عضویت ایران در گروه بریکس به عنوان یکی از مجامع اقتصادی جهانی فرصت خوبی را برای کشور فراهم می‌کند و یکی از اقدامات دولت سیزدهم برای کاهش ریسک و خنثی سازی اثر تحریم ها است.

صباح زنگنه درباره عضویت ایران در بریکس، اظهار داشت: حضور ایران در پیمان بریکس می‌تواند در مبادلات تجاری بین ۵ کشور نقش آفرینی کند. این عضویت زمینه رشد تجارت و مبادلات با تسهیلات را فراهم خواهد کرد که این تسهیلات نیازمند تعیین سقف و تعرفه‌های تجاری خواهد بود.

وی افزود: حضور ایران در این مجامع اقتصادی خوب است و بستگی به ظرفیت حضور اقتصادی ایران در دنیا دارد که برای تعریف ممنوعیت و مجازهای اقتصادی و تجاری نیاز به کار علمی گسترده‌ای است تا به مرحله قابل قبولی برسد.

به گزارش زیر نویس ،کارشناس بین‌الملل در حوزه اقتصادی با بیان اینکه بریکس یک مجموعه اقتصادی بزرگ در جهان است، گفت: اعضای اصلی آن ۵ کشور هستند ولی امکان عضویت سایر کشورها هم فراهم شده است. ایران هم از چند سال پیش درخواست عضویت داده بود؛ همچنین چند کشور دیگر از جمله امارات، مصر، عربستان و آرژانتین نیز درخواست عضویت داده‌اند.

وی ادامه داد: تشکیلات بریکس بر مبنای همکاری اقتصادی است که با عنوان «جنوب به جنوب» شناخته شده است و به عنوان یک هویت جدید سیاسی و اقتصادی محسوب می شود برای کشورهایی که در جنوب کره زمین قرار دارند.

زنگنه ابراز داشت: همه کشورهای عضو بریکس اقتصادهای روبه رشدی دارند و عملاً غیر از ۲ کشور توسعه نیافته هستند و اقتصادشان می‌تواند حدود ۲۵ درصد اقتصاد کل جهان را تشکیل بدهد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه توسعه اقتصادی نیازمند حضور در مجامع بین‌المللی است گفت: در این معاملات باید در نظر داشته باشیم که اقتصاد زمانی به حرکت در می‌آید که محدودیتی برای خود قائل نباشد در سطح جهان با همه کشورها تعامل داشته باشد.

کارشناس بین‌الملل در حوزه اقتصادی گفت: کمرنگ شدن نقش دلار نیازمند فعل و انفعالاتی است و ممکن است چند سالی طول بکشد؛ در همین راستا باید ارزهای ملی به مرحله‌ای از ثبات برسند و یا یک فرمول چند ارزی برای آن تعیین شود تا این فرمول نوسانات ارز ملی را محاسبه کند.

 منبع :خبرگزاری جمهوری اسلامی