جلوه هنر ایرانی در جای جای شیراز
جلوه هنر ایرانی در جای جای شیراز

شهر شیراز به‌عنوان پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران شناخته می‌شود که که جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، مذهبی و فرهنگی بسیاری در آن وجود دارد و به همین دلیل مسافران و گردشگران را برای سفر به شیراز و دیدن جاهای دیدنی شیراز ترغیب می‌کند. در این شهر زیبا شاید وجود شکوفه‌های بهارنارنج در اردیبهشت، یکی از […]

جلوه هنر ایرانی در جای جای شیراز

شهر شیراز به‌عنوان پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران شناخته می‌شود که که جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، مذهبی و فرهنگی بسیاری در آن وجود دارد و به همین دلیل مسافران و گردشگران را برای سفر به شیراز و دیدن جاهای دیدنی شیراز ترغیب می‌کند. در این شهر زیبا شاید وجود شکوفه‌های بهارنارنج در اردیبهشت، یکی از اتفاقات جذاب باشد. اما شیراز در تمام طول سال جاذبه‌های دیدنی متعددی دارد و حسی ناب از سفر را برای گردشگران فراه می‌کند.

البته سایر مناطق گردشگری ایران نیز بهانه خوبی برای سفر هستند. به‌طور مثال شاید بد نباشد چمدان‌ها را برای مشاهده جاهای دیدینی خوانسار ببندید و به این شهر سفر کنید. درهرصورت در ادامه با برخی از جحاذبه‌های شاخص شیراز بیشتر آشنا می‌شویم.

جلوه هنر ایرانی در جای جای شیراز

سعدیه، آرامگاه شاعر شیرین سخن ایران

سعدیه یکی جاهای دیدنی شیراز است که دراصل آرامگاه سعدی در آن قرار دارد. سعدی شیرازی یکی از شاعران محبوب و معروف قرن هفتم هجری بوده که آقار اد بی متعددی از خود به جای گذاشته است. این شاعر و عارف بزرگ ایرانی بیشتر با دو کتاب بوستان و گلستان مشهور شده است و بنای آرامگاه سعدی نیز در سال ۱۳۳۰ ساخته شده و سال ۱۳۵۳ در مجموعه آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جالب است بداندی که آرامگاه سعدی در اصل خانقاه و محلی برای عبادت سعدی شیرازی بوده و پس از مرگ در آنجا دفن شد. در سعدیه ترکیب هنرمندانه سبک سنتی و مدرن در کنار هم دیده می‌شود و جلوه خاصی به این مکان داده است. علاوه بر آن وجود حوض، درختان و گل‌های رنگارنگ هم زیبایی سعدیه را دوچندان کرده و نقش خاصی در آرامش این مکان ادبی و گردشگری دارد. البته فقط شیراز نیست که مناطق دیدینی متعددی دارد. در تمام نقاط مختلف ایران می‌توانید گوشه‌های بی‌نظیری از هنر و آثار تاریخی و هنری را مشاهده کنید. به‌طور مثال جاهاهی دیدنی خوانسار نیز بسیار زیاد است و انتخاب خوبی برای سفر محسوب می‌شود.

حافظیه، آرامگاه لسان الغیب شیرازی

یکی از پرطرفدارترین شاعران ایرانی که القاب مختلفی مانند لسان‌الغیب، ترجمان‌الاسرار و لسان‌العرفا برای او در نظر گرفته شده در قرن هشتم هجری زندگی می‌کرده است. حافظ شیرازی بیشتر به‌خاطر سرودن غزل‌های عارفانه و عاشقانه معروف شده و دیوان حافظ خود کتابی رازآلود برای تفال و آگاهی از آینده است. آرامگاه این شاعر بزرگ در حافظیه قرار دارد. اینقیمت از شیراز در شب دارای نورپردازی زیبایی است و وجود طاق هشت ضلعی روی آرامگاه بسیار تماشایی است. معماری این بنا مربوط به دوره هخامنشیان و زندیه است و روی سنگ‌های مرمر آن، اشعار حافظ کنده‌کاری شده است. مساحت تمام فضای حافظیه در حدود ۲ هکتار است و این آرامگاه در جنوب دروازه قرآن قرار دارد.

جلوه هنر ایرانی در جای جای شیراز

جالب است بدانید که حافظیه در بیشتر روزهای سال شلوغ است و همواره یک یا چند نفر مشغول گرفتن فال حافظ در کنار مقبره این شاعر بزرگ هستند. اگر شما هم به شیراز سفر می‌کنید، حافظیه و فال‌های این شاعر بزرگ را از دست ندهید.

آرامگاه شاهچراغ

یکی از مکان‌های مذهبی و ارزشمند شیراز آرامگاه شاهچراغ است که دراصل مقبره دو تن از برادران امام رضا علبه‌السلام در آن قرار دارد. این دو بزرگوار در قرن ۹ هجری به شهادت رسیدند و معماری مقبره آن‌ها به دوران به دوران قاجاریه مربوط می‌شود.

در این بنای مذهبی و زیبا شاهد کاشی‌کاری، آینه‌کاری و گچ‌بری‌های بسیار زیبا و خیره‌کننده خواهید بود که هنر معماری ایران را به رخ همگان می‌کشد. علاوه بر آن کاشی‌های فیروزه‌ای و نورپردازی آن در شب تجربه‌ای ناب در سفر و زیارت یک مکان مذهبی را برای شما فراهم خواهد کرد. آرامگاه شاهچراغ دارای دو در اصلی و دو در فرعی است و سالانه بسیاری از مسافران و گردشگران این مکان را برای زیارت و سیاحت انتخاب می‌کنند.

باغ ارم

در سفر به شیراز شاید بد نباشد که از باغ‌های زیبا و چشم‌نواز این شهر دیدن کنید و حال و هوای تازه‌ای در خود ایجاد نمایید. باغ ارم دراصل به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد و بنای آن در زمان ناصرالدین شاه تکمیل شده است/ در این باغ زیبا وجود درختان مختلف نخل، سرو، اقاقیا، افرا، بید و سروناز و گل‌های خوش‌رنگ حسی متفاوت از طراوت در مخاطبان ایجاد می‌کند. علاوه بر آن بلندترین درخت سرو شیراز در باغ ارم قرار گرفته و میوه‌های سیب، به، گلابی، ازگیل، گردو، نارنج، زردآلو، بادام و خرما در این باغ و روی درختان آن به چشم می‌خورد.

یکی دیگر از جاذبه‌های این باغ زیبا وجود حوضی بلند ط در قسمت میانی باغ ایت که تا کاخ قاجاری ادامه دارد. همچنین این باغ در روزهای بهار و پاییز زیبایی متفاوتی دارد. در بهار شاهد شکوفه‌های بهارنارنج خواهید بود و در پاییز رنگ‌هایی متفاوت از برگ درختان خودنمایی می‌کند. بنابراین در سفر به شیراز از دیدن این باغ غفلت نکنید و حتما دوربین عکاسی همراه ببرید تا لحظاتی ناب ثبت نمایید.

باغ ملی شیراز، قدیمی‌ترین باغ شهر

بلندقامت‌ترین و قدیمی‌ترین درختان شیراز در باغ ملی آن وجود دارند. این باغ این باغ روبروی آرامگاه حافظ است و یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز به شمار می‌رود. به همین دلیل یک مکان گردشگری بسیار خوب برای تفریح و استراحت در شیراز محسوب می‌شود. این باغ در سال ۱۳۶۸ توسط شهرداری بازسازی شده و قابی خوشرنگ از درختان متعدد را پیش چشم شما به نمایش می‌گذارد.

درنهایت اینکه جلوه‌های دیدنی شیراز فقط مختصر به موارد ذکرشده نیست. کافی است که این شهر زیبا و رویایی را برای سفر انتخاب کنید تا جاهای دیدینی متعدد آن را از نزدیک ببینید و خرید سوغات و صنایع دستی در این شهر لذت ببرید.

منبع: اطلاعات انلاین