معلمان ویژه برای مدارس سمپاد از طریق کنکور جذب می‌شوند
معلمان ویژه برای مدارس سمپاد از طریق کنکور جذب می‌شوند

معلمان ویژه مدارس سمپاد از طریق کنکور ۱۴۰۲ جذب می‌شوند که این موضوع با انتقادات و توضیحاتی نیز همراه شده است.

  دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ در حوزه جذب دانشجو معلمان با یک تغییر به نفع مدارس سمپاد همراه است.بر این اساس ۸۲۹ ظرفیت برای جذب معلمان ویژه مدارس سمپاد در دفترچه کنکور لحاظ شده است (مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) یکی از انواع مدارس دولتی خاص هستند که با برگزاری آزمون در پایه هفتم و دهم به جذب دانش‌آموزان تیزهوش و آموزش آنها در مدارس ویژه اقدام می‌کنند).

متقاضیان جذب در شغل معلم ویژه مدارس سمپاد علاوه بر قبولی در آزمون اصلح مشابه تمامی دانشجویان، صرفاً پس از قبولی در آزمون اصلح ویژه معلمان مدارس استعدادهای درخشان که با همکاری سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به صورت مضاعف نسبت به آزمون اصلح عمومی برگزار خواهد شد، اجازه حضور در مدارس سمپاد را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید

افراد در صورتی که در آزمون اصلح عمومی قبول شوند ولی در آزمون اصلح ویژه معلمان مدارس استعدادهای درخشان نمره کافی را کسب نکنند در دیگر مدارس به‌کارگیری خواهند شد؛ همچنین تداوم اشتغال پذیرفته‌شدگان در مدارس استعدادهای درخشان منوط به ارزیابی عملکرد مطلوب آنها در هر سال تحصیلی خواهد بود.

قابل ذکر است در طول سالیان اخیر، طرفداران عدالت آموزشی و منتقدان وضعیت موجود نظام آموزش و پرورش کشور، مدارس سمپاد را یکی از عوامل بی‌عدالتی و به حاشیه رفتن مدارس دولتی عادی می‌دانند که پذیرفته‌شدگان آزمون ورودی این مدارس الزاماً افراد تیزهوش نیستند بلکه تست‌زن‌های بهتری هستند که گاه هزینه‌های بسیاری صرف قبولی در آزمون ورودی مدارس سمپاد می‌شود.

به گزارش زیرنویس، مدرسه پولی در گام اول از پول، “سواد” می‌سازد و در گام دوم از سواد (و رزومه)، قدرت و در سوی دیگر اما برخی نیز معتقدند در شرایط فعلی که مدارس سمپاد در حال فعالیت هستند با کمبود معلم دوره دیده مواجهند و به ناچار به سمت معلمان غیررسمی و آزاد روی می‌آورند.

در همین ارتباط الهام یاوری؛ رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، با تایید معضل کمبود معلم دوره دیده در مدارس سمپاد، از نبود دوره درسی یا رشته مجزای آموزش تیزهوش در دانشگاه فرهنگیان ابزار تاسف کرده بود.

منبع:تسنیم