آمریکا برای سومین مرتبه قطعنامه آتش بس در غزه را وتو کرد
آمریکا برای سومین مرتبه قطعنامه آتش بس در غزه را وتو کرد

اطلاعات نوشت: پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر خواستار آتش بس فوری بشردوستانه بود که باید توسط همه طرف ها رعایت شود.این قطعنامه ۱۳ رای مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتوی قطعنامه شد. انگلیس، دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای […]

- آمریکا برای سومین مرتبه قطعنامه آتش بس در غزه را وتو کرد

اطلاعات نوشت: پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر خواستار آتش بس فوری بشردوستانه بود که باید توسط همه طرف ها رعایت شود.این قطعنامه ۱۳ رای مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتوی قطعنامه شد. انگلیس، دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع داد.

این سومین باری است که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس در غزه از سوی آمریکا وتو می شود. تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت نیاز به ۹ رای بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) را دارد.

 جنایت هولناک صهیونیست ها

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد از گزارش‌هایی مبنی بر تجاوز و تیرباران زنان فلسطینی توسط افسران صهیونیست در غزه پرده برداشت و از آن ابراز وحشت و انزجار کرد. صندوق جمعیت سازمان ملل متحد اعلام کرد گزارش‌هایی را به دست آورده مبنی بر اینکه افسران صهیونیست در اقدامی غیرانسانی، لباس‌های زنان و دختران فلسطینی در غزه را از تنشان درآورده‌اند و آنها را در معرض تجاوز و سپس تیرباران قرار داده‌اند.

این نهاد سازمان ملل با اعلام اینکه در جنگ ها زنان و دختران نباید هدف باشند، افزود: گزارش‌ها حاکی از آن است که زنان و دختران فلسطینی دستگیر شده در غزه توسط افسران اسرائیلی مورد ضرب و شتم، تحقیر، تجاوز و اعدام قرار گرفته‌اند. پیشتر گزارشگران سازمان ملل نیز نسبت به گزارش‌های مربوط به موارد تجاوز و تهدید به تجاوز جنسی توسط نیروهای صهیونیست حین بازداشت خودسرانه زنان و دختران فلسطینی ابراز نگرانی کرده بودند.

 هشدار ۲۶ کشور اروپایی

کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره هرگونه عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه شهر «رفح» در جنوب نوار غزه، به تل‌آویو هشدار دادند.در ادامه نگرانی‌های جهانی از احتمال حمله ارتش رژیم صهیونیستی به شهر رفح در مرز غزه و مصر، کشورهای اروپایی نیز در این‌باره هشدار دادند و اعضای اتحادیه اروپا بجز مجارستان، درباره هرگونه عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه شهر رفح، به تل‌آویو هشدار دادند.

۲۶ کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک گفتند حمله اسرائیل به رفح کاملا فاجعه‌بار خواهد بود و بحران انسانی ۱.۵ میلیون فلسطینی که در این شهر پناه گرفته‌اند را وخیم‌تر می‌کند.

همزمان چین نیز از رژیم صهیونیستی خواست فورا عملیات نظامی در شهر رفح را متوقف کند. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: ما از نزدیک تحولات رفح را زیرنظر داریم و با حملات علیه غیرنظامیان مخالف هستیم و آن را محکوم می‌کنیم و از اسرائیل می‌خواهیم فورا عملیات نظامی را متوقف کرده و برای ممانعت از کشته شدن غیرنظامیان بی گناه و وقوع فاجعه انسانی بدتر در رفح، تلاش کند.

 بیش از ۲۹ هزار شهید

وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته ۹ کشتار جدید در نوار غزه انجام داد که ۱۰۳ شهید و ۱۴۲ مجروح برجا گذاشت. این وزارتخانه افزود: تعدادی از قربانیان هنوز زیر آوار و در خیابانها هستند و اشغالگران مانع از رسیدن خدمه آمبولانس و دفاع مدنی به آنها می‌شوند. این وزارتخانه در آخرین آمار از غزه اعلام کرد تعداد قربانیان تجاوزات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر به ۲۹ هزار و ۱۹۵ شهید و زخمی ها نیز به ۶۹ هزار و ۱۷۰ تن رسیده‌است.

 ورود هنیه به مصر

رئیس دفتر سیاسی حماس به منظور رایزنی با مقامات مصری درباره آتش‌بس در غزه، دیروز وارد قاهره شد. هیأتی بلندپایه به ریاست «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس برای گفتگو با مقامات مصر وارد قاهره شد. یک منبع در جنبش حماس اعلام کرد گفتگوی مقامات حماس و مصر پیرامون پیشنهادهای آتش‌بس و کاهش درد و رنج مردم فلسطین خواهد بود.

جنبش حماس نیز با صدور بیانیه‌ای این گزارش را تایید کرد و گفت در این دیدار به مسائل سیاسی و میدانی پرداخته خواهد شد.در بیانیه حماس اشاره شده است گفتگوهایی که در شرایط جنگی جریان دارد، تلاش‌های انجام شده برای آتش‌بس و کمک‌رسانی به شهروندان و تحقق اهداف مردم فلسطین را در بر می‌گیرد.

 تنش در روابط اسرائیل و برزیل

برزیل پس از فراخوان سفیر خود از تل آویو، سفیر اسرائیل را نیز برای توبیخ احضار کرد. درگیری دیپلماتیک میان برازیلیا و تل‌آویو بر سر اظهارات اخیر «لولا داسیلوا» رئیس جمهوری برزیل درباره جنگ رژیم صهیونیستی در غزه بالا گرفته است. سفیر برزیل پیش‌تر از سوی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در پی اظهارات داسیلوا، که جنگ اسرائیل در غزه را به نسل‌کشی نازی‌ها در جنگ جهانی دوم تشبیه کرده بود، احضار شده بود.

یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در اعتراض به مقایسه جنگ این رژیم در غزه با اقدامات هیتلر توسط رییس جمهوری برزیل، او را عنصر نامطلوب خواند.

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، این اظهارات را شرم‌آور و خطرناک توصیف کرد و مدعی شد: این بی‌اهمیت جلوه دادن هولوکاست و تلاش برای حمله به یهودیان و حق اسرائیل برای دفاع از خود است. وی گفت: مقایسه اسرائیل با نازی‌ها و هیتلر، عبور از خط قرمز ما است.

از سویی مشاور رئیس‌جمهوری برزیل اقدام رژیم صهیونیستی علیه داسیلوا را مضحک توصیف کرد. داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل در اجلاس اتحادیه آفریقا در جمع خبرنگاران گفته بود آنچه در نوار غزه رخ می‌دهد جنگ نیست بلکه یک نسل‌کشی و یادآور اقدامات هیتلر رهبر آلمان نازی است.

وی گفته بود: وقایع غزه، جنگ میان سربازان با سربازان نیست بلکه جنگ میان ارتشی بسیار آماده با زنان و کودکان است. در این حال «عبدالباری عطوان» روزنامه نگار مشهور عرب و سردبیر روزنامه «رأی الیوم»، مواضع «لولا داسیلوا» رئیس جمهوری برزیل درباره غزه و محکومیت کشتارهای رژیم صهیونیستی در این منطقه را ستود و گفتمتاسفانه هیچ رهبر عربی جرأت نکرده این اتهامات صریح و درست را علیه رژیم اشغالگر مطرح کند.

منبع: اطلاعات انلاین