به گزارش خبرنگار مهر، جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا با تکرار قهرمانی قطر به پایان رسید تا رؤیای قهرمانی تیم ملی ایران بیش از نیم قرن شود. شاگردان امیر قلعه نویی با تحمل شکست در دیدار نیمه نهایی مقابل قطر از راهیابی به فینال باز ماندند و به عنوان مدعی قهرمانی نتوانستند به جام برسند. سعید […]

به گزارش خبرنگار مهر، جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا با تکرار قهرمانی قطر به پایان رسید تا رؤیای قهرمانی تیم ملی ایران بیش از نیم قرن شود. شاگردان امیر قلعه نویی با تحمل شکست در دیدار نیمه نهایی مقابل قطر از راهیابی به فینال باز ماندند و به عنوان مدعی قهرمانی نتوانستند به جام برسند.

سعید الاحمدی مجری «عمان اسپورت» در گفت و گو با خبرنگار مهر، ضمن تحلیل و بررسی میزبانی قطر در این دوره به قهرمانی این تیم برای دومین بار متوالی در جام ملت‌های آسیا اشاره کرد و بازی‌های تیم ملی ایران را بررسی کرد که در پی می‌خوانید:

قطر میزبان شایسته جام ملت‌ها بود

مجری برنامه پربیننده ورزشی تلویزیون عمان در خصوص میزبانی کشور قطر از جام ملت‌های آسیا گفت: فکر می‌کنم یکی از منظم‌ترین تورنمنت‌های بزرگ فوتبال در قاره آسیا را شاهد بودیم. همه چیز سر جای خود قرار داشت و هیچ چیز خارج از برنامه انجام نشد. شور و نشاط و آرامش تمام توریست‌های فوتبالی را در دوحه قطر می‌توانستیم با چشمان خود ببینیم و افتخار کنیم کشوری که جام جهانی را میزبان بوده است حالا امکانات ویژه خودش را در اختیار همسایگانش قرار می‌دهد.

ژاپن و کره ضعیف نبودند بقیه عالی شدند

الاحمدی درباره صعود تیم ملی اردن به فینال و حذف کره جنوبی و ژاپن در مراحل قبلی تاکید کرد: فوتبال در آسیا به وضوح پیشرفت کرده است. نمی‌توانید پیشرفت و برنامه‌ریزی تیم‌های متوسط را نادیده بگیرید. اردن مانند خیلی از کشورهای دیگر همچون بحرین و عراق خیلی خوب بازی تدارکاتی داشت. آنها می‌دانستند چه چیزی از جام می‌خواهند و به هدف اصلی خودشان هم رسیدند.

وی ادامه داد: ژاپن و کره جنوبی ضعیف نبودند. بقیه تیم‌ها روی برنامه‌های آنها کار کرده بودند. مگر می‌توان قدرت ژاپن را نادیده گرفت و آنها را کوچک شمرد. تیم‌های ملی نظیر عراق و ایران با آ گاهی از همین قدرت توانست آنها را شکست دهد. اردن هم دقیقاً از نقاط ضعف کره جنوبی استفاده کرد و به خواسته اصلی خودش رسید. تیم‌های ضعیف خیلی بهتر شده بودند و هیچ چیز به نظرم شانسی نبود.

ستاره‌های ایران کاری نکردند

مجری برنامه تلویزیون ورزشی عمان درباره عملکرد شاگردان امیر قلعه نویی در جام ملت‌های آسیا تصریح کرد: اگر قرار باشد تمام ستاره‌های فوتبال آسیا را در تیم‌های ملی مختلف مقایسه کنیم قطعاً نمی‌توانیم از حضور سون در کره جنوبی یا هیروکی ایتو، تاکه هیرو تومیاسو، واتارو اندو، هیدماسا موریتا و … در ژاپن چشم‌پوشی کنیم. با این حال ستاره‌های تیم ملی ایران خیلی بیشتر بودند. کمتر کسی انتظار داشت مهدی طارمی یا سردار آزمون به عنوان آقای گلی نرسند. علیرضا بیرانوند هم تقریباً جزو بهترین گلرهای آسیا است اما تعداد گل‌های خورده بالایی داشت. من خودم شخصاً انتظار خیلی بیشتری از طارمی داشتم که در پورتو عملکرد خوبی داشت. او هیچ شباهتی به یک مهاجم گلزن نداشت.

برانکو موفق نبود

او به تحلیل تیم ملی کشورش عمان نیز با حضور برانکو ایوانکوویچ هم پرداخت و گفت: به برانکو بسیار امیدوار بودیم اما این احساس یکطرفه بود. او به خودش اندازه ما اعتقاد نداشت. برانکو ایوانکوویچ نتوانست کمترین انتظار که حضور در مرحله حذفی بود را برآورده کند.

الاحمدی خاطرنشان کرد: فوتبال عمان نیاز به خون جدید دارد. می‌دانم برانکو هم طرفدار در ایران زیاد دارد اما با تمام احترام به او و هوادارانش باید گفت فوتبال عمان نیاز به نفرات جدید دارد.

منبع: مـهر