پرسپولیس و ذوب آهن دو تیم از چهار تیم همیشه حاضر در لیگ برتر حرفه‌ای هستند. تنها چهار تیم در تمام ادوار لیگ برتر حضور داشتند، دو بزرگ تهرانی و دو بزرگ اصفهانی. پرسپولیس و ذوب آهن هر دو در دهه ۴۰ متولد و هر دو از آغاز لیگ در ایران از تیم‌های حاضر در […]

- ذوب آهن - پرسپولیس؛ دیدار تاریخی با بیشترین تشابه/ سرخ‌ها به مصاف شگفتی‌ساز نیم‌فصل اول می‌روند

پرسپولیس و ذوب آهن دو تیم از چهار تیم همیشه حاضر در لیگ برتر حرفه‌ای هستند. تنها چهار تیم در تمام ادوار لیگ برتر حضور داشتند، دو بزرگ تهرانی و دو بزرگ اصفهانی. پرسپولیس و ذوب آهن هر دو در دهه ۴۰ متولد و هر دو از آغاز لیگ در ایران از تیم‌های حاضر در سطح اول فوتبال بودند. دو تیم بزرگ و پرافتخار که همیشه رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر داشتند.

ذوب آهن اگرچه قهرمان لیگ نشده اما در جام حذفی یکی از رکوردداران است و خیلی قبل‌تر از پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید. ذوب آهن که در  سال‌های اخیر اغلب حال و روز ناخوشی داشته اما این فصل را برای بازگشت به روزهای شکوهمند استارت زد. ذوب آهن نیما نکیسا – سنگربان سابق پرسپولیس و تیم ملی – را به عنوان مدیرعامل انتخاب کرد. او هم هدایت فنی تیم را به محمد ربیعی سپرد، یک مربی نوگرا که با مس رفسنجان جایی ثابت در میان بزرگان برای خود دست و پا کرد و در همان شروع فصل یکی از کاندیداهای نیمکت استقلال بود. ربیعی تیم خوبی بست. تیمی که به نشانه خوب بودن همین حالا محمد جواد محمدی اش را پرسپولیس می‌خواهد و استقلال به دنبال محمد حسین اسلامی آنهاست. حبیب فرعباسی، جلال مداحی، فرشاد محمدی مهر و خیلی‌های دیگر را هم در نیم فصل با پیشنهادات بهتر سایر تیم‌ها یا به خاطر رسیدن به زمان سربازی از دست داد.

ربیعی فصل را با موفقیت شروع کرد و دور رفت به معنی واقعی کلمه شگفتی ساز لیگ بود و حالا باید در خانه از پرسپولیس پذیرایی کند.

پرسپولیس که به عنوان مدافع هر سه جام فصل قبل وارد لیگ امسال شد و همه می‌دانیم چه بر این تیم گذشت و یحیی گل محمدی در نیم فصل از نیمکت این تیم رفت تا دستیارش جانشین شود. پرسپولیس تغییرات زیادی داشت و البته خریدهایی هم کرده که از همین بازی می‌توانند برای قرمزها بازی کنند. از آن طرف ذوب آهن با وجود بودجه محدود و اندک به هر ترتیبی که بلد بوده برای بازیکنان جدا شده‌اش جانشین آورده و البته هر دو تیم در تعداد مصدومین و غایبین این مسابقه تقریباً برابر هستند. ذوب آهن و پرسپولیس از ابتدای فصل تاکنون جز شش تیم برتر جدول بودند و البته ویژگی‌های مشترک آنها فقط همین نیست.

از بازیکنان سابق دو تیم که لباس تیم رقیب را پوشیده‌اند و مربیانی مثل خود یحیی گل محمدی که روی هر دو نیمکت نشسته تا سرنوشت مشابه در شروع دور برگشت! پرسپولیس در هفته شانزدهم در اراک با یک گل مغلوب آلومینیوم شد و ذوب آهن بعد از از دست دادن پنالتی، با یک گل دیر هنگام به ملوان باخت! پرسپولیس هفته هفدهم توانست با پیروزی مقابل تراکتور جبران کند اما ذوب آهن به خاطر حضور سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا در دربی اصفهان در هفته هفدهم به زمین نرفت. یعنی بعد از وقفه‌ای در شروع دوباره لیگ، گام به این میدان می‌گذارد که می‌تواند عاملی منفی در کیفیت و هماهنگی تیم ربیعی باشد.

این هفته دو بزرگ دیگر تهران و اصفهان، یعنی سپاهان و استقلال هم با یکدیگر بازی می‌کنند و با توجه به برگزاری این مسابقه پس از آن بازی، هر دو تیم از نتیجه آن دیدار آگاه و می‌توانند فاصله خود را با تیم های اول و دوم جدول به کمترین حد ممکن برسانند. یا حتی پرسپولیس می‌تواند با توجه به بازی‌های کمتر سپاهان جای این تیم را در پله دوم بگیرد. تقابل پرسپولیس و ذوب آهن در فولادشهر در سال‌های اخیر یادآور خاطرات خوب بسیاری است که امیدواریم این بار نیز در سرمای زمستان تکرار شود.

بیشتر بخوانید: مدافع گرجستانی رسماً به ذوب‌آهن پیوست

منبع: خبـر ورزشی