این مجوز‌های کسب و کار به زودی باطل می‌شود
این مجوز‌های کسب و کار به زودی باطل می‌شود

اطلاعات گفت: سیدامیر سیاح رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفتگوی اختصاصی با اطلاعات ضمن اعلام این خبر گفت: بر اساس قانون از این پس هر شخصی که می‌خواهد کسب و کار خودش را داشته باشد، باید روند دریافت مجوزها را به صورت آنلاین […]

- این مجوز‌های کسب و کار به زودی باطل می‌شود

اطلاعات گفت: سیدامیر سیاح رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفتگوی اختصاصی با اطلاعات ضمن اعلام این خبر گفت: بر اساس قانون از این پس هر شخصی که می‌خواهد کسب و کار خودش را داشته باشد، باید روند دریافت مجوزها را به صورت آنلاین  از طریق درگاه ملی مجوزها طی کند.

سیاح افزود: تمام متقاضیان کسب و کار و فعالیت های مختلف شغلی، باید ابتدا حوزه تخصص خود را در سایتmojavez.ir  جستجو کرده و از شرایط آن مطلع شوند و سپس تقاضای دریافت مجوز شغلی خود را در همان سامانه ثبت کنند.

وی تاکید کرد: بر اساس ابلاغیه های قبلی، تمامی پروانه های کاغذی و مجوزهای قدیمی کسب و کار اعم از پروانه های صنفی، وکالت، مهندسی، تجاری، طبابت، داروسازی، کشاورزی و ….صرفاً تا پایان اسفند امسال دارای اعتبار است و دارندگان اینگونه مجوزها باید برای دریافت مجوز الکترونیکی جدید به سامانه mojavez.irمراجعه کنند.

وی ادامه داد: حدود ۲ هزار و ۸۰۰ نوع مجوز صنفی و ۵۱۵ شغل خانگی داریم که به واسطه پر طرفدار بودن این حوزه‌ها، راه میانبر را برای جست و جوی این نوع مشاغل در سامانه قرار داده‌ایم.

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار اظهار کرد:مجوزهایی که استعلامات سنگینی نخواهد و تنها مستلزم استعلامات پایه باشد، به صورت برخط  ظرف کمتر از ۳ روز صادر خواهد شد و به متقاضیان شناسه یکتا الکترونیکی و و کدQRداده می شود. در واقع تا پایان امسال تمام مجوزها به صورت الکترونیکی ثبت خواهد شد و دیگر خبری از مجوز کاغذی نیست. در مقابل، استعلامات سنگین‌تر ممکن است تا چند ماه طول بکشد. نکته این است که شخص با مطالعه دقیق شرایط، قبل از ثبت درخواست نیز می‌تواند مطمئن شود که امکان دریافت یا عدم دریافت مجوز را دارد.

سیاح گفت: در صورتی که درخواست رد شود، دلیل به وضوح به متقاضی اعلام خواهد شد و امکان ثبت شکایت نیز وجود دارد.

رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: حتی افراد فعال در حوزه‌های مختلف کشاورزی نظیر کشاورزان، باغداران، زارعان، صنعت دام، طیور و آبزیان نیز مکلفند در بانک اطلاعات این سامانه ثبت نام کرده و برای دریافت شناسه یکتا اقدام کند.

وی ادامه داد: تلاش داریم امکان ثبت نام این طرح در شهرهای دور افتاده و مناطق محروم را برای کشاورزان فراهم کنیم تا بتوانند در این سامانه ثبت نام کنند.

به گفته وی صدور مجوزهای کسب و کار برای کشاورزان و تولیدکنندگان رایگان است و در مدت زمان کوتاهی (کمتر از ۳ روز) انجام می  شود.

وی تصریح کرد: همه فعالان اقتصادی کشور مکلفند در این سامانه ثبت نام کنند در غیراین صورت بانک‌ ها به این افراد حساب تجاری نمی‌دهد و نمی توانند از تسهیلات بانکی برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: وزارت امور اقتصادی و داریی هم به تمامی بانک‌ها دستور داده است که پروانه کسب کاغذی را جهت وام، صدور دسته چک و … قبول نکند و تنها با شناسه یکتا به ارائه خدمات بپردازد.

سیاح با بیان اینکه دولت تصمیم دارد تمامی کسانی که کاسبی می کنند یا هر نوع فعالیت شغلی دارند را بشناسد گفت: در این طرح تبدیل همه مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا، اتصال حساب تجاری به شناسه یکتا، دنبال می  شود و صدور تمامی مجوزهای کسب و کار به جای دستگاه تعلل کننده از کانال این سامانه به سرعت انجام خواهد شد.

وی افزود: با این طرح تمامی فعالیت‌ های خدماتی، تولیدی و اقتصادی شفاف شده و مشخص می شود چه کسی چه محصول یا خدمتی را در کجا تولید و به چه کسی می فروشد.گزارش خبرنگار ما حاکیست، دارندگان مجوز از سازمان نظام پزشکی هم می توانند مجوزهای کاغذی خود را به شناسه یکتا تبدیل کنند.

هم اینک اتصال سازمان نظام پزشکی در درگاه ملی مجوزها برای تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا مهیا شده وآن دسته از صاحبان کسب و کار که مرجع صدور مجوزشان سازمان نظام پزشکی است می توانند جهت دریافت شناسه یکتا به درگاه ملی مجوزها مراجعه کنند.

گفتنی است؛ مجوزهای تبلیغات کالاهای سلامت محور، طب سوزنی، تبلیغات موسسات پزشکی، تبلیغات مطب و دفتر کار، پروانه طبابت، پروانه دفتر کار و فعالیت در مراکز درمانی از سوی سازمان نظام پزشکی صادر می شود که برای آنها امکان تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا مهیا شده است .

سیاح افزود: علاوه بر همه موارد فوق، آن دسته از فعالان اقتصادی که جهت توسعه کسب و کار خویش نیاز به زمین مناسب دارند می توانند نسبت به ثبت درخواست مجوز واگذاری اراضی ملی و طبیعی از طریق درگاه ملی مجوزها اقدام کنند.

سیاح همچنین به آغاز صدور مجوز فعالیت مهدکودک ها و مدارس غیرانتفاعی از مسیر درگاه ملی مجوزها اشاره کرد و گفت: از دیروز با اتصال وزارت آموزش و پرورش به درگاه ملی مجوزها، کار صدور پروانه های حوزه آموزشی و تحصیلی این وزارتخانه آغاز شده است و صاحبان پروانه های قدیمی این حوزه نیز باید فوراً نسبت به دریافت شناسه یکتای الکترونیکی از درگاه ملی مجوزها اقدام کنند.

وی گفت: همچنان درحال مذاکره با قوه قضائیه  برای اتصال دفاتر ثبت اسناد به این درگاه هستیم و به محض تکمیل فرآیندها، صدور مجوزهای این حوزه نیز از طریق درگاه ملی مجوزها انجام خواهد شد.

به گفته سیاح مذاکره با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نیز برای اتصال به این درگاه ادامه داد.وی ادامه داد: با اتصال اتاق های بازرگانی، عملیات صدور و تمدید کارت بازرگانی تجار نیز صرفاً از کانال درگاه ملی مجوزها انجام خواهد شد.

منبع: اطلاعات انلاین