به گزارش زیرنویس، نمی توان از طراوت و تازگی گیاهان طبیعی گذشت. بدون تردید هیچ چیز جای گیاه زنده و جاندار را نمی گیرد. رسیدگی و نگهداری از گل ها و گیاهان آپارتمانی، روح و روان را جلا می دهد. با همه اینها نگهداری از گیاهان طبیعی برای همه افراد، امکان پذیر نیست. برای مثال […]

به گزارش زیرنویس، نمی توان از طراوت و تازگی گیاهان طبیعی گذشت. بدون تردید هیچ چیز جای گیاه زنده و جاندار را نمی گیرد. رسیدگی و نگهداری از گل ها و گیاهان آپارتمانی، روح و روان را جلا می دهد. با همه اینها نگهداری از گیاهان طبیعی برای همه افراد، امکان پذیر نیست. برای مثال افرادی که زیاد سفر می کنند نمی توانند یک گیاه زنده را در خانه نگهدارند. گاهی هم که مشغله کاری، مجال رسیدگی به گیاه و تعویض گلدان و … را نمی دهد. البته از همه مهم تر وقتی است که یکی از افراد خانواده دچار آلرژی تنفسی باشد. اغلب گل ها و گیاهان آپارتمانی می توانند در افراد مستعد، آلرژی و حساسیت شدید ایجاد کنند.

در این موارد می توان گیاه مصنوعی را جایگزین گلدان های طبیعی کرد. گل های مصنوعی از جنس پلی استر، پارچه ای، پلاستیک و …. هستند. نکته مهم اینجاست که حتی گیاه مصنوعی هم می تواند موجب آلرژی شود به خصوص وقتی روی گیاه پر از گرد و خاک باشد. کثیفی و آلودگی های روی برگ ها و گلدان ها یکی از مهم ترین موارد تشدید کننده آلرژی است. با تمیز نگهداشتن گل مصنوعی می توانید این مشکل را برای همیشه حل کنید.

چند روش برای تمیز کردن گل مصنوعی

گل آرایی بخش مهمی از دکوراسیون مجالس و مراسم رسمی و خانوادگی است. برای گل آرایی از گیاهان شاخه بریده و یا شاخه گل های مصنوعی استفاده می شود. گیاهان طبیعی عمر کوتاه تری دارند و باید تازه به تازه استفاده شوند قیمت گل آرایی با گل و گیاه طبیعی اندکی بیشتر است روی همین اصل در برخی موارد از گل مصنوعی استفاده می شود. به خصوص در سالن های چند منظوره استفاده از گیاه مصنوعی، ساده تر و کم هزینه تر است. روش های تمیز کردن گل مصنوعی به شرح زیر است؛

۱-گرفتن گرد و غبار گیاهان مصنوعی

گرد و خاک روی همه وسایل می نشیند. در نظافت هفتگی همیشه تخت و کمد و میز و …. گردگیری می شود ولی شاید فراموش کنید غبار روی گل های مصنوعی را هم پاک کنید. ساده ترین راه برای تمیز نگه داشتن گل ها و گیاهان مصنوعی، گردگیری منظم آنها است.

مواد لازم:

    سشوار

    برس کوچک یا مسواک با موی نرم

از باد سرد سشوار استفاده کنید تا به گیاه آسیبی نرسد. سشوار را در فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتری گیاه مصنوعی نگهدارید. دستگاه را روشن کنید تا باد ملایم، گرد و غبار برگ ها را پاک کند. با استفاده از برس، گیاه را به آرامی گردگیری کنید و گرد و غبار باقیمانده روی برگ ها و ساقه گیاه را از بین ببرید. این کار را هفتگی انجام دهید تا گیاه، به این زودی ها کثیف نشود.

البته گردگیری به تنهایی برای حفظ طراوت گیاه مصنوعی، کافی نیست. لازم است تا هر از گاهی گیاه را به طور کامل شستشو دهید.لامپ کم مصرف برای رشد گیاه (آشنایی با لامپ های فتوسنتز)

۲-تمیز کردن گل مصنوعی به وسیله بخار

دستگاه بخار را بر روی بخار سرد تنظیم کنید. سپس، گل‌ها را به صورت دورانی در مقابل دستگاه بچرخانید تا بخار به طور کامل وارد گلبرگ‌ها شود. سپس با استفاده از یک تکه پارچه نازک، سطوح گل را از گرد و غبار تمیز کنید.

۳-تمیز کردن گل مصنوعی با مواد شوینده

بهترین راه برای نظافت گل ها و گیاهان پلاستیکی و وینیل استفاده از شوینده هایی است که در آشپزخانه دارید. مواد شوینده را نباید برای تمیز کردن گل های ابریشمی استفاده کنید زیرا موجب، از بین رفتن رنگ گیاه می شوند اما در مورد گلهای پلاستیکی هیچ مشکلی وجود ندارد.

مواد لازم:

    آب گرم به مقدار زیاد

    شوینده ملایم

    پارچه میکروفیبر

    بند رخت و گیره لباس

    کیسه زباله

    سینک ظرفشویی را از آب گرم، پر کنید.

یک قاشق غذاخوری مواد شوینده را در آب مخلوط کنید.گیاهانی که گلدانی نیستند باید در آب غوطه ور شوند.

گلدان ها را با کیسه زباله بپوشانید تا چیزی از آن خارج نشود. گیاه گلدانی را وارونه در آب و شوینده وارد کنید. سپس با استفاده از دستمال نرم، کثیفی های روی گیاه را تمیز کنید. سپس گیاه را با آب بشویید. گلدان ها را روی زمین قرار دهید تا آب اضافی از آن خارج شود.شاخه های گیاه را بعد از ۴-۵ دقیقه از آب خارج کنید و با دستمال باقیمانده کثیفی را تمیز کنید. بعد از آبکشی، گیاه را از ساقه روی طناب آویزان کنید. با گیره لباس، فیکس کردن ساقه ها روی طناب ساده تر می شود.

۴-تمیز کردن گل‌ مصنوعی شیشه‌ای با استفاده از شیشه‌ پاک‌کن

مقداری شیشه پاک‌کن بر روی گل‌ها اسپری کنید و به مدت ۳۰ دقیقه زیر نور خورشید قرار دهید. شیشه پاک‌کن‌ها حاوی آمونیاک هستند و نور خورشید باعث فعال‌تر شدن آمونیاک می‌شود. همچنین، رنگ گل‌ها باز خواهد گشت

۵-تمیز کردن گل مصنوعی ابریشمی با نمک

اگر گیاه مصنوعی از ساتن و ابریشم باشد نمی توانید از شیونده های قوی استفاده کنید. نمک ساینده است بدون اینکه آسیب برساند. از نمک برای پاک کردن آلودگی و کثیفی گلهای ابریشم مصنوعی خود استفاده کنید.

مواد لازم:

    ۱/۲ فنجان نمک

    کیسه زباله پلاستیکی

    نمک را داخل کیسه زباله بریزید.

گل های ابریشم را در کیسه زباله قرار دهید و کیسه را محکم ببندید.سپس گلها و نمک را تا پنج دقیقه به آرامی تکان دهید.کیسه را باز کنید و گلها را بردارید.

به همین سادگی همه کثیفی ها و آلودگی های روی گل های ابریشمی از بین می رود. به خصوص اگر گل و برگ ها خیلی ریز و کوچک باشند این روش توصیه می شود.

۶-تمیز کردن گل مصنوعی به وسیله بخار

دستگاه بخار را بر روی بخار سرد تنظیم کنید. سپس، گل‌ها را به صورت دورانی در مقابل دستگاه بچرخانید تا بخار به طور کامل وارد گلبرگ‌ها شود. سپس، با استفاده از یک تکه پارچه نازک، سطوح گل را از گرد و غبار تمیز کنید.

۷-تمیز کردن گل مصنوعی با سرکه سفید و آبلیمو

ترکیب آب لیمو و سرکه به عنوان پاک کننده خانگی، راهی آسان و سریع برای مراقبت از گیاهان مصنوعی شماست. این ترکیب را روی قسمتی از گیاه امتحان کنید تا مشکلی پیش نیاد.

مواد لازم:

    ۱ فنجان سرکه

    ۲ فنجان آب

    ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو

    قوطی اسپری

    ۲ عدد پارچه نرم میکروفیبر

سرکه، آب و آبلیمو را با هم در یک بطری اسپری مخلوط کنید.روی برگ ها و همه قسمت های گیاه را با این ترکیب، اسپری کنید.

به آرامی با دستمال میکروفایبر روی برگ ها بکشید.  از پارچه دوم برای تمیز کردن و خشک شدن برگ ها استفاده کنید.

۸-نحوه تمیز کردن گل‌های فلزی

از آن جهت که گل‌های فلزی مقاوم‌تر و با دوام‌تر از گل‌های ابریشمی و پلاستیکی هستند، می‌توانید به راحتی آن را با استفاده از یک دستمال میکرو فایبر نم‌دار تمیز کنید. دستمال‌های نانو، بهترین انتخاب برای تمیز کردن گل‌‌ مصنوعی فلزی هستند.

منبع: پایگاه خبری اول فارس

منبع خبر: رکنـا