به گزارش زیرنویس به نقل از هنرآنلاین ، ششمین قسمت از برنامه «کافه نقد» رادیو نمایش با هدف تحلیل و بررسی تولیدات شبکه نمایش خانگی با اجرای مهران ده‌نمکی و با حضور سعید نعمت‌الله نویسنده و کارگردان سریال «پدر گواردیولا» و عطیه موذن خبرنگار سینما و تلویزیون پنج شنبه ساعت ۱۸:۳۰ از رادیو نمایش پخش […]

به گزارش زیرنویس به نقل از هنرآنلاین ، ششمین قسمت از برنامه «کافه نقد» رادیو نمایش با هدف تحلیل و بررسی تولیدات شبکه نمایش خانگی با اجرای مهران ده‌نمکی و با حضور سعید نعمت‌الله نویسنده و کارگردان سریال «پدر گواردیولا» و عطیه موذن خبرنگار سینما و تلویزیون پنج شنبه ساعت ۱۸:۳۰ از رادیو نمایش پخش شد.

نعمت‌الله در مقدمه‌ای درباره داستان « پدر گواردیولا » گفت: فصل اول سریال ۱۰ قسمت و فصل دوم ۱۱ قسمت بود که از تماشاخونه پخش شد. سال‌های پیش یکی از دوستانم قصه زن و شوهری را تعریف کرد که در کرج در سینمای متروکه زندگی می‌کردند، هر دویشان اعتیاد داشتند و به صورت اتفاقی بچه‌دار می‌شوند. من مشتاق شدم این زوج را ببینم؛ چراکه قصه عجیبی داشتند.

کارگردان سریال «پدر گواردیولا» ادامه داد: هیچ وقت کاری نکردم که دور از جامعه باشد. چه کسی بپسندد و چه کسی نپسندد. واقعیت این است که جامعه ما کارتن‌خواب دارد، حال این زوج شانس داشتند و در داخل سینما زندگی می‌کردند. «پدر گواردیولا» بر اساس داستان واقعی نوشته شد. من بعدها توانستم فرزند این زوج را هم ببینم.

موذن با بیان اینکه همیشه سعید نعمت‌الله بر روی محورهایی مانند برادرانگی یا خانواده تاکید داشته، گفت: معمولاً ایشان طبقه متوسط رو به پایین جامعه را درنظر می‌گیرد. افرادی که حتی کف خیابان یا حاشیه‌نشین و کارتن‌خواب بودند. آقای نعمت‌الله سریال‌های پر بیننده‌ای در تلویزیون داشتند که می‌توان به «میکائیل»، «زیر هشت»، «رستگاران» و «دیوار» اشاره کرد.

این خبرنگار تلویزیون ادامه داد: به نظرم فراهم کردن آن سینمای متروکه چالش سختی است. من فکر می‌کردم آقای نعمت‌الله بخاطر علاقه شخصی‌‌اش به سینما شخصیت‌های داستان را در بستر سینما قرار داده است.

ده‌نمکی سریال «پدر گواردیولا» را جزو سریال‌های پر چالش با تعدد لوکیشن دانست و از کارگردان این سریال خواست از چالش‌های ساخت اثر بگوید.

نعمت‌الله درباره لوکیشن اصلی سریال گفت: آن سینمای مترکه در منطقه جوادیه تهران بود. اگرچه سینماهای مختلف را دیده بودیم، ولی من اینجا را پسندیدم. چالش‌های سریال کم نبود، ولی من آدمی نیستم که کاری را نیمه تمام بگذارم. هر چالشی که بود، با گروه پشت دوربین که جزو بهترین‌ها بودند، سپری شد.

کارگردان سریال «پدر گواردیولا» در خصوص روند اخذ مجوز از ساترا خاطر نشان ساخت: شورای صدور مجوز انتشار ساترا یکسری نکات پیرامون سیگار کشیدن بازیگران داشت. قبل از پخش هم باید از ساترا مجوز تولید میگرفتیم که در آن مرحله هم اعضای شورای صدور مجوز تولید نکاتی داشتند که به بدنه داستان لطمه نمی‌زد.

وی افزود: اینکه توانستم «پدر گواردیولا» را پشت سر بگذارم، دلم غنج می‌‌رود. به هر حال، رقابت‌هایی عجیب و غریبی بین پلتفرم‌هاست.

نعمت‌الله درباره نگاهش به حفظ کیان خانواده در آثارش توضیح داد: من به دلیل تربیت خانوادگی و خانواده‌ پر جمعیتی که داشتم، آموختم رکن اصلی زندگی، خانواده است. فداکاری، جان دادن برای همدیگر و خیانت نکردن را برای خانواده اختراع کردند. من محوری مهم تر از خانواده نمی‌شناسم. من اگر قصه کوتاه یا فیلمنامه نوشتم، خانواده در آن نقش داشت. بعد از هر سرخوردگی و شکستی که نصیب آدم می‌شود، خانواده ترمیمش می‌کند. همچنان این سنت یعنی حفظ کیان خانواده در کارهایم تاثیرگذار است.

در ادامه موذن با بیان اینکه سعید نعمت‌الله سریال‌های بسیار تلخی دارد، که جزو اتفاقات جامعه است، بیان کرد: من فکر می‌کنم ایشان می‌خواهد مخاطب اذیت شود. یعنی مخاطب خیانت را ببیند و اذیت شود، اعتیاد را ببیند و اذیت شود و به سمتش نرود. ایشان نور و روشنایی صبح را برای قسمت آخر می‌گذارد. زمانی که احساس می‌کنی به انزجار از زندگی رسیدی. دوست دارم نظر آقای نعمت الله را در خصوص این برداشتی که از سریال های ایشان دارم بشنوم.

کارگردان سریال «پدر گواردیولا» پاسخ داد: من در این جامعه زندگی می‌کنم و نمی توانم چشم خودم را روی تلخی ها ببندم. هیچ کدام از این تلخی‌ها را از خانه پدری‌ام نیاوردم! همه این تلخی‌ها را در همین جا دیدم. از روز اول من و آقای نوروزبیگی می‌دانستیم که می‌خواهیم کاری را انجام دهیم، که داخلش مثلث‌های عاشقانه رنگی نیست. اگر مثلث‌های عاشقانه دارد، این مثلث تا حدودی بوی خون می‌دهد و کدر است.

منبع خبر: رکنـا