به گزارش زیرنویس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مردی ۴۲ ساله با این شکایت که قاشق فلزی غذاخوری را قورت داده، به مرکز آموزشی درمانی رازی رشت مراجعه کرد و با تشخیص وجود جسم خارجی در دستگاه گوارش، بستری شد. دکتر افشین شفقی، فوق تخصص گوارش و کبد و مسئول تیم درمان این بیمار […]

به گزارش زیرنویس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مردی ۴۲ ساله با این شکایت که قاشق فلزی غذاخوری را قورت داده، به مرکز آموزشی درمانی رازی رشت مراجعه کرد و با تشخیص وجود جسم خارجی در دستگاه گوارش، بستری شد.

دکتر افشین شفقی، فوق تخصص گوارش و کبد و مسئول تیم درمان این بیمار گفت: تیم درمانی فوق تخصصی گوارش و کبد مرکز آموزشی درمانی رازی در رشت، در رخدادی نادر، توانست بدون عمل جراحی و آسیب به دستگاه گوارش و تنفسی، قاشق غذاخوری را از معده این بیمار خارج کند.

او با بیان اینکه طول این قاشق فلزی، ۱۸ سانتیمتر بود که به دیواره معده فشار وارد می‌کرد، افزود: خروج این قاشق با کمک آندوسکوپی با موفقیت و در زمان کوتاهی، انجام شده است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین به شیوه‌های خاص به کار گرفته شده در خارج کردن قاشق از معده این بیمار نیز اشاره و تصریح کرد: این جسم خارجی، چون طول بلندی داشت و فلزی سخت و انعطاف‌ناپذیر بود، خروجش از حلق به راحتی امکان‌پذیر نبود و با مانورهای خاص و با تغییر وضعیت دادن بیمار، خارج شد.

بنا بر گفته پزشک معالج، در حال حاضر حال عمومی بیمار خوب است و خارج کردن قاشق در بیمار عارضه‌ای نداده است و به‌زودی مرخص می‌شود.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (گیل وب‌دا)، خارج کردن جسم خارجی نظیر قاشق پیشتر تنها با عمل جراحی میسر بود و تاکنون گزارش‌های معدودی از خروج جسم خارجی با این ابعاد و مشخصات از معده بیمار گزارش شده است.