طرح شد و به نوعی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان به عنوان بانی آن شناخته می‌شود، طرح مالکیت فکری و صنعتی بود. واقعیت این است که آنها که در حوزه تجهیزات، خلاقیت و نوآوری ایده های خوبی دارند از آنجا که دلگرم به حفظ مالکیت فکری و صنعتی ایده خود نیستند و دراین زمینه نگرانی دارند، معمولاً از طرح ایده خود خودداری می‌کنند و در نتیجه این ایده‌ها در همان وضعیت آزمایشگاهی منحصر و بلقوه باقی می‌ماند. از این رو، هادوی یکی از برنامه‌های مهم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان را تحقق این مالکیت فکری و صنعتی دانست.

از دیگر موضوعات طرح شده در این نشست خبری، مسئله معافیت مالیاتی بود. براساس این طرح، شرکت‌های بزرگ با بستن قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از این معافیت بهره‌مند شوند این اقدام از دو جهت می‌‌تواند مثمرمثمر باشد، نخست نفوذ فناوری و نوآوری در شرکت‌های بزرگ و دوم کمک به شرکت‌های دانش بنیان برای اینکه بتوانند خود را ارتقا داده توسعه ببخشند.

بورس نیروهای صنعت به مراکز دانشگاهی نکته پایانی‌ای بود که هادوی بر آن تاکیدنهاد و در این راستا گفت: بورس نیروهای صنعت به مراکز دانشگاهی داخل و خارج از کشور از جمله آلمان از دیگر برنامه های ستاد است  تا طی آن صنعتگران با دانش و فناوری روز آشنا شده و این مهم را به شکل خلاقانه در صنعت و تولید خود وارد کنند گفتنی است در این حوزه همکاری های خوبی با  ایرانیان خارج از کشور هم رقم زده‌ایم.

منبع:تسنیم