حسین ظفری، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: در هفته گذشته بارش‌های زیادی در استان سیستان و بلوچستان شاهد بودیم که موجب وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی در مناطق روستایی استان شد. ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که در اثر وقوع این سیلاب در حدود ۲,۰۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است و مناطق جنوبی استان از […]

حسین ظفری، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: در هفته گذشته بارش‌های زیادی در استان سیستان و بلوچستان شاهد بودیم که موجب وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی در مناطق روستایی استان شد. ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که در اثر وقوع این سیلاب در حدود ۲,۰۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است و مناطق جنوبی استان از جمله چابهار، نیکشهر، قصرقند و دشتیاری خسارت بیشتری را متحمل شده‌اند.

وی ادامه داد: حدود ۱۹۰۰۰ هکتار از اراضی استان تحت تأثیر این حادثه قرار دارد و حدود ۸۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده است که از میان آنها ۳۰۰ واحد باید از ابتدا احداث شود و ۵۰۰ واحد نیاز به تعمیر دارد.‌

ظفری با بیان اینکه برخی زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی از جمله تیرهای برق، جاده‌ها، راه‌ها، مخابرات از این سیلاب و آب‌گرفتگی متأثر شده‌اند، گفت: ۳۰ راه مواصلاتی با کمک عوامل راه‌داری و استان‌داری استان سیستان و بلوچستان بازگشایی شده است. همچنین از میان ۴۱ روستا که دچار قطعی برق بودند، برق ۳۱ روستا وصل شده است و ۱۰ روستای باقی‌مانده به دلیل ادامه آب‌گرفتگی دارای نوسان برق هستند.

وی همچنین بیان کرد: بسته‌های غذایی و سهمیه آرد به مناطق تحت تأثیر ارسال شده است که بخشی را هلال احمر و بخشی دیگر را سپاه و ارتش از طریق هوایی به مناطق محاصره سیلاب منتقل کرده‌اند. البته برخلاف تصور عموم تعداد روستاهای تحت تأثیر سیلاب کم است.

ظفری افزود: با توجه به احتمال ادامه بارش‌ها در هفته جاری و سیلابی‌شدن مجدد رودخانه‌ها و همچنین ایجاد آب‌گرفتگی، هواشناسی برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هشدار نارنجی داده است. به همین دلیل ما به دستگاه‌های امدادی استان، سپاه، ارتش، هلال احمر، بسیج و همچنین استان‌های هم‌جوار هشدار داده‌ایم. استان‌های خراسان جنوبی، هرمزگان و کرمان هم در آماده‌باش کامل هستند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران در ادامه ضمن تشکر از حضور نیروهای امدادی و مسئولین گفت: در روز گذشته وزیر کشور، رئیس سازمان مدیریت بحران، فرمانده نیروی زمینی سپاه و مسؤولان هلال احمر در استان حضور پیدا کردند. علاوه بر این گروه‌های جهادی و مردمی هم در منطقه حضور یافته‌اند که با موجب دل‌گرمی مردم و امدادرسانان است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه در زمان بحران مهم‌ترین چیز وحدت و هم‌دلی است افزود: توصیه من این است که مردم به حرف دل‌سوزان خود که در وسط میدان هستند گوش کنند و به شایعه‌سازان توجه نداشته باشند.

منبع: مـهر