«موبایل موسوی» واردکننده رسمی گوشی همراه است؟
«موبایل موسوی» واردکننده رسمی گوشی همراه است؟

به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از اکو نگار، چندی پیش بود که رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی کشور در رابطه با تکرار ماجرای کوروش کمپانی در باشگاه استقلال گفت، چندین مرتبه به مدیر عامل باشگاه استقلال پیغام داده و با وجود عدم پاسخ از سوی آقای خطیر، به صورت رسمی و […]

- «موبایل موسوی» واردکننده رسمی گوشی همراه است؟

به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از اکو نگار، چندی پیش بود که رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی کشور در رابطه با تکرار ماجرای کوروش کمپانی در باشگاه استقلال گفت، چندین مرتبه به مدیر عامل باشگاه استقلال پیغام داده و با وجود عدم پاسخ از سوی آقای خطیر، به صورت رسمی و کتبی در رابطه با اسپانسر این باشگاه هشدار دادیم که اسپانسر آن‌ها مجوز واردات موبایل ندارد. این صحبت ها، نگرانی در خصوص اتفاق کوروش کمپانی در رابطه با موبایل موسوی را ایجاد کرد.

مهدی عبقری، دبیر سابق و عضو انجمن واردکنندگان موبایل در این رابطه می گوید: موبایل موسوی عضو انجمن وارد کنندگان موبایل نیست اما ممکن است چنین کالایی نیز وارد کرده باشد. سال گذشته این اجازه اشتباه به شرکت ها داده شده تا در قبال صادرات، تلفن همراه وارد کشور کنند در حالی که در این حوزه تخصص ندارند. این امر سبب شده تا این شرکت ها شکل گرفته و تلفن های همراه با بسته بندی مجدد و رفرش شده به شهروندان به فروش برسانند. مشروح این مصاحبه در ادامه آمده است.

*مجموعه موبایل موسوی اقدام به واردات تلفن همراه به کشور می کند؟

واقعیت این است که موبایل موسوی عضو انجمن واردکنندگان تلفن همراه نیست. از سال گذشته به واسطه ورود صادرکنندگان سایر اقلام به جمع واردکنندگان تلفن همراه، بسیاری از شرکت های صادرکننده که اساسا تخصصی در حوزه واردات و تلفن همراه ندارند، برای رفع تعهدهای ارزی، امکان واردات تلفن همراه را دارند و بر این اساس کالا وارد کشور می کنند. بسیاری از این مجموعه ها اساسا شرکت های واردکننده تلفن همراه نیستند.

بعضا مشاهده می شود که شرکت های وارد کننده موبایل، در زمینه پلیمر، مس، فولاد و کشاورزی فعالیت می کنند و صادرات دارند. از آن جایی که این مجموعه ها می توانند کالای بالای ۶۰۰ دلار وارد کنند و ارزی به این حوزه اختصاص داده نمی شود، جهت رفع تعهد ارزی اقدام به واردات موبایل می کنند.

*موبایل موسوی نیز جز همین مجموعه های صادرکننده است؟

چه این شرکت و چه شرکت های دیگر ممکن است اقدام به واردات تلفن همراه کرده باشند اما عضو انجمن واردکنندگان تلفن همراه نیستند. حداقل ما از نوع فعالیت های این قبیل شرکت ها بی اطلاع هستیم و نمی توانیم واردات موبایل این مجموعه ها را تایید کنیم. به علت این که بسیاری از شرکت ها از سال ۱۴۰۱ می توانند کالا صادر کنند و به جای آن کالای بالای ۶۰۰ دلار همچون تلفن همراه وارد کنند، ممکن است که با یک برند دیگر صادرات انجام شده باشد و با برند دیگر موبایل وارد کشور می کنند.

*تبعات این شیوه واردات تلفن همراه به کشور چیست؟

قطعا این اتفاق پیامدهای منفی متعددی دارد. ما از خردادماه سال ۱۴۰۱ مراتب اعتراض خود را با توجه به این که تلفن همراه به گفته قانون گذار یک کالای تخصصی است و واردکننده آن باید یک سری مشخصات و توانایی های تخصصی داشته باشد، اعلام کردیم.

در همان زمان هم ما تاکید کردیم که واردات تلفن همراه باید از طریق اعضای انجمن واردکنندگان موبایل و توسط مجموعه های تخصصی انجام شود. تا آن مقطع زمانی این مشکل وجود نداشت اما از سال گذشته و با دادن مجوز به مجموعه های غیرتخصصی برای واردات موبایل این معضل به وجود آمد. مساله صرفا مربوط به شرکت کوروش کمپانی و موبایل موسوی نیست. امروز شاهد هستیم که حتی این اتفاق سبب شده تا تلفن های همراه وارداتی مجددا بسته بندی می شوند و در شمایل دیگری به فروش می رسند. این مشکل در تلفن های همراه بالای ۶۰۰ دلار وجود دارد که شامل موبایل آیفون و دو مدل از سامسونگ می شود. نبود آگاهی در حوزه تلفن همراه در این شرکت ها و نداشتن تخصص سبب می شود تا کالای نامطلوب به دست مشتری برسد. این عدم آگاهی است که میزان نارضایتی را در بازار موبایل افزایش داده است.

*چه میزان از تلفن های همراه موجود در بازار از طریق صادرکنندگان سایر اقلام وارد کشور می شود؟

صد درصد بازار تلفن همراه با قیمت بالای ۶۰۰ دلار، در اختیار صادرکنندگان سایر اقلام است. به تازگی برخی شرکت های عضو انجمن واردکنندگان موبایل نیز صادرات در برخی حوزه ها را آغاز کرده اند تا بتوانند به واردکننده موبایل های بالای ۶۰۰ دلار بدل شوند.

تعداد این شرکت ها بسیار معدود است و برای این که سبد کالایی خود را تکمیل کنند به این عرصه ورود کرده اند.

*تلفن های همراه وارد شده از این طریق،‌ اصالت دارند؟

از سوی دیگر باید توجه داشته که زمانی که ما به سایت اپل مراجعه می کنیم، برای مثال حدود دو سال است که آیفون ۱۳ تولید نمی شود. وقتی این کالا در شرکت اصلی تولید نمی شود، پس این کالا چه چیزی است که همین امروز در حال ورود به کشور است؟ قطعا کالایی است که مجددا بسته بندی شده و یا در گذشته استفاده شده و مجددا تحت عنوان کالای تازه تولید شده به مشتری فروخته می شود.

از مردادماه سال گذشته سازمان توسعه تجارت به صورت مکتوب فساد بسته بندی مجدد موبایل و رفرش گوشی از محل صادرات خود را به وزیر صمت اعلام کرد و مطرح شد که این دو دسته تلفن همراه از طریق ارز صادراتی و برای رفع تعهد ارزی وارد کشور می شود و کسی جلوی این فساد را نمی گیرد. این فقط حرف ما نیست و خود سازمان توسعه تجارت که متولی واردات به کشور است نیز این را اعلام کرده است.

*گزارش تخلف کوروش کمپانی از سوی‌انجمن واردکنندگان موبایل صادر شده بود؟

کوروش کمپانی نیز عضو انجمن واردکنندگان تلفن همراه نبود و ما نسبت به این مجموعه مسئولیتی نداشتیم که بخواهیم گزارشی در رابطه با آن بدهیم. انجمن واردکنندگان تلفن همراه صرفا اتفاقات و تخلفات زیرمجموعه های خود را می تواند گزارش دهد.

در این رابطه آن نهادی که مجوز فعالیت به کوروش کمپانی داده است باید اعلام نظر و کارشناسی کند.  

منبع: اطلاعات انلاین