الهه جعفرزاده: اکثر بزرگسالان به حدود ۱۵ میکروگرم ویتامین D در روز نیاز دارند. شما می‌توانید ویتامین D را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مواد غذایی و مکمل‌ها دریافت کنید. برای اینکه بدن به طور طبیعی ویتامین D کافی را از خورشید تولید کند، محققان پیشنهاد می‌کنند که روزانه یا حداقل دو […]

الهه جعفرزاده: اکثر بزرگسالان به حدود ۱۵ میکروگرم ویتامین D در روز نیاز دارند. شما می‌توانید ویتامین D را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مواد غذایی و مکمل‌ها دریافت کنید. برای اینکه بدن به طور طبیعی ویتامین D کافی را از خورشید تولید کند، محققان پیشنهاد می‌کنند که روزانه یا حداقل دو بار در هفته به حدود ۵ تا ۳۰ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید. با این حال، قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون ضد آفتاب منجر به پیری پوست و افزایش خطر سرطان پوست می‌شود. از همین رو، بهتر است مصرف خوراکی‌هایی که دارای ویتامین D بالایی هستند را در اولویت قرار دهید.

شما می‌توانید ویتامین D را به طور طبیعی از غذاهای حیوانی و مقدار محدودی از غذاهای گیاهی دریافت کنید. دریافت ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها، سلول‌های خونی، سیستم ایمنی و دفاع از بدن در برابر میکروب‌ها مهم است.

کمبود ویتامین D دارید؟ این مواد غذایی را بخورید

۱) ماهی

ماهی‌های چرب منابع خوبی از ویتامین D هستند. یک وعده ماهی قزل آلای بخارپز شده، ۶۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D یا ۱۲.۰۶ میکروگرم از آن را تأمین می‌کند. هم‌چنین هر ۸۵ گرم ماهی سالمون می‌تواند ۱۰ تا ۱۸ میکروگرم ویتامین D به بدن برساند. سایر ماهی‌های چرب مانند ماهی خال مخالی، شاه‌ماهی و ساردین نیز میزان قابل قبولی ویتامین D در خود دارند.

کمبود ویتامین D دارید؟ این مواد غذایی را بخورید

۲) قارچ

یک فنجان قارچ پخته‌شده ۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تأمین می‌کند. قارچ‌هایی که در معرض نور خورشید پرورش می‌یابند ویتامین D بیشتری در خود دارند. اشعه ماوراء بنفش (UV) ناشی از نور خورشید یا لامپ UV، محتوای ویتامین D را در قارچ افزایش می‌دهد.

کمبود ویتامین D دارید؟ این مواد غذایی را بخورید

۳) تخم مرغ

تخم مرغ، به ویژه زرده آن، منبع خوبی از پروتئین است و می‌تواند به تأمین مقدار زیادی از مواد مغذی مهم از جمله سلنیوم، ویتامین B۱۲ و D، فسفر و ریبوفلاوین کمک کند. دو عدد تخم مرغ بزرگ، ۱۷ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D را پاسخگو است.

کمبود ویتامین D دارید؟ این مواد غذایی را بخورید

۴) شیر بادام

یک فنجان شیر بادام ۲۶ درصد از نیاز روزمره افراد به ویتامین D را تأمین می‌کند. هم‌چنین شیر بادام برای تنظیم قند خون، سلامت پوست و تقویت بینایی مفید است.

کمبود ویتامین D دارید؟ این مواد غذایی را بخورید

۵) جگر گاو

جگر گاو منبع اصلی ویتامین B۱۲ است و ویتامین D کافی را نیز برای بدن تأمین می‌کند. ۱۰۰ گرم جگر گاو، پاسخگوی ۹ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D است.

کمبود ویتامین D دارید؟ این مواد غذایی را بخورید

بیشتر بخوانید:

۵ علامتی که نشان می‌دهد کمبود ویتامین D دارید

پروتئین را از این منابع غذایی دریافت کنید/ معرفی ۷ ماده غذایی پر پروتئین و کم‌کالری

۵ ویتامین و مکمل برای تسکین سردردهای میگرنی

کمبود این ویتامین خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد

منابع: hsph.harvard ، verywellhealth

۴۷۲۳۲

منبع: خبـرآنلاین