چگونگی تاثیرگذاری زنان در انتخابات
چگونگی تاثیرگذاری زنان در انتخابات

در بررسی فرمایشات رهبر معظم انقلاب، با توجه به در پیش بودن انتخابات مهم اسفند ۱۴۰۲، نقش‌آفرینی بانوان در این عرصه در اجتماع و خانواده ضروری به نظر می‌رسد. مهم‌ترین نقش زنان در خانه، تحریک و تهییج و ترغیب همسر و فرزندان به فعال‌بودن در انتخابات و تحقیق درست است. با توجه به این‌که زنان […]

- چگونگی تاثیرگذاری زنان در انتخابات

در بررسی فرمایشات رهبر معظم انقلاب، با توجه به در پیش بودن انتخابات مهم اسفند ۱۴۰۲، نقش‌آفرینی بانوان در این عرصه در اجتماع و خانواده ضروری به نظر می‌رسد. مهم‌ترین نقش زنان در خانه، تحریک و تهییج و ترغیب همسر و فرزندان به فعال‌بودن در انتخابات و تحقیق درست است.

با توجه به این‌که زنان در برخی مسائل ازجمله شناخت اشخاص و راهبرد‌ها و جریان‌ها، دقیق‌تر و ظریف‌تر از مرد‌ها به صحنه نگاه می‌کنند، بنابراین می‌توانند در شناخت نامزد‌های اصلح انتخاباتی و تشویق اعضای خانواده به حضور در پای صندوق‌های رأی، نقش مهمی ایفا کنند.

زنان با توجه به این‌که ۵۰درصد جامعه را تشکیل می‌دهند باید به سرنوشت خود و کشور حساس بوده و با مشارکت حداکثری در انتخابات، زمینه شکست دشمنان و پیروزی ملت ایران را فراهم سازند. بانوان با القای افکار و اندیشه‌های صحیح خود در مورد انتخابات می‌توانند عزم اعضای خانواده را برای حضور پررنگ‌تر در روز انتخابات جزم نمایند و به‌عنوان محور و الگوی خانواده وظیفه دارند شاخص‌های انتخاب درست را در اختیار فرزندان و سایر اعضای خانواده قرار دهند. شاخص‌هایی، چون تعهد، تخصص، امانتداری، پاکدامنی، دوری از فساد، کارآمدی در مدیریت اجرایی کشور، دانستن نیاز‌های جامعه و مردم، هوشمندی، بابرنامه‌بودن، پایبندی به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، پایبندی به تعهدات مطرح‌شده و اخلاق‌مداری از شاخص‌های مهم در انتخاب کاندیدای اصلح است که باید توسط زنان و مادران برای اعضای خانواده به‌ویژه افراد جوان‌تر تبیین و تشریح شود.

حق رای برای زنان

مصطفی محمدی‌مکی، کارشناس ارشد علوم قرآن می‌گوید: «از نظر حقوقی و اخلاقی، حق رأی یکی از بنیادی‌ترین حقوق انسانی است که باید برای همه شهروندان بدون تبعیض فراهم باشد و این حق برای زنان نیز یک حق اساسی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، مشارکت در انتخابات و استفاده از حق رأی، وظیفه‌ای ملی و شهروندی نیز محسوب می‌شود. زیرا با رأی‌دادن، شهروندان در سرنوشت سیاسی کشور خود مشارکت می‌کنند و در واقع به ایفای مسئولیت‌ها و تکالیف شهروندی خود می‌پردازند؛ بنابراین می‌توان گفت حق رأی برای زنان یک حق بنیادین، انجام وظیفه و مسئولیتی شهروندی به حساب می‌آید. پس هر دو جنبه حق و وظیفه را در بر دارد.»

زنانی با قدرت بالای مشارکت

برای این‌که یک زن بتواند در حضور پررنگ‌تر اعضای خانواده در انتخابات مؤثر واقع شود، دارا بودن چندین ویژگی می‌تواند مفید باشد. محمدی‌مکی می‌گوید: «یک زن باید آگاهی سیاسی و اجتماعی بالا داشته باشد. زنی که از دانش و آگاهی خوبی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی برخوردار باشد، بهتر می‌تواند اعضای خانواده را قانع و ترغیب به مشارکت در انتخابات کند. مهارت‌های ارتباطی و تعاملی قوی زنان معیار دیگری است. زنانی که مهارت بالایی در برقراری ارتباط، گوش‌دادن، همدلی و قانع‌سازی داشته باشند، می‌توانند خانواده را بیشتر تحت تأثیر قرار دهند. همچنین پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و شهروندی سبب التزام یک زن به اصول و ارزش‌هایی مانند مسئولیت‌پذیری، مشارکت‌جویی، عدالت‌خواهی و … می‌شود و می‌تواند سرمشق و الگویی برای دیگر اعضای خانواده باشد. بنابراین، زنان آگاه، متعهد و با قدرت بیان و ارتباط بالا، قادرند نقش موثری در مشارکت هرچه بیشتر خانواده در انتخابات ایفا کنند.»

 راه‌های مقابله با بن‌بست فکری

متاسفانه در بسیاری از مواقع به‌دلیل فقدان روشنگری مادران و زنان در جامعه با نوعی بن‌بست فکری در نسل جوان و اعضای یک خانواده مواجه می‌شویم که موجب می‌شود خیلی راحت دشمنان با هیاهوی رسانه‌ای به اهداف مورد نظر خود دست یافته و جوانان را به سمت خود جذب کنند. محمدی‌مکی برای مقابله با بن‌بست فکری و دلسردی نسل جوان نسبت به مشارکت در انتخابات، چند توصیه به مادران و زنان دارد و می‌گوید: «خودتان نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی آگاه‌تر شوید تا بتوانید منبعی برای روشنگری و هدایت فرزندان‌تان باشید. با فرزندان‌تان بحث‌های سازنده‌ای درباره آینده کشور و اهمیت مشارکت سیاسی داشته باشید. از طریق قصه‌گویی و الگوسازی از شخصیت‌های موفق و مشارکت‌جو، انگیزه فرزندان را برای مشارکت افزایش دهید. روحیه انتقادی و تحلیل منطقی را در فرزندان‌تان تقویت کنید تا به‌راحتی فریب تبلیغات مخالفان را نخورند و امیدواریم با همراهی و راهنمایی شما مادران، شاهد مشارکت گسترده و آگاهانه نسل جوان در انتخابات باشیم.»

ویژگی‌های منحصربه‌فرد زنان

این ادعا که زنان در شناسایی و انتخاب بهترین کاندیدا برای انتخابات ظرافت و دقت بیشتری دارند، تا حدودی قابل دفاع است. محمدی‌مکی می‌گوید: «زنان به‌طورکلی در اموری که نیاز به دقت و ظرافت دارد، عملکرد بهتری دارند. مثلا در تشخیص جزئیات ریز یا احساسات و عواطف ظریف. بانوان معمولا به موضوعات اجتماعی و سیاسی با دیدی جامع‌تر و چندوجهی می‌نگرند و صرفا به‌دنبال منافع فردی نیستند. گرایش زنان به همدلی و درک دیدگاه‌های مختلف باعث می‌شود بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند. البته این بدان معنا نیست که تمام زنان لزوما قضاوت بهتری در این زمینه دارند، اما به‌طورکلی می‌توان انتظار داشت که زنان بتوانند با دقت و ظرافت بیشتری کاندیدای اصلح را شناسایی کنند. البته این موضوع نیاز به بررسی‌های تجربی و آماری دقیق‌تری دارد.»

منبع: روزنامه جام جم

+