زیرنویس _ گروه جامعه؛ نوروز سال ۱۴۰۳ نوروز متفاوتی است و از الان که بیش از ۲۰ روز تا لحظه تحویل سال مانده، خیلی‌ها درصدد برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی هستند. برخی از روز ۲۴ اسفند ماه برای انجام سفر برنامه ریزی می‌کنند که در این صورت به سه روز مرخصی نیاز دارند تا بتوانند […]

زیرنویس _ گروه جامعه؛ نوروز سال ۱۴۰۳ نوروز متفاوتی است و از الان که بیش از ۲۰ روز تا لحظه تحویل سال مانده، خیلی‌ها درصدد برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی هستند. برخی از روز ۲۴ اسفند ماه برای انجام سفر برنامه ریزی می‌کنند که در این صورت به سه روز مرخصی نیاز دارند تا بتوانند لحظه تحویل سال در منزل باشند و یا اگر مدت طولانی‌تری برای سفر درنظر بگیرند می‌توانند تا روز چهارم فروردین ماه که تعطیلات همگانی است در سفر باشند.

اما پیک بعدی سفر از چهارم تا ۱۳ فروردین است که در این صورت کارکنان به ۵ روز مرخصی نیاز دارند و می‌توانند یک سفر تقریباً ده روزه داشته باشند. اما معمولاً سفرهای نوروزی سه چهار روزه است مگر اینکه سفرهای طولانی مد نظر مسافران باشد.

مناسبت‌های متعدد نوروزی

پیک دیگر سفر می‌تواند از ۱۳ تا ۱۷ فروردین باشد. چون ۱۳ به در دو شنبه است و تا جمعه تنها به دو روز مرخصی نیاز دارد. ضمن اینکه از شلوغی شهرهای گردشگری کاسته شده و بسیاری از خطوط ریلی و هوایی خلوت تر می‌شود و راحت تر می‌توان بلیت و مکان اقامت پیدا کرد.

تفاوت نوروز امسال با سالهای گذشته در این است که از روز ۲۲ اسفند ماه رمضان آغاز می‌شود و بنابراین سفرها با محدودیت‌هایی مواجه خواهد بود. برخی ترجیح می‌دهند ماه رمضان به سفر نروند تا بتوانند تمام ایام یک ماه را روزه بگیرند. برخی نیز سفرها را کوتاه می‌کنند تا مدت بیشتری در منزل باشند و به این فکر می‌کنند که سفر به شهر مردم روزه دار، محدودیت‌هایی دارد و بنابراین بهتر است آن را به زمان دیگری موکول کنند. مثلاً از ۲۱ تا ۲۴ فروردین که همزمان با عید فطر است.

در طول ایام نوروز مناسب‌های متعددی پیش روی مسافران قرار می‌گیرد. دوم فروردین ماه همزمان با وفات حضرت خدیجه (س) و روز هفتم فروردین هم ولادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) است. دهم فروردین شب قدر، ۱۱ فروردین ضربت خوردن حضرت علی (ع)، ۱۲ فروردین شب قدر و روز ۱۳ فروردین هم شهادت حضرت علی (ع) است. پس از تعطیلات یعنی روز ۱۴ فروردین هم شب قدر محسوب می‌شود تا روزهای ۲۲ و ۲۳ فروردین که مصادف با تعطیلات عید فطر است.

با توجه به این مناسبات می‌توان پیش بینی کرد که سفر در ایام نوروز تقریباً از ۲۴ اسفند تا ۲۴ فروردین ماه در چندین بازه زمانی متعدد طول می‌کشد و بیشترین پیک سفر نیز در همان ایام ۲۹ اسفند تا ۴ فروردین خواهد بود. اما می‌توان ایام دیگری را انتخاب کرد که با شلوغی‌های عید تداخل نداشته باشد.

ارز مسافرتی دو برابر شد

مسافران نوروزی ۱۴۰۳ که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، باید بدانند که برای سفرهای خود می‌توانند به جای ۵۰۰ یورو، هزار یورو ارز مسافرتی دریافت کنند به شرط آنکه بلیت هواپیما و عوارض خروج از کشور خود را در پایگاه‌های خروجی فرودگاه‌های بین المللی ارائه کنند. قیمت ارز مسافرتی ۱۴۰۳ با توجه به نوسانات بازار ارز مشخص می‌شود و همواره با نرخ ارز در بازار آزاد تفاوت دارد.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده است: از روز ۷ اسفندماه و در راستای مدیریت بازار ارز و پوشش نیاز ارزی متقاضیان در پایان سال، سرانه فروش ارز برای مسافرت‌های هوایی به متقاضیان از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو به قیمت مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزایش یافت و عملیات عرضه نیز در شعب منتخب بانک‌های عامل ‎ملی ملت و سامان آغاز شد.

برای انجام این سفرها، جلسات متعددی در ارگان‌های مختلف برگزار می‌شود و شرکت‌های گردشگری در رقابت برای جذب مسافر هستند حالا باید منتظر ماند و دید ارگان‌های دولتی چه نقشی در انجام بهینه این سفرها با شرایطی که اعلام شد، دارند.

منبع: مـهر