شهر‌های اطراف تهران، حریم پایتخت را می‌بلعند
شهر‌های اطراف تهران، حریم پایتخت را می‌بلعند

اطلاعات نوشت:مهدی چمران که در نشست خبری   و در پاسخ به سئوال خبرنگار ما پیرامون بزرگ شدن تهران و تهدید این شهر با خطراتی همچون مساله آب، فرونشست، زلزله و نظایر آن با رد بزرگ شدن محدوده شهر سخن می گفت  افزود: اگر می بینید به طور مثال در آن سمت بزرگراه آزادگان، پدیده […]

- شهر‌های اطراف تهران، حریم پایتخت را می‌بلعند

اطلاعات نوشت:مهدی چمران که در نشست خبری   و در پاسخ به سئوال خبرنگار ما پیرامون بزرگ شدن تهران و تهدید این شهر با خطراتی همچون مساله آب، فرونشست، زلزله و نظایر آن با رد بزرگ شدن محدوده شهر سخن می گفت  افزود: اگر می بینید به طور مثال در آن سمت بزرگراه آزادگان، پدیده ای «مرتضی گرد» پدید آمده این مربوط به تهران نیست و شهرداری نمی‌تواند در امور این بخش دخالت کند و مرتضی گرد دهداری و تشکیلات دارد .

 وی سپس بابیان این که  هفته گذشته بودجه سال آینده شهرداری تهران در شورای شهر به تصویب رسید ادامه داد: این بودجه   ابتدا ۱۳۵همت تعیین شدو مورد تائید شورای شهر قرار گرفت که در نهایت برای مساله حمل و نقل ۱۵همت  ویژه در نظر گرفته شد و بودجه بیش از ۱۵۰همت به تصویب شورای شهر تهران رسید.

وی ادامه داد: حدود ۷۳هزار میلیارد تومان یعنی حدود نیمی از بودجه برای موضوع حمل و نقل و ترافیک در تهران در نظر گرفته شده استواین در حالی است که سعی شده از مصارف هزینه‌ای یا هزینه‌های جاری کاسته وبر هزینه‌های عمرانی افزوده شود. سال قبل ۴۰درصد از بودجه هزینه‌ای بود؛ اما در بودجه سال آینده ۳۶درصد بودجه هزینه‌ای است و  بقیه به تملک دارایی سرمایه‌ای و مالی اختصاص دارد.

چمران در تشریح جزئیات بودجه اظهار داشت: ۱۰درصد از بودجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی، ۴۸درصد بودجه به موضوع حمل و نقل و ترافیک، ۱۵درصد بودجه به حوزه خدمات شهری و محیط زیست، ۵درصد بودجه ایمنی و مدیریت بحران، ۲درصد بودجه شهرسازی و  ۲۰درصد بودجه توسعه و هوشمندسازی است.

  وی با بیان اینکه عوارض اضافه بر طرح جامع شهر و تراکم یا جرائمی که بر اساس تخلف اخذ می شود، درآمد ناپایدار است، اظهار داشت: البته دقت داشته باشید که تمامی درآمدهای حوزه شهرسازی ناپایدار نیست. برخی از نقاط شهر نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و ما ظرفیت نوسازی و بازسازی زیادی داریم. این موارد درآمدهایی است که باید ایجاد شود؛ اما دقت داشته باشید که  در شورای شهر، افزایش عوارض را به قدری حداقلی در نظر گرفتیم که حتی از میزان حقوق کارمندان کمتر بود؛ تلاش بر این بود که کسی که بیشتر ساخت و ساز انجام داده و بیشتر از شهر استفاده کرده است، عوارض بیشتری بپردازد.

رئیس شورای شهر تهران در مورد ساخت مسکن توسط چینی ها گفت: این برنامه ها هنوز عملیاتی نشده است، پس نمی‌توانم جزئیات بیشتری را بیان کنم، اما در مورد حضور چینی‌ها برای ساخت مسکن در تهران باید بگویم که این موضوع هنوز در حد تفاهمنامه است و به محض اینکه به قرارداد تبدیل شود، جزئیات آن اعلام خواهد شد.

چمران در مورد تأمین اعتبارات از سوی شهرداری برای قرارداد حمل و نقل با چینی‌ها با بیان اینکه ۱۲هزار میلیارد یورو برای توسعه حمل و نقل عمومی و دیگر بخش‌ها در نظر گرفته شده است و دولت برای مترو حداقل نیمی از هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد و بخشی از آن را شهرداری پرداخت می‌کند، گفت: رقم قراردادهای چین توسط دولت، بخش خصوصی خارجی و بخش خصوصی داخلی پرداخت خواهد شد و فراتر از بودجه شهرداری است.

وی با تأکید بر اینکه برای تخلفات در حوزه شهرسازی کیسه‌ای ندوخته ایم، گفت:   بودجه کمی برای این بخش در نظر گرفته‌ایم و تمامی تلاش ما این است که جلو  تخلفات را بگیریم. حتی در منطقه ۱۹برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز، کشته دادیم و شورا و شهرداری برای تخلفات کیسه ندوخته اند؛ بلکه همواره سعی کردیم که درآمد حاصل از تخلفاتی که ناگزیر است، کم باشد و شهرداری به اندازه‌ای درآمد دارد که چشم به تخلفات ندوزد.

محمد آخوندی،رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم در ادامه این نشست درباره بودجه دفتر شهردار گفت: مسائل مردمی شهر تهران را به مسائل سیاسی گره نزنیم. عنوان دفتر شهردار جدید اضافه نشده است. بخش های زیادی در شهرداری بودجه خود را ذیل عنوان دفتر شهردار دریافت می کنند. حتی بودجه شورای شهر هم زیر مجموعه دفتر شهردار است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه درآمدهای شهر از سقف  ۷۴هزار میلیارد تومان عبور کرده است و البته این درآمدها باید تا ۱۵اردیبهشت در دفاتر ثبت شود،گفت:هنوزتا پایان سال مانده است وبه عدد مورد نظرشوراخواهیم رسید. 

منبع: اطلاعات انلاین