نگین کویر ایران میزبان جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌شود
نگین کویر ایران میزبان جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌شود

اطلاعات نوشت: هنرمندان اردکان یزد فضایی را برای تبادل فرهنگی و ارتباط کودکان و نوجوانان از سراسر جهان فراهم می‌کنند و این جشنواره  به عنوان یک فرصت مناسب برای آشنایی با فرهنگ‌های مختلف، تقویت همبستگی و دوستی کودکان و نوجوانان، افزایش شعور اجتماعی و ترویج صلح و دوستی در جامعه بین المللی است. همچنین، این […]

- نگین کویر ایران میزبان جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌شود

اطلاعات نوشت: هنرمندان اردکان یزد فضایی را برای تبادل فرهنگی و ارتباط کودکان و نوجوانان از سراسر جهان فراهم می‌کنند و این جشنواره  به عنوان یک فرصت مناسب برای آشنایی با فرهنگ‌های مختلف، تقویت همبستگی و دوستی کودکان و نوجوانان، افزایش شعور اجتماعی و ترویج صلح و دوستی در جامعه بین المللی است. همچنین، این فستیوال به عنوان یک فرصت برای ارتقای صنعت تئاتر کودک و نوجوان، ترویج خلاقیت و نوآوری در این حوزه و ارائه فرصت‌های شغلی برای هنرمندان جوان هم مطرح است.

گویی پرداختن به جنبه‌های عاطفی که در کودکان و نوجوانان  و روابط دوستانه آنها در دنیا مشترک است، از طریق تئاتر خودنمایی می‌کند و اعتبار جهانی می‌یابد، تئاترهایی که علاقه مندی کودکان را برمی‌انگیزد بیشتر به دل می‌نشیند، و آنها را از غم و اندوه دور می‌کند و مسلماً الگوهای موثرتری را  ارائه خواهد داد.

احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفتگو با خبرنگار اطلاعات می‌افزاید: بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان که یکی از جشنواره‌های معتبر جهانی در عرضه هنر است، به میزبانی شهرستان اردکان برگزار می‌شود.

عابدی با بیان این که تا کنون ۱۲۱۷ اثر از دیگر کشورها به ایران ارسال شده و در حال بازبینی است، می‌افزاید: ماه آینده شاهد برگزاری جشنواره به وسعت بسیار بزرگی خواهیم بود، بنابراین از تمامی هنرمندان، مسئولان و مدیران دعوت می‌کنیم  که دست به دست هم بدهند تا بتوانیم به بهترین نحو میزبان یکی از رویدادهای بزرگ هنری بین المللی باشیم.

شادی و نشاط برای فرزندان ایران

حسین سبزواری فرماندار اردکان هم با تأکید بر این که در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان میزبان گروه‌های نمایشی از چندین کشور خارجی خواهیم بود که بهترین فرصت برای معرفی بیشتر فرهنگ‌مان هم است و به همین سبب باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، می‌گوید: بخش‌های مختلف جشنواره باید کارکردهای فرهنگی، سنتی که از یادگار گذشتگان است، باشد  و این موضوع مهم را به مخاطبان انتقال دهد.

وی با اشاره به این که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حامل شادی و نشاط برای فرزندان ایران است، می‌گوید: باید تلاش کنیم اصل و هدف جشنواره دچار حاشیه نشود و به بازخوردهای هدفگذاری شده دست یابد.

سبزواری  با بیان این که یکی از دغدغه هایی که در حوزه هنر داشته ایم در خصوص تئاتر بوده است، اضافه کرد: باید پویایی در این رشته هنری  بیشتر شود، و می‌توان گفت: تئاتر می‌تواند در تقویت فرهنگ شهروندی و خانواده ها مؤثر باشد و در این حوزه بیش از گذشته نقش‌آفرینی کند.فرماندار اردکان می‌افزاید: با توجه به شرایط  ویژه شهرستان اردکان باید هنر و رسانه به عنوان ابزار بزرگ فرهنگی به میدان بیاید تا مردم شهر را به سرانجام خوبی برساند.

وی با اشاره  به این که از برگزاری جشنواره‌ها و فستیوال‌ها استقبال می‌کنیم و خواهان میزبانی آن هستیم هر چند هزینه بر است اظهار داشت: درخواست می کنیم تمامی دستگاه‌های دولتی و مدیران شهرستان اردکان در مورد فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد تلاش کنند تا زمینه برای ارتقاء هنری افزایش یابد.

به گفته امیر مشهدی عباس دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، با پایان مهلت ارسال آثار این دوره از جشنواره ۱۲۱۷ اثر به دبیرخانه رسید که از این تعداد، ۶۰۲ اثر برای شرکت در جشنواره مجاز شناخته شده‌اند.

وی با اشاره به استقبال هنرمندان تئاتر و به ویژه گروه‌های حرفه‌ای تئاتر کودک از این دوره جشنواره، می‌افزاید: آمار آثار ارسالی موید افزایش ۳۷ درصدی استقبال از جشنواره نسبت به سال گذشته دارد که این نشان می‌دهد جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در حال رشد است.

مشهدی عباس با ارائه آمار تفکیکی اظهار می‌دارد: ۱۱۹ اثر به منظور شرکت در ۵ بخش رقابتی جشنواره و ۹۸ اثر برای  بخش غیررقابتی ملل ثبت‌نام کردند که پس از بررسی اولیه، ۵۹۴ اثر شرایط شرکت در بخش رقابتی و ۸ اثر شرایط شرکت در بخش غیررقابتی ملل را داشتند.

وی اضافه می‌کند: براساس اعلام دبیرخانه، ۳۷۵ اثر در بخش کودک، ۵۱ اثر در بخش خردسال، ۳۳۹ اثر در بخش نمایشنامه‌نویسی، ۲۳۸ اثر در بخش نوجوان و ۱۱۶ اثر در بخش خیابانی اعلام آمادگی کردند که از این تعداد، ۱۶۲ اثر در بخش کودک، ۳۴ اثر در بخش خردسال، ۲۱۳ اثر در بخش نمایشنامه‌نویسی، ۱۰۳ اثر در بخش نوجوان و ۸۲ اثر در بخش خیابانی شرایط لازم را برای حضور در این جشنواره را دارند.

دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به این که تا چند روز آینده ارزیابی آثار توسط هیات انتخاب آغاز می‌شود، می‌گوید: تلاش می‌کنیم که این دوره از جشنواره کیفی‌تر و با استانداردهای لازم برگزار شود.

به گفته  مشهدی ‌عباس از ۱۰ سالن نمایشی شهر اردکان و محوطه باز برای اجرای نمایش‌های خیابانی و کارناوال‌های جشنواره مورد بازدید و بررسی شرایط قرار گرفتند.بیست ‌و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از سوی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت و همکاری استانداری یزد و انجمن هنرهای نمایشی ایران با شعار «تئاتر، تمرین ناب زندگی» و با هدف تقویت همدلی و همراهی و رشد آگاهی و اعتمادبه‌نفس فرزندان ایران‌زمین از طریق نمایش، اسفند امسال در شهر تاریخی اردکان برگزار می‌شود.

منبع: اطلاعات انلاین