غزه؛ آزمایشگاه جنایت با هوش مصنوعی
غزه؛ آزمایشگاه جنایت با هوش مصنوعی

رژیم‌صهیونیستی، نه‌فقط از روش‌های وحشیانه ازجمله بمباران هوایی در نسل‌کشی غزه استفاده کرده، بلکه فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی را نیز در این جنایت به کار گرفته است. اصرار علنی آمریکا و تاکید پشت‌پرده آلمان، فرانسه و انگلیس مبنی بر اجتناب از آتش‌بس دائمی، به‌وضوح نشان می‌دهد که بازیگران غربی نیز جنگ غزه را آوردگاهی […]

- غزه؛ آزمایشگاه جنایت با هوش مصنوعی

رژیم‌صهیونیستی، نه‌فقط از روش‌های وحشیانه ازجمله بمباران هوایی در نسل‌کشی غزه استفاده کرده، بلکه فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی را نیز در این جنایت به کار گرفته است. اصرار علنی آمریکا و تاکید پشت‌پرده آلمان، فرانسه و انگلیس مبنی بر اجتناب از آتش‌بس دائمی، به‌وضوح نشان می‌دهد که بازیگران غربی نیز جنگ غزه را آوردگاهی برای آزمایش برخی فناوری‌های نوین (اما مخرب) با هدف کشتار فلسطینیان تعریف کنند.

پای یک جنایت بزرگ در میان است 
ارتش رژیم‌صهیونیستی برای اولین بار درجنگ غزه ازنوعی فناوری نظامی متکی برهوش مصنوعی استفاده کرده است. استفاده از این فناوری نگرانی‌ها را بابت استفاده از سلاح‌های خودکار درمیان جنگ‌افزار‌های مدرن پدید آورده است. یک مقام نظامی ارشد صهیونیست گفته است که فناوری جدید برای انهدام پهپاد‌ها وبازسازی نقشه تونل‌های مورداستفاده حماس به کار گرفته می‌شود. فناوری‌های جدید شامل دوربین‌های اسلحه متکی بر هوش مصنوعی می‌شود. مقام‌های اسرائیل بر این باور هستند که جنگ غزه فقط چالش نظامی نیست و فرصتی نیز برای نیرو‌های نظامی این کشور محسوب می‌شود تا فناوری‌های نوین نظامی را در میدان نبرد آزمایش کند.

به عبارت بهتر، رژیم‌صهیونیستی از جنگ غزه به‌عنوان میدانی برای آزمایش‌های مخرب و ضدانسانی استفاده می‌کند. نکته اصلی اینجاست که شراکت چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه وآلمان با رژیم‌صهیونیستی در حوزه تکنولوژی‌های نوین و فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، احتمال همدستی آن‌ها با صهیونیست‌ها در کشتار جمعی فلسطینیان را بیش از پیش تقویت کرده است. این مسأله در جنگ‌های گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است: جایی که مشخص شد در اشغال عراق و افغانستان، کشور‌های فرانسه، آلمان و انگلیس نقشی به‌مراتب فراتر از مواضع اعلامی خود در قبال این جنایات ایفا کرده‌اند. 
 
نتیجه استفاده از هوش مصنوعی در نسل‌کشی غزه 
بااین‌حال گروه‌های مدافع حقوق بشر بر این باور هستند که آمار بالای غیرنظامیان کشته‌شده در نوار غزه نشان می‌دهد که باید نظارت بیشتری بر نحوه استفاده از فناوری‌های نوین نظامی صورت گیرد. یکی از مسئولان دیده‌بان حقوق بشر فناوری‌های نوین نظامی را مسئول کشتار‌ها و رنج‌های تحمیل‌شده بر ساکنان غزه می‌داند. بیش از ۱۵۰ کشور جهان ماه دسامبر گذشته از قطعنامه‌ای در سازمان ملل حمایت کردند که در آن از «چالش‌ها و نگرانی‌های جدی» پدیدآمده در پی تولید فناوری‌های جدید نظامی ازجمله سلاح‌های متکی بر هوش مصنوعی و سلاح‌های خودکار سخن گفته شده بود. اما نه‌تن‌ها مقامات رژیم‌صهیونیستی پاسخی در این خصوص ندادند، بلکه کشور‌های غربی نیز مانع از طرح و بررسی دقیق این موضوع جنجالی در شورای امنیت یا حتی کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد شده‌اند. صورت مسأله مشخص است: تلفات عظیم غیرنظامیان فلسطینی درواقع جزئی از اهداف جنگی رژیم‌صهیونیستی است که در راستای دستیابی‌به آن‌ازانواع روش‌ها (روش‌های ترکیبی) استفاده می‌کند. درجریان حمله پیشین به غزه، مقام‎های نظامی رژیم‌صهیونیستی برای اولین بار اعتراف کردند که یک رایانه اهداف احتمالی آن‌ها را ترسیم و مشخص می‌کند. به نظر می‌رسد قصد دور زدن محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی ارزیابی‌های انسانی درباره تلفات احتمالی با برون‌سپاری قتل‌ها به یک ماشین جنگی (مبتنی بر هوش مصنوعی) بوده است. افشاگران تایید می‌کنند که با توجه به پارامتر‌های جدید درباره این‌که چه کسی و چه چیزی می‌تواند مورد حمله قرار گیرد، سیستم هوش مصنوعی به نام «گاسپل»، فهرستی از اهداف را به‌سرعت تولید می‌کند.
 
ادعای دروغین غرب و صهیونیست‌ها 
این روز‌ها تمرکز رسانه‌ها (حتی درغرب) بیشتر ازهر زمان دیگری معطوف به استفاده صهیونیست‌ها از سامانه‌های هوش مصنوعی در نسل‌کشی غزه شده است. در گزارشی که به‌تازگی منتشر شده، گاردین اتکای رژیم‌صهیونیستی به سیستم محاسباتی گاسپل را تایید کرد. این روزنامه به نقل از یک مقام سابق کاخ‌سفید که با توسعه سیستم‌های تهاجمی هوش مصنوعی پنتاگون آشنا بود، می‎گوید که جنگ هوش مصنوعی بدون منع رژیم‌صهیونیستی در غزه «لحظه‌ای مهم» بود. یک محقق هوش مصنوعی یکی از دلایل افزایش چشمگیر کشتار غیرنظامیان در جنگ غزه را استفاده اسرائیل از هوش موصنوعی در حملات خود می‌داند.

گاسپل؛ سامانه تشخیص خودکار با تلفات بالا 
نور نعیم، محقق هوش مصنوعی که در غزه فعالیت می‌کند، به خبرگزاری آناتولی گفت که استفاده اسرائیل از یک سامانه هوش مصنوعی به نام گاسپل موجب افزایش چشمگیر کشتار غیرنظامیان در غزه شده است. به گفته نعیم، ارتش اسرائیل در حملات خود به غزه برای نخستین بار از این سامانه تشخیص خودکار هدف استفاده کرده است. رژیم‌صهیونیستی با استفاده از سامانه هوش مصنوعی گاسپل، در تنها ۳۵ روز ۱۵هزار فلسطینی راهدف گرفت. این آمار نسبت به عملیات‌های سابق اسرائیل در منطقه بسیار بیشتر است. همان‌گونه که اشاره شد، این نخستین بار نیست که رژیم‌صهیونیستی ازسامانه هوش مصنوعی درجنایات خود استفاده می‌کند. در فناوری هوش مصنوعی «فایرفکتوری» که این رژیم درحمله۲۰۲۱خود مورد استفاده قرار داد، تعداد اهداف محدود شده بود؛ درحالی که در فناوری گاسپل محدودیتی از نظر تعداد اهداف برای این سامانه تعریف نشده است. به عبارت بهتر، شاهد استفاده از سامانه‌ای مرگبار هستیم که خروجی آن، رشدتصاعدی آمارشهدای جنگ غزه است. گاسپل که توانایی تصمیم‌گیری دارد، قادراست بدون درنظرگرفتن تعداد اهداف، اقدام به کشتار و نابودی کند. با توجه به همپوشانی علمی ــ امنیتی بازیگران غربی و صهیونیست‌ها در ایجاد و ارتقای سامانه‌های گاسپل و فایرفکتوری، قطعا استفاده بی محابا ازآن‌ها نمی‌تواند بدون آگاهی و حتی موافقت آمریکا و سه کشور اروپایی (انگلیس، آلمان وفرانسه) صورت گرفته باشد. حقیقتی که ابعاد تکان‌دهنده و هولناک آن در آینده‌ای نزدیک قطعا افشا خواهد شد.

منبع: جام جم

+